نسخه چاپی

نگرانی صهیونیست‌ها از نرمش آمریكا در قبال ایران هسته‌ای/ بادهایی كه به نفع اسرائیل نمی‌وزد

عکس خبري -نگراني صهيونيست‌ها از نرمش آمريکا در قبال ايران هسته‌اي/ بادهايي که به نفع اسرائيل نمي‌وزد

رسانه‌های رژیم صهیونیستی مملو از مطالب ناامیدكننده و نگران‌كننده در مورد فضای باز سیاسی در روند تعاملات جهانی و بادهایی است كه به نفع اسرائیل نمی‌وزد.

به گزارش نما به نقل از فارس، سردبیر روزنامه السفیر لبنان در مقاله‌ای نوشت که سخنرانی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و حسن روحانی همتای ایرانی وی به صورت ویژه نگرانی‌ها و انتقادات شدیدی را در اسرائیل ایجاد کرد. این انتقادها این بار دیگر تنها در مورد رفتار سازشکارانه آمریکا در قبال ایران نبود؛ بلکه از این موضوع عبور کرده و به عقب افتادگی کابینه اسرائیل از درک ماهیت متغیرات کنونی در جهان نیزهمراه شده بود.

بدیهی است که جوانب نگران کننده برای کابینه راست گرایی اسرائیلی تنها در مورد نرمش آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران نیست؛ بلکه در مورد ارتباط این پرونده با درگیری‌های اسرائیل و فلسطین نیز هست. تقریبا می‌توان گفت کلید واژه نگرانی‌های اسرائیلی در این مورد بخشی از سخنرانی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود که تاکید کرد: ‌دو موضوع اساسی که تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا بر پایه آن استوار خواهد بود، ایران و برنامه هسته ای این کشور و درگیری اسرائیلی- فلسطینی خواهد بود.

در حالی که اوباما تاکید می‌کرد که وعده‌های روحانی در مورد تولید نشدن هیچ سلاح هسته ای در ایران را درک می کند، اسرائیل به اوج نگرانی‌های خود رسیده و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در این راستا مدعی شد که جهان نباید فریب وعده‌های ایران را بخورد.

در این راستا باراک رابید تحلیلگر سیاسی روزنامه هاآرتص در مقاله‌ای نوشت که اوباما ایران و فلسطین را تنها در رأس اولویت‌های سیاست خارجی آمریکا قرار نخواهد داد، بلکه آنها را به هم مرتبط نیز خوهد کرد، اوباما پیامی را برای نتانیاهو فرستاده مبنی بر اینکه حل موضوع اول در گرو حل مسأله دوم است، این همان بسته ای است که اوباما از زمان تصدی سمت خود در پایان سال 2008 روی آن حساب کرده است.

موسی نوشت که نگرانی و ناامیدی اسرائیلی ها در نوشته های تحلیلگران و روزنامه نگاران ارشد این رژیم قابل ملاحظه است، روزنامه معاریو در همین راستا نوشت که با وجود تقدیر نتانیاهو از سخنرانی باراک اوباما در سازمان ملل، اما نزدیکان وی در اتاق‌های دربسته ساز مخالفت با این اظهارات را کوک کرده اند. بنا بر این گزارش، نتانیاهو تصمیم گرفته از اوباما انتقاد نکند. وی نمی‌خواهد با انتقاد مستقیم از باراک اوباما خود و اسرائیل را در انزوای مطلق قرار دهد، مانند همان اتفاقی که دو سال پیش در واکنش به اظهارات اوباما در مورد روند سازش مطرح شده بود.

این روزنامه تاکید کرد که بخش‌های زیادی از سخنرانی اوباما اسرائیل را آزرده خاطر کرده که شامل گفتمان سازشکارانه با تهران و عدم تمایل به راهکار نظامی علیه این کشور و اعتراف به حق ایران در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای بوده است،‌ ارتباط بین پرونده هسته‌ای ایران سازش با فلسطینی‌ها و ارتباط بین موجودیت دولت یهودی با تشکیل دولت فلسطینی از دیگر مواردی بود که اسرائیل را نگران کرده است.

«عاموس هارئیل» تحلیلگر نظامی روزنامه هاآرتص با اشاره به ابعاد نگرانی‌های اسرائیل از عملکرد آمریکا می نویسد که ترس دولت اوباما از دخالت نظامی در سوریه و ناتوانی در برداشتن قدم های مشترک با هم‌پیمانان منطقه‌ای و قدرت های غربی دیگر و چالش های آشکار از سوی مسکو از جمله ابعاد نگرانی‌های تل‌آویو است.

این روزنامه در عین حال در سرمقاله خود نوشت که سخنرانی‌های اوباما و روحانی یک فرصت دیپلماتیک است و نادیده گرفتن اظهارات تهران از سوی اسرائیل و جامعه جهانی اشتباهی بزرگ است.

روزنامه اسرائیل الیوم که از روزنامه‌های نزدیک به نتانیاهو است،‌هجمه علیه اوباما را آغاز کرده است؛ ابراهام بن تسفی تحلیلگر این روزنامه درمقاله‌ای با عنوان اوباما پرچم سفید تسلیم را بلند کرده، نوشت که سخنرانی اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل نشان از تسلیم شدن آمریکا در برابر سقوط از رهبری یکه تازانه جهانی بود، اوباما در پیامی واضح نشان داد که دیگر قدرت بالای آمریکا نمی‌تواند به تنهایی مسئولیت اداره جامعه جهانی را بر دوش بکشد و آرمان این کشور آن است که با همکاری جامعه جهانی و مبتنی بر راهکارهای دیپلماتیک مسئولیت جامعه جهانی را در پیش بگیرد.

یوعاز هیندل رئیس آکادمی راهبردی اسرائیل در یدیعوت نوشت که گفتمان آمریکا نمی‌تواند برداشت کنونی از حل موضوع سوریه را تغییر دهد، اوباما در سال 2013به رهبری تبدیل شده که سخنان بزرگ بر زبان می راند و انگیزه های کوچکی دارد؛‌مضمون گفتمان وی نیز این است که نمی‌خواهد با دیگران وارد جنگ شود.

اورلی اوزلای خبرنگار روزنامه یدیعوت در آمریکا اعلام کرد که اوباما تحلیل نتانیاهو در مورد فریبکاری ایران را قبول ندارد و معتقد است که منازعات بین‌المللی باید با راهکارهای دیپلماتیک حل شود، گفته می‌شود که ملت آمریکا از جنگ های بدون توجیه دولت‌ها خسته شده‌اند. وی تاکید کرد نتانیاهو هنگامی که وارد سازمان ملل متحد شود، عرصه دیگری را با زبانی دیگر مشاهده خواهد کرد که در آن با تحریک اوباما بادهای جدیدی به سمت تهران وزیدن گرفته است.

۱۳۹۲/۷/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...