نسخه چاپی

پایان طراحی و ساخت ماهواره ظفر

عکس خبري -پايان طراحي و ساخت ماهواره ظفر

مدیر مركز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به پایان یافتن طراحی و ساخت ماهواره ظفر گفت: بخش طراحی و ساخت ماهواره ظفر در دانشگاه علم و صنعت به پایان رسیده است و برای پرتاب آن نیاز است تا فازهای دیگری را اجرایی كنیم.

به گزارشنما به نقل از مهر، پس از ماهواره "نوید"، ماهواره "ظفر" به عنوان دومین پروژه فضایی در دستور کار دانشگاه علم و صنعت قرار گرفت. نمونه مهندسی ماهواره ملی ‌‌ "ظفر " توسط دانشگاه علم و صنعت و به سفارش سازمان فضایی ایران طراحی و ساخته شده ‌که با استفاده از فناوریهای پیشرفته تر نسبت به ماهواره نوید، قابلیت عکسبرداری رنگی با قدرت تفکیک بهتر از 80 متر را دارد.

بر اساس گفته محققان مقایسه این دو ماهواره نشان می دهد که فناوری دوربین ها در ماهواره ظفر ارتقای 5 برابری یافته است. دو برابر شدن دقت کنترل و افزایش بیش از 15 برابری نرخ ارسال داده های تصویری از دیگر مزایای ماهواره ظفر است.
وزن ماهواره ظفر 90 کیلوگرم است که به منظور استقرار در مدار دایره با ارتفاع 500 کیلومتر و زاویه انحراف مداری 55 درجه طراحی شده است.

جزئیات ماهواره ظفر

دکتر حسین بلندی، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به جزئیات ماهواره ظفر، افزود: این ماهواره مجهز به دوربین های رنگی است و قادر به تصویر برداری از سطح زمین است.

مدیر مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت، با تاکید بر اینکه ماهواره ظفر پیشرفته تر از ماهواره نوید است، توضیح داد: ماهواره ظفر حداقل 300 درصد نسبت به ماهواره نوید در وضعیت بهتری قرار دارد و دارای سیستم کنترل پیشرفته تری نیز است.

وی با تاکید بر وضوح بالای تصاویر "ظفر"، اظهار داشت: این امر سبب شده است تا این ماهواره تصاویر بسیار کاربردی تری را در اختیار ما قرار دهد.

بلندی در پاسخ به پرسش مهر درباره زمان پرتاب ماهواره ظفر خاطر نشان کرد: بخش ماهواره ای ظفر آماده شده است ولی برای پرتاب آن نیاز به اجرای چندین فاز دیگر داریم که هم اکنون در حال انجام است.

کاربردهای تصاویر ارسالی از سوی ظفر

رئیس مرکز تحقیقات ماهواره ‌ای دانشگاه علم و صنعت پیش از این در خصوص کاربردهای تصاویر و داده های ماهواره ظفر اعلام کرد: تصاویر ارائه شده از طریق ماهواره ظفر می تواند در پایش ذخایر نفت، معادن، بررسی جنگل ها، بررسی زمین ‌های شور و قلیایی، بررسی امراض و آفات گیاهی و استفاده از تصاویر در جهت بررسی بحرانهای طبیعی به کار برده می شود.

۱۳۹۱/۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...