نسخه چاپی

مواضع اردوغان در برابر عنان چیست؟

عکس خبري -مواضع اردوغان در برابر عنان چيست؟

تیم اردوغان باید بداند كه مردم تركیه دوست دارند بخشی از حل بحران سوریه باشند و به روند مأموریت كوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل كمك كنند و آتش نشان بحران سوریه باشند و نه اینكه فتنه آل سعود و وهابیت در سوریه را شعله ور كنند.


به گزارش نما به نقل از فارس، کوفی عنان از زمانی که مأموریت حل و فصل پرونده سوریه را به عهده گرفته، به دنبال روزنه‌هایی جهت موفقیت و پیروزی در انجام این مأموریت تاریخی بوده است. دیدارها و سفرهای وی از کشورهای صاحب جایگاه و بازیگر در عرصه بحران سوریه، تمهیداتی برای نیل به راه حل موفقیت آمیز در قضیه سوریه بوده است.

عنان دبیرکل سابق سازمان ملل به خوبی می‌داند که عامل خارجی نقش مهم و مؤثری در توسعه گستره و دامنه بحران سوریه دارد لذا او انتظار کمک فروانی از کشورهای منطقه و جامعه جهانی دارد تا به دمشق جهت خروج از بحران و کاهش تنش و خونریزی یاری کنند.

ترکیه با داشتن بزرگترین مرزها با سوریه به همان اندازه در عرصه بحران این کشور نقش دارد و در طول یکسال اخیر با شیوه ها و ترفندهای گوناگون در روند تحولات سوریه حضور فعال داشته است.

جهت آگاه شدن از نقش آنکارا در بحران سوریه کافی است به کارکرد تیم اردوغان در طول یک ماه اخیر و از زمانی که کوفی عنان به عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل واتحادیه عرب از سوی دبیر کل سازمان ملل مأموریت یافته، توجه کنیم:

1ـ تلاش و کوشش ترکیه جهت برگزاری دومین نشست به اصطلاح "دوستان سوریه" در اول آوریل 2012 در استانبول. تیم اردوغان در این راستا جهت بسیج و تشکیل اجماع منطقه‌ای و فرامنطقه ‌ای علیه دمشق، سعی فراوانی کرده است.

آنکارا از عنان جهت حضور در این اجلاس دعوت به عمل آورده ولی این دیپلمات حرفه‌ای و کارکشته جهت حفظ فاصله و جهت حفظ روابط با دمشق از حضور امتناع نمود. محور آنکارا (عربستان سعودی،قطر و ترکیه) در اجلاس استانبول مواردی تصویب نموده که همگی در راه مأموریت کوفی عنان مانع تراشی و سنگ اندازی می‌کند.

2ـ تیم اردوغان طی یک ماه اخیر جنگ نرم و روانی علیه دمشق را تشدید نموده و روی موضوعاتی همچون:

الف ـ افزایش موج آوارگان سوریه به خاک ترکیه

ب ـ متهم کردن دمشق در استفاده از برگه کردهای ترکیه و گروه" پ .ک. ک"

ج ـ قضیه ناپدید شدن دوخبرنگار ترک که قاچاقی به خاک سوریه رخنه کرده بودند، مانورهای گوناگونی نموده و دامنه جنگ تبلیغاتی علیه دولت سوریه توسعه داده است.

3ـ تکاپوی تیم اردوغان در متحد کردن معارضه سوریه در خارج، این تیم در آستانه اجلاس دوستان سوریه در استانبول در برگزاری سه نشست برای متحدسازی معارضه سوریه به همراهی قطر و عربستان سعودی، هزینه زیادی نموده است.

4ـ افزایش مانورهای دیپلماتیک ترکیه در عرصه خارجی بحران سوریه.

الف ـ اردوغان در سفرش به سئول و ملاقاتش با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا تیم مسئول مدیریت پرونده سوریه به همراه داشته است و موضوع "چگونگی رفتار با تحولات سوریه"، محور اساسی گفتگوی طرفین بوده است.

ب ـ اردوغان در بازگشت از کره جنوبی به ایران اسلامی رفت تا باردیگر روی تغییر سیاست تهران در قبال دمشق شرط بندی نماید و در پایان مذاکراتش با طرف ایرانی دریافت که قمار و شرط خود را باخته است. اظهارات اخیرش درباره ایران حجم شکست و ناکامی خود به خوبی نمایان نمود.

ج ـ اردوغان جهت ایجاد تحول و تغییر در مواضع ورفتار سیاسی چین در قبال سوریه به پکن سفر کرد ولی دستاورد زیادی به دست نیاورده است.

د ـ اردوغان در پی ناکامی خود از دیدارش از تهران روز پنجشنبه به عربستان سعودی سفر خواهد کرد تا در روز جمعه با عبدالله پادشاه آل سعود ملاقات و مذاکره نماید و زیانش و باختش راجبران نماید. سفر اردوغان به عربستان سعودی که سر سلسله فتنه گران در منطقه است، اهداف شومی و خطرناکی در پی دارد.

ه ـ اردوغان پس از دیدارش از عربستان سعودی ممکن است به روسیه تا شاید در سناریو و طرح تفکیک ارتباط میان دمشق و متحدانش در منطقه وفرامنطقه گامی موفقیت آمیزی بردارد.

5ـ حادثه درگیری اخیر در مرزهای مشترک ترکیه ـ سوریه، دست آویزی برای ترک‌ها شده تا زمینه را جهت پیاده کردن سناریو مداخله تجاوزگرانه در خاک سوریه فراهم کنند.

تیم اردوغان طی سه ماه اخیر سیگنال‌ها و نشانه هایی جهت مداخله در سوریه و ایجاد منطقه حایل و گذرگاه های انسانی به شیوه ها و بهانه های گوناگونی به نمایش گذشته است.

کلام آخر

ترکیه باتوجه به اقدامات فوق نشان داده تا چه اندازه ظرفیت مداخله و مانور در عرصه بحران سوریه دارد و تا چه اندازه توان کمک به حل و فیصله این بحران دارد. تیم اردوغان باید بداند که مردم مسلمان ترکیه دوست دارند بخشی از حل بحران سوریه باشند و به روند مأموریت کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل واتحادیه عرب کمک کنند و آتش نشان بحران سوریه باشند و نه آتش بیار فتنه ساخته و پرداخته آل سعود و وهابیت در سوریه باشند. تیم اردوغان باید از شکست‌های یکسال اخیر در قضیه سوریه درس عبرت بگیرد و باید ذکاوت ترکی خود را به نمایش بگذارد وبخشی از گستره بحران و فتنه نباشد.

۱۳۹۱/۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...