نسخه چاپی

سه شرط تركیه برای اسراییل

وزیر خارجه تركیه گفت: ما امیدواریم هر سه شرط ما برآورده شود و روند عادی سازی روابط ادامه پیدا كند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد، «پیشرفتی ملموس» در روند بهبود روابط ترکیه و اسرائیل حاصل شده است، اما اسرائیل هنوز به همه شرایط برای عادی سازی روابط عمل نکرده است.

به نقل از «آسوشیتدپرس»، «احمد داود اوغلو» وزیر خارجه ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد که «قدری پیشرفت» در تماس با مقامات اسرائیل حاصل شده است و این رژیم بایستی برای بهبود هر چه بهتر روابط تلاش بیشتری کند.

روابط ترکیه و اسرائیل که متحد یکدیگر بودند، در پی حمله کماندوهای اسرائیلی به کشتی حامل کمک های بشردوستانه به غزه در ماه می سال 2010 که در آن هشت تبعه ترک و یک آمریکایی ترکیه ای تبار کشته شدند، به تیرگی گرایید.

اسرائیل ماه مارس گذشته با میانجیگری های آمریکا، از ترکیه از موضوع کشته شدن این افراد عذرخواهی و موافقت کرد غرامت بپردازد.

در این میان، داود اوغلو در نشستی خبری در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، تصریح کرد، ترکیه سه شرط مهم مطرح کرده که اسرائیل تنها یکی از آنها را برآورده کرده است.

اوغلو افزود، درخواست ترکیه برای « عذرخواهی» اسرائیل «محقق شد»، درخواست دوم پرداخت غرامت است که « پیشرفت هایی » در آن صورت گرفته است و مذاکرات در این خصوص ادامه دارد.

وزیر خارجه ترکیه ضمن ابراز امیدواری از روند پرداخت غرامت قربانیان حمله به کشتی کمک های بشردوستانه به غزه، خاطرنشان کردف شرط سوم ما پایان دادن به محدودیت های اسرائیل « علیه فلسطین » است.

وی عنوان داشت، ترکیه نگران پیامد تحولات اخیر مصر بر اوضاع انسانی در سرزمین های فلسطینی بویژه غزه است. مص،ر به تازگی، مرز خود را با غزه بسته و ارتش این کشور تونل های قاچاق زیرزمینی در مرز غزه را منهدم کرده است.

وزیر خارجه ترکیه گفت:« ما امیدواریم هر سه شرط ما برآورده شود و روند عادی سازی روابط ادامه پیدا کند.»

۱۳۹۲/۷/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...