نسخه چاپی

ضمن تأكيد بر سازنده بودن تماس تلفني اوباما و روحاني

مشاور امنیت ملی امریكا: تماس با اوباما به درخواست روحانی بود و 15 دقیقه طول كشید

مشاور امنیت ملی آمریكا ضمن آنكه تماس تلفنی روسای جمهوری آمریكا و ایران را «گرم» و «سازنده» خواند اعلام كرد «حسن روحانی» از «باراك اوباما» خواست با او تماس بگیرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آمریکا روز جمعه، اولین تماس تلفنی بین «باراک اوباما» و «حسن روحانی» در بیش از سه دهه را «گرم و صمیمی» و «سازنده» خواند.

وی به سی ان ان اعلام کرد که هیأت ایرانی از دولت «باراک اوباما» درباره تماس تلفنی که بین روسای جمهور ایران و‌آمریکا صورت گرفت تقاضا کردند.

مشاور امنیت ملی آمریکا تأکید کرد: امروز، تاحدی شگفت‌انگیز، از جانب آنها (هیأت ایرانی) با ما تماس برقرار شد که بگویند روحانی تمایل دارد تا با باراک اوباما تماس تلفنی در مسیر ترک شهر داشته باشد و ما توانستیم این تماس تلفنی را برقرار کنیم و یک مکالمه سازنده بود.

متن کامل مصاحبه سوزان رایس با فرید زکریا از سی ان ان در ساعت 10 صبح روز یکشنبه پخش می‌شود.

به گفته رایس، تماس تلفنی اوباما و روحانی به مدت 15 دقیقه به طول انجامید و گفت: به طور قطع، با ترجمه، یک تماس مختصر بود اما به اندازه‌ای کافی بود که پیام‌های دو طرف را منتقل کند.

مشاور امنیت ملی آمریکا تصریح کرد: به طور قطع وقتی شما دو رهبر از دو کشور را دارید که بیش از 35 سال با یکدیگر ارتباطی نداشتند. این تقریباً یک رخداد ابتکاری بود. اما آنها هر دو، تعهد خود برای تلاش و کشف یک مسیر دیپلماتیک به شیوه‌ای سازنده را اعلام داشتند.

رایس تأکید کرد که سلاح‌ هسته‌ای در ایران برای اوباما غیرقابل پذیرش است و روحانی نیز از جانب خود اعلام کرد که ایران هرگز تمایلی به دستیابی به سلاح هسته‌ای نداشته است.

مشاور امنیت ملی آمریکا به گونه‌ای از عوامل که به تغییر بالقوه در روابط ایران و آمریکا منتهی شد، اشاره کرد که شامل فشار بین‌المللی و تحریم‌ها و همچنین انتخاب روحانی به عنوان رئیس‌جمهور ایران می‌شد.

وی تأکید کرد: هم‌اکنون فرصتی برای آزموندن موضوع راه‌حل دیپلماتیک (در قبال ایران) به وجود آمده است.

۱۳۹۲/۷/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...