نسخه چاپی

آتلانتيك:

آمریكا می‌خواهد ایران خودكشی كند!

«طی هفته‌های پیش رو معلوم خواهد شد گفت‌وگوی تلفنی اوباما و روحانی حادثه‌ای تاریخ‌ساز است یا نمونه‌ای دیگر از تلاش‌های نافرجام دیپلماتیك».

به گزارش نما، مجله آمریکایی آتلانتیک در بسط این تحلیل خود نوشت: رئیس جمهور ایران طی دیپلماسی لبخند خود در نیویورک، یک خواسته را به صراحت مطرح کرد که تهران هرگونه توافقی را که اجازه غنی‌سازی اورانیوم را نداشته باشد، نمی‌پذیرد. او در نشست خود با رسانه‌های آمریکایی گفت که «ما چیزی برای پنهان کردن نداریم. 40 کشور مشغول غنی‌سازی هستند، ما هم همین را می‌خواهیم نه کمتر و نه بیشتر.
«آتلانتیک افزود: تحلیلگران استدلال می‌کنند، موافقت روحانی با توقف غنی‌سازی در داخل خاک ایران به منزله خودکشی او است. آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر عالی این کشور و حتی خود روحانی بارها اعلام کرده‌اند جمهوری اسلامی برنامه هسته‌ای‌اش را تعطیل نخواهد کرد.
کریم سجادپور کارشناس مسائل ایران در اندیشکده آمریکایی صلح‌بین‌المللی کارنگی گفت «تعطیلی غنی‌سازی هدفی عملی و ممکن نیست. در این میان، مقامات اسرائیلی دیری است که خواستار توقف دائم کلیه فعالیت‌های غنی‌سازی تهران شده‌اند و هشدار می‌دهند که غنی‌سازی به منظور مصارف غیر نظامی فرصتی را برای غنی‌سازی‌های نظامی در اختیار ایران قرار می‌دهد.
تحلیلگر این نشریه می‌افزاید: اکنون باید به دنبال نشانه‌ها دال بر مصالحه دو کشور بود که طبق آن واشنگتن حق غنی‌سازی محدود در داخل خاک ایران را در ازای اجازه بازرسی کامل و جامع می‌پذیرد و در غیر این صورت، مذاکرات به سرعت به بن‌بست خواهد رسید. در این میان، اوباما باید حمایت کنگره از توافق هسته‌ای احتمالی با تهران را به دست آورد.
آتلانتیک با بیان اینکه اعضای کنگره به ایران خوش‌بین نیستند می‌افزاید: به اعتقاد آنان تحریم‌ها به اعتبار آثار مخربش باید تا زمان سقوط حکومت ایران ادامه داشته باشد.
این نشریه آمریکایی مدعی شد: هر گونه پیشرفت در مذاکرات به این بستگی دارد که ایران محدودیت برنامه هسته‌ای خود را بپذیرد و اما با توجه به مواضع روحانی در نیویورک انتظار نمی‌رود چنین موافقتی انجام شود.
یادآور می‌شود روز گذشته سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه یدیعوت آحارونوت تصریح کرد: آمریکا با غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران موافقت نخواهد کرد.
وی گفت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا کلمات خود را به دقت انتخاب کرد زمانی که گفت ایران از حق استفاده از اورانیوم غنی شده برخوردار است، اما نه اینکه خود اورانیوم راغنی کند(!)
رایس یادآور شد که اگر ایران به تعهدات‌اش در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و قطعنامه‌های شورای امنیت پایبند باشد، در آن صورت از حق استفاده از انرژی برای اهداف صلح‌آمیز برخوردار خواهد بود.

۱۳۹۲/۷/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...