نسخه چاپی

تقاضای تماس از سوی اوباما بود یا روحانی؟

در این گفت وگوی تلفنی، دو طرف بر اراده سیاسی برای حل سریع مساله هسته ای تاكید كرده و زمینه را برای حل موضوعات دیگر و همكاری در مسائل منطقه ای مورد توجه قرار دادند.

منابع خبری مختلف جزئیات زیادی از گفت‌وگوی تلفنی اوباما و روحانی ارائه داده‌اند اما تنها اطلاعاتی که درباره ریشه تماس بیان شده است؛ ادعای بی بی سی است که بدون ذکر منبع دقیق و از قول "یک مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود" نوشته است، آقای روحانی پیش از ترک نیویورک خواستار گفت و گوی تلفنی با آقای اوباما شده بود.

این در حالی است که منابع ایرانی نوشته اند "در حالیکه رییس جمهوری اسلامی ایران در حال حرکت از محل اقامت خود به سمت فرودگاه برای خروج از نیویورک بود، این تماس برقرار شد و طرفین پیرامون مسایل مختلف با یکدیگر گفت وگو کردند." این جملات به صورت ضمنی می گوید تماس اوباما برنامه ریزی نشده بوده است و این امر حکایت از تلاش اوباما برای از دست ندادن فرصتی است که شاید گمان می کرده است بعد از بازگشت به ایران ممکن است دیگر امکان انجام آن پدید نیاید.

پایگاه ریاست جمهوری ایران اولین جزئیات این گفت‌وگو را بدین صورت گزارش داد:

«در حالیکه رئیس جمهوری اسلامی ایران در حال حرکت از محل اقامت خود به سمت فرودگاه برای خروج از نیویورک بود، این تماس برقرار شد و طرفین پیرامون مسایل مختلف با یکدیگر گفت وگو کردند.

در این گفت وگوی تلفنی، دو طرف بر اراده سیاسی برای حل سریع مساله هسته ای تاکید کرده و زمینه را برای حل موضوعات دیگر و همکاری در مسائل منطقه ای مورد توجه قرار دادند.

در این گفت وگوی تلفنی روسای جمهوری ایران و آمریکا، همچنین وزرای امور خارجه خود را مامور کردند تا زمینه همکاری های لازم را هر چه زودتر فراهم آورند.»

روزنامه واشنگتن‌پست هم گزارشی از زبان باراک اوباما از این گفت‌وگوی تلفنی آورده است.

بر اساس این گزارش، اوباما در کاخ سفید گفت: «قبل از آنکه درباره وضعیتمان در کنگره و لایحه بودجه سخن بگویم، اجازه دهید درباره دو فرصت مهم در سیاست خارجی‌مان صحبت کنم.»

وی افزود: «من همین الان با پرزیدنت روحانی از جمهوری اسلامی ایران صحبت کردم. هر دوی ما درباره تلاشهای مداوم برای حصول توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردیم.»

اوباما ادامه داد: «من به پرزیدنت روحانی چیزی که در نیویورک گفته بودم را مورد تأکید قرار دادم. در حالی که مطمئناً موانعی مهم برای حرکت رو به جلو وجود دارد و موفقیت به هیچ عنوان تضمین شده نیست، من باور دارم که ما می‌توانیم به راه حلی جامع دست پیدا کنیم.»

اوباما افزود: «من جان کری را مأمور پیگیری این مسیر دیپلماتیک کرده‌ام. ما روز گذشته در نیویورک گفت‌وگوهای سازنده‌ای با شریکانمان یعنی اتحادیه اروپا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و وزیر خارجه ایران داشتیم. من و روحانی در مسیر رو به جلو تیممان را مأمور کرده‌ایم تا به کار کردن سریع و همکاری با گروه ۱+۵ ادامه دهد و به توافق برسد. ما در سرتاسر این فرایند ارتباط نزدیکی با دوستان و متحدانمان در منطقه خواهیم داشت.»

اوباما افزود: «اکنون ما به چالش های پیش رو فکر می‌کنیم. این حقیقت که این اولین ارتباط بین رئیس جمهور ایران و آمریکا از سال ۱۹۷۹ بوده از عمق بی‌اعتمادی موجود در بین کشورهای ما حکایت دارد، اما این چشم‌اندازهای پشت سر گذاشتن این تاریخ دشوار را هم نشان می‌دهد.»

وی تصریح کرد: «حل و فصل این موضوع، به طور حتم، می‌تواند گامی رو به جلو برای ایجاد ارتباطی جدید بین آمریکا و جمهوری اسلامی ایران، یعنی ارتباطی بر اساس منافع و احترام متقابل باشد.»

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: «این امر همچنین می‌توان به تسهیل ارتباطی جدید بین ایران و جامعه بین‌المللی و کشورهای دیگر در منطقه هم کمک کند. موضوعی که می تواند به مردم ایران برای شکوفایی استعدادهای بالقوه آنها کمک کند و به ما هم کمک کند تا نگرانی‌های دیگری را رفع کنیم که می‌تواند صلح و ثبات بیشتری به منطقه خاورمیانه بیاورد.»

اوباما گفت: «راه رسیدن به توافق معنادار دشوار خواهد بود. و در این زمان هر دو طرف نگرانی‌هایی دارند که باید آنها را رفع کرد. اما من باور دارم که ما مسئولیت داریم راه دیپلماسی را ادامه دهیم و فرصتی بی‌نظیر برای پیش رفتن با دولت جدید در ایران در اختیار ماست.»

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: «من به پرزیدنت روحانی احترام عمیق خودم نسبت به مردم ایران را ابراز کردم.»

جزئیات دیگری از این گفت‌وگوی تلفنی را پایگاه خبری المانیتور اعلام کرده است.

به نوشته این پایگاه خبری که این سخنان را از توئیتر نیمه رسمی حجت‌الاسلام حسن روحانی نقل می‌کرد «آقای اوباما در این گفت‌وگو احترام خود را به مردم ایران ابراز کرد و گفت که مطمئن است روابط بین ایران و امریکا تأثیر زیادی بر منطقه خواهد گذاشت. اگر ما بتوانیم در پرونده هسته‌ای پیشرفت کنیم موضوعات دیگری مانند سوریه نیز اثرات مثبتی از این موضوع خواهند پذیرفت.»

به نوشته این پایگاه خبری رئیس جمهور آمریکا در پایان این گفت‌وگوی تلفنی گفت: «برای شما سفر امن و خوشایندی را آرزو می‌کنم و اگر در نیویورک با ترافیک روبرو هستید، معذرت می‌خواهم.»

اوباما در پایان به زبان فارسی گفته است: «خداحافظ».

۱۳۹۲/۷/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...