نسخه چاپی

مطهری: بی صداقتی از آمریكا ببینیم تغییرموضع می دهیم

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینكه برخی فكر می كنند اگر مذاكره ای بین ایران و آمریكا صورت بگیرد انقلاب به نقطه پایان خودش رسیده است، گفت: این تصور درست نیست؛ بلكه هر وقت احساس كنیم صداقتی در كار نیست ایران هم موضع خودش را تغییر می دهد و این جای نگرانی ندارد.

علی مطهری نماینده مردم تهران در گفتگو با مهر در خصوص انتقاداتی که نسبت به مذاکره تلفنی رئیس جمهور ایران و رئیس جمهور آمریکا انجام گرفته است، گفت: این افراد از محتوا غفلت کرده و به ظاهر چسبیده اند یعنی هسته را کنار گذاشته و به پوسته توجه دارند در حالیکه صحبت کردن و اینکه پیشنهاد صحبت تلفنی از طرف چه کسی بوده است مهم نیست، مهم محتوای مذاکرات است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: باید به این موضوع توجه کرد که آیا رئیس جمهور کشورمان از مواضع اصولی انقلاب عقب نشینی کرده است یا خیر و ما می دانیم چنین اتفاقی نیفتاده است. عضو فراکسیون رهروان ولایت خاطر نشان کرد: اصل صحبت و مذاکره هیچ قبحی ندارد. پیامبر هم با ابوسفیان پیش از فتح مکه صحبت و مذاکره داشت، این گونه انتقادها و رفتارها یک نوع عوام فریبی است و با صحبت های مقام معظم رهبری نیز سازگار نیست چرا که ایشان با تعبیر «نرمش قهرمانانه» راه را باز کرده اند.

وی در ادامه افزود: اشکالی ندارد در جایی که دشمن خودش انعطاف به خرج می دهد ما هم انعطاف به خرج دهیم تا بتوانیم به آرمان های انقلاب دست یابیم. مطهری گفت: عده ای با نگاه غلط به بحث مذاکره با آمریکا تصور می کنند اگر مذاکره ای صورت بگیرد انقلاب به نقطه پایان خودش رسیده است در صورتی که این طور نیست و از ابتدا قرار بر قطع رابطه با آمریکا نبود و آمریکایی ها خودشان این ارتباط را قطع کردند.

عضو فراکسیون رهروان ولایت در پاسخ به این سئوال که چرا در دولت های گذشته اجازه مذاکره با مقامات آمریکایی داده نشده است و چه شرایطی ایجاد شده که بعد از ۳۵ سال در دولت جدید این اقدام انجام می شود، گفت: دولت قبلی در اواخر دوره خود چنین رویکردی را داشت اما به دلیل اینکه اعتماد کافی به تیم دولت و اطرافیان رئیس جمهور و کسانی که به نیویورک می رفتند وجود نداشت، این راه باز نشد.

وی خاطر نشان کرد: دولت یازدهم گفتمان متفاوتی دارد و افراد مطمئن تر، باتجربه تر و قابل اعتمادتر برای مذاکره در این دولت وجود دارند علاوه بر این در چند سال گذشته، جمهوری اسلامی ایران قدرت کنونی را نداشت. ما در برنامه هسته ای پیشرفت های قابل توجهی داریم، از نظر تاثیرگذاری در منطقه نیز در سطح بالایی هستیم به طوری که آمریکایی ها به ما نیاز دارند، مجموع این عوامل را وقتی در کنار هم بگذاریم می بینیم فرصت مناسبی برای رفع تنش ها، مذاکره و ایجاد رابطه پدید آمده است.

مطهری در پاسخ به این سئوال که برخی در داخل معتقدند رئیس جمهور می بایست برای مذاکره با مقامات آمریکایی امتیازی را از آنها دریافت می کرد آیا این حرف درست است و روحانی چه امتیازی را از آمریکایی ها گرفت که بعد از ۳۵ سال با آنها مذاکره کرد، گفت: مذاکره کردن که امتیاز نمی خواهد بلکه مذاکره وسیله ای است برای اینکه ما امتیاز بگیریم.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به این سئوال که آیا می توان به تغییر لحن مقامات آمریکایی خوشبین بود؟ گفت: ما هم متناسب با تغییر روش آنها تغییر روش خواهیم داد، هر مقدار آمریکایی ها انعطاف نشان دهند ما هم نشان می دهیم، هر گاه احساس کردیم که این انعطاف ها پشتوانه عملی ندارد ما هم متوقف خواهیم کرد، این طور نیست که ما در این فرآیند امتیازی از دست بدهیم، ما گام به گام و با احتیاط جلو می رویم.

مطهری در ادامه افزود: رئیس جمهور آمریکا انعطاف قابل توجهی را در اظهارات اخیرش نشان داد و لحن آشتی جویانه ای داشت، ما هم به همان نسبت لحن خودمان را تغییر دادیم و فعلا هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است. وی تصریح کرد: هر وقت احساس کنیم که صداقتی در کار نیست ایران هم موضع خودش را تغییر می دهد و این جای نگرانی ندارد. البته عده ای مسائل سیاسی را با این موضوع مخلوط کردند و شاید به دنبال بهره برداری سیاسی هستند و گاهی مواضع تندی اتخاذ می کنند. به نظر من تا الان کار به شکل معقولی پیش رفته است.

مطهری در پاسخ به این سئوال که آیا به نظر شما رئیس جمهور مجوزی برای مذاکره و گفتگو با مقامات آمریکایی در سفر به نیویورک داشته است، گفت: رئیس جمهور منتخب مردم است و به خودی خود اختیارات زیادی دارد. نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه رئیس جمهور باید در مسائل حیاتی با مقام معظم رهبری هماهنگ باشد، گفت: این طور نیست که رئیس جمهور بخواهد در هر مسئله ای اجازه بگیرد، این یک نوع توهین به رئیس جمهور است که برای هر اقدامی بخواهد اجازه بگیرد.

وی در پایان افزود: وقتی رهبر معظم انقلاب بحث نرمش قهرمانانه را مطرح می کند این خودش یک نوع اجازه است یعنی خود ایشان راه را باز کرده اند و دیگر نیازی نیست که روحانی برای تک تک جزئیات بخواهد اجازه بگیرد.

۱۳۹۲/۷/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...