نسخه چاپی

توصيه آيت‌الله علوي‌گرگاني به مسئولان زندان‌ها:

زندان محیطی برای رشد و تعالی زندانیان باشد

آیت‌الله علوی گرگانی در دیدار با مدیركل زندان‌های قم توصیه‌هایی را خطاب به مسئولان زندان‌ها ارائه كرد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، مديركل زندان‌هاي قم با آيت‌الله علوي گرگاني ديدار و گفتگو كرد.

آیت‌الله علوی گرگانی در توصیه‌ای به مدیر کل زندان‌های استان قم و رؤسای ستادی و توابع گفت: حفظ آبرو و شخصیت بعضی از زندانیان که داری شرافت خاصی هستند، بسیار مهم است و باید حساب آنان را از افراد ومجرمان همیشگی جدا کرد.

وي با اشاره به داستان حضرت یوسف(ع) در قرآن کریم، گفت: داستان این پیامبر بزرگ الهی برای ما درس بزرگی است و باید رفتن به زندان را از انجام معصیت الهی بهتر بدانیم.

آیت‌الله علوی گرگانی افزود: حضرت امام خمینی(ره) در مدتی که در ترکیه تبعید بودند، مشغول نوشتن کتاب شدند و خدای متعال هم به کارهای ایشان برکت داد و به ملت بزرگ ایران هم به واسطه این شخصیت عظیم، عزت و سرافرازی بخشید.

وی با بیان این که بعضی از پیامبران الهی و ائمه معصومین(ع) بخشی از عمر خود را در زندان گذرانده‌اند، تاکید کرد: مسئولان زندان‌ها باید کاری کنند که زندانیان از محیط زندان حداکثر استفاده را در جهت رشد و تعالی ببرند.

این مرجع تقلید در پایان یادآور شد: امروزه با وجود روحانیون و مبلغینی که در زندان‌ها به ارشاد و هدایت زندانیان می‌پردازند، بسیاری از آنان هنگام آزادی با توشه‌ای از معارف و احکام الهی از محیط زندان می‌روند.

در این ملاقات مدیر کل زندان‌های استان گفت: زندانیان در زندانبانی اسلامی هم دارای حقوق مادی و هم معنوی می‌باشند که این حقوق در آئین نامه سازمان زندان‌ها مورد تاکید قرار گرفته است.

قطبی افزود: محفوظ ماندن از سوءرفتار و اعمال شکنجه، زندگی سالم و برخورداری از احترام فردی وحیثیت فردی، برخورداری از اجرای عادلانه قانون و دادخواهی، برکناربودن از هر نوع تبعیض، برحذر بودن از بردگی، آزادی اندیشه، آزادی وجدان و مذهب ازحقوق معنوی زندانیان است.

وی در ادامه عنوان نمود زندانیان همچنین دارای حقوق مادی شامل برخورداری از بهداشت فردی و محیط، نیازهای اولیه، خوراک، پوشاک و حقوق شهروندی می‌باشند.

مدیر کل زندان‌های قم درمورد محل نگهداری زندانیان در کشور گفت زندانیان با توجه به نوع جرم وحکومیت، سن براساس طبقه بندی انجام شده در بازداشتگاه، کانون اصلاح وتربیت، زندان و اردوگاه و مرکز درمانی وحرفه آموزی به صورت طبقه بندی شده نگهداری می‌شوند.

وی افزود: زندانیان در راستای تحکیم خانواده و پیگیری امور قضایی خود برابر آئین نامه با خانواده ،وکیل، شکات و محاکم قضایی و نظارتی ارتباط دارند؛ علاوه بر طبقه بندی اعلام شده جهت زندانیان سالمند یا بیماران صعب العلاج یا لا علاج از طر یق مرخصی یا عفو یا نگهداری با طبقه بندی خاص اقدام می‌شود.

قطبی همچنین خاطر نشان کرد: زندانیان در زندان‌ها دارای امکانات تحصیل از نهضت تا دانشگاه آموزش، مهارت‌های اساسی، آموزش‌های عقیدتی و احکام، طرح‌های متعدد قرآنی، مشاوره و روان‌درمانی، اشتغال برای زندانیان در داخل زندان و بعد از آزادی، حرفه آموزی زندانیان، ورزش در زندان و برگزاری مسابقات کتابخوانی در زندان و...که در اصلاح و تربیت زندانیان موثر می‌باشد هستند.

۱۳۹۲/۷/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...