نسخه چاپی

ازدواج با فرزند خوانده، خلاف شرع نیست

قاضی دیوان عالی كشور گفت: ازدواج با فرزند خوانده اگرچه به لحاظ عرفی تنش زاست اما اشكال شرعی ندارد.

به گزارش نما، "حجت‌الاسلام والمسلمین موسی قربانی" در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به امكان ازدواج افراد با فرزند خوانده خود و قانوني شدن اين امر، گفت: از لحاظ شرعی افراد می‌توانند با کسانی که جزء محارم سببی و نسبی آنها نباشند، ازدواج کنند که این امر از لحاظ منطقی و عرفی محدودیت‌هایی را دربر دارد و فرزندخواندگی نیز جزء این موارد است.

وی ادامه داد: ازدواج با فرزند خوانده اگرچه به لحاظ عرفي تنش زاست اما اشكال شرعي ندارد، به طور مثال فردی میانسال که با حسی پدرانه فرزندی را به فرزندخواندگی قبول مي‌كند، پس از مدتی تبدیل این حس پدرانه به حس عاشقانه می‌تواند براي وي و جامعه تنش‌زا باشد.

قرباني تصریح کرد: بطور حتم شورای نگهبان مسئله امكان ازدواج با فرزند خوانده را تائید می‌کند، چرا که این امر خلاف شرع نبوده و در قانون نيز منع نشده است.

اين قاضي ديوان عالي كشور در پایان خاطرنشان کرد: چنانچه شورای نگهبان این مسئله را خلاف شرع بداند، اين مساله برای بررسی‌های بیشتر به مجمع تشخص مصلحت نظام واگذار خواهد شد تا پس از بررسي مجدد فرازهاي قانوني آن مشخص شود.

گفتني است؛ اواخر بهمن ماه سال ۱۳۹۱ لایجه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست به تصویب مجلس رسید كه شورای نگهبان، موادی از این لایحه را مغایر با شرع تشخیص داد و آن را به مجلس بازگرداند.

در مصوبه اولیه‌‌ای که در مجلس تصویب شد، ازدواج با فرزندخوانده به طور کامل ممنوع و عنوان شده بود که اگر کسی بخواهد با فرزندخوانده‌ خود ازدواج کند، حضانت آن بچه از او گرفته می‌شود و اين در حالي است كه شورای نگهبان این ماده را خلاف شرع اعلام کرد و لایحه را به مجلس بازگرداند.

در حال حاضر مجلس این ماده را به شکلی تغییر داده که ازدواج با فرزندخوانده تنها می‌تواند با حکم دادگاه انجام پذیرد و بر اساس ماده ۲۷ لایحه جدید، ازدواج فرزندخوانده با سرپرست خود به تقاضای اداره بهزیستی و در صورت صلاحدید دادگاه امکان پذیر است.

۱۳۹۲/۷/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...