نسخه چاپی

آمریكا برای تعطیلی دولت مهیا می‌شود

دولت آمریكا با به نتیجه نرسیدن مذاكرات و عدم سازش میان كاخ سفید و كنگره، در نیمه شب امشب برای نخستین بار در ۱۷ سال گذشته آماده تعطیلی می‌شود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، جمهوریخواهان و دموکرات‌ها در کنگره می‌گویند مایل به تعطیلی دولت نیستند اما هیچ یک از طرفین از موضع خود به منظور اجتناب از این تعطیلی عقب نشینی نمی‌کنند. جمهوریخواهان کنگره خواهان به تاخیر افتادن قانون بهداشت و درمان اوباما، رییس جمهور برای یک سال و تغییرات دیگر در قانون بهداشت و درمان هستند اما دموکرات‌ها اعلام کرده‌اند اجازه نمی‌دهند چنین اتفاقی روی دهد.

در صورتی که کنگره نتواند لایحه افزایش سقف استقراض دولت را تصویب کند، فردا ۸۰۰ هزار نفر از ۱.۲ میلیون کارمند فدرال به مرخصی اجباری فرستاده خواهند شد. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ به دلیل نگرانی نسبت به این تعطیلی کاهش یافت و شاخص بازارهای آسیایی نیز افت کرد.

بن بست مذاکرات میان دو طرف، احتمال اندکی برای توافق کنگره در مورد تامین اعتبار دولت تا نیمه شب دوشنبه که سال مالی جاری به پایان می‌رسد، باقی گذاشته است.

در صورت روی دادن این تعطیلی، فعالیت خدمات اصلی ادامه خواهد داشت اما بسیاری از فعالیت‌های سازمان‌های فدرال به تعلیق درآمده و صدها هزار نفر از کارمندان دولت به مرخصی اجباری می‌روند.

گولدمن ساکس برآورد کرده که تعطیلی سه هفته‌ای دولت، نرخ رشد سالانه اقتصاد را در سه ماهه چهارم سال جاری میلادی به میزان ۰.۹ درصد کاهش خواهد داد. در این صورت نرخ رشد سه ماهه بعدی ۱.۶ درصد در مقایسه با ۲.۵ درصد برآورد شده از سوی تحلیلگران خواهد بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، کاخ سفید روز یکشنبه عکسی از دیدار اوباما با اعضای دولتش شامل جیکوب لیو، وزیر خزانه داری و سیلویا متیوز بورول، مدیر بودجه منتشر کرد. نشست هیات دولت برای روز دوشنبه برنامه ریزی شده و در حالیکه هیچ بیانیه عمومی از روز یکشنبه منتشر نشده، اوباما قصد دارد هفته جاری یک بیانیه عمومی منتشر کرده و جمهوریخواهان را به تصویب قانونی که امضا خواهد کرد، فرا خواند.

آخرین تعطیلی دولت آمریکا از ۱۶ دسامبر سال ۱۹۹۵ تا ششم ژانویه سال ۱۹۹۶ روی داد و حاصل اختلاف بودجه میان بیل کلینتون، رییس جمهور دموکرات و جمهوریخواهان کنگره به رهبری نیوت گینگریچ بود.

۱۳۹۲/۷/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...