نسخه چاپی

چه كسانی علیه احمدی نژاد افشاگری كردند؟

با پایان یافتن ریاست جمهوری احمدی نژاد انتظار می رفت كه روند افشاگری ها علیه دولت دهم نیز آغاز شود تا رئیس دولت دهم در همان دامی گرفتار شود كه خودش برای دیگران پهن می كرد. اما این بار یاران نزدیك احمدی نژاد كه بگم بگم ها را از وی آموخته اند، دست به افشاگری زده و خواهند زد. این روزها كه محمود احمدی نژاد نه رئیس جمهور است و نه طرف محبت بزرگان و فعالان اصولگرا، به نظر می‌رسد این موضوع به صورت تدریجی شدت خواهد گرفت.

به گزارش نما، در هشت سال گذشته اگرچه برخی از وزرای کنار گذاشته توسط محمود احمدی‌نژاد به این افشاگری دامن زدند اما به نظر می‌رسد مردانی که در مواردی حمایت‌های بی دریغ احمدی نژاد را نیز با خود داشته اند، این روزها در جریان روز افزون افشاگری حضور دارند.

مصطفی پورمحمدی، داود دانش جعفری، داود احمدی نژاد، محمدحسین صفارهرندی،منوچهر متکی از جمله وزرایی بودند که پس از برکناری‌های عجیب و غریب از سوی رئیس دولت‌های نهم و دهم، به بیان مطالبی از پشت پرده برکناری خود پرداختند.

مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت و درمان دولت دهم دلیل برکناری خود را حضور یکی از برادران لاریجانی در معاونت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اصرار احمدی نژاد برای برکناری وی اعلام کرد.

علیرضا علی احمدی از دیگر وزرای محبوب احمدی نژاد در دولت نهم بود که او نیز به دلیل مخالفت هایش با مشایی و رحیمی از دولت کنار گذاشته شد. آن چنان که علی احمدی چند سال بعد از برکناری در سال 92 در یک نشست خبری روایت خود از برکناری اش را این چنین بیان کرد: « زمانی که دولت نهم در حال پایان بود و می‌خواستند دولت دهم و کابینه‌اش را تشکیل بدهند، بین دو نماز به آقای احمدی‌نژاد گفتم بهتر است این افراد که گزینه فعلی دولت برای ریاست کاندیداتوری از جمله آنها بود در کابینه نباشد، چرا که هزینه‌هایی برای دولت ایجاد خواهد کرد اما بین دو نماز آقای احمدی‌نژاد پرسید، ذکرت را گفتی! گفتم بله، گفت شما دیگر در کابینه نباشید!

شیوه ای که برای صفار هرندی هم تکرار شد. او در این باره می گوید:« دلیل اصلی بنده که در آن جلسه هیأت دولت به ماندن آقای مشایی به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور اعتراض کردیم، این بود که این کار مخالف نظر رهبری بوده و این جلسه مشروعیتی ندارد.» و بعد از این اعتراض بود که جای خود را در دولت از دست داد و برکنار شد.

پورمحمدی نیز در روایت خود از برکناری اش می گوید«پس از پایان مرحله نخست انتخابات، گزارشى از برخى تخلفات صورت گرفته در انتخابات، براى رهبر انقلاب فرستادم که پس از ارسال این گزارش، پس از چند روز رئیس‌جمهور از ارسال آن آگاه شده و از این اقدام به شدت عصبانى شدند.آقای احمدى‌نژاد از اینکه چرا پیش از نوشتن گزارش با او هماهنگى نکرده، ناراحت شده و به خاطر این کار ، تصمیم به تغییر گرفت.»

وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم هم در مراسم تودیع خود که در غیاب مقامات دولتی برگزار می شد به جلسه ای اشاره کرد که در پاستور به نزاع انجامیده است: « در جلسه ای برای تعیین نرخ گندم برخی نمی خواستند قیمت بیش از ۴۰۰ تومان باشد و در آن جلسه گفتم با چنین قیمتی هیچ کشاورزی گندم خود را به دولت نمی فروشد و در همان جلسه فشار عجیبی برای مجوز واردات شیر خشک آوردند، با اینکه واردات آن از سال ۹۰ ممنوع شده بود. حتی در آن جلسه زمانی که در اعتراض به این صحبت ها بلند شدم و آمدم بیرون رئیس جلسه (احتمالا احمدی نژاد) گفت: اگر بلند شدی، رفتی دیگر برنمی گردی.»

خلیلیان چنین دنباله کلامش را گرفت: «بعدا متوجه شدم که کسانی که این صحبت ها را مطرح کردند، به دلیل صدای کوبیده شدن درب جلسه بوده که تا به حال در نهاد ریاست جمهوری شاهد چنین کوبیده شدن دری نبوده اند و البته بعدا برخی تبلیغ کردند که وزیر جهاد را از جلسه بیرون کرده اند.»

در همین اوایل روی کار آمدن دولت یازدهم و رای اعتماد به وزرا و پس از برگزاری مراسم معارفه ها؛ طیب نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم در اظهار نظری به نقل محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی دولت دهم بخشی از واقعیت مناسبات میان این نهاد پولی و دولت و رئیس جمهور را افشا کرد. وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به روایتی از محمود بهمنی گفته بود: رئیس کل سابق بانک مرکزی به من گفت که فقط یک هفته رئیس کل بانک مرکزی بوده است که آن نیز در زمان روحانی بود.

از سوی دیگر علی اکبر صالحی که پس از عزل جنجالی منوچهر متکی در صندلی وزارت خارجه در دولت دهم تکیه زد نیز روز گذشته فاش کرد که بارها درباره تحریم‌ها به مسئولان هشدار داده بود، اما به تحلیل‌های او ایراد می‌گرفتند.

علی‌اکبر صالحی که با ایرنا گفت وگو می‌کرد گفت: «قریب دو سال و اندی پیش نامه‌ای درباره تحریم‌ها نوشتم... در این نامه پیش‌بینی شده بود که روند تحریم‌های جدید به چه سمت و سویی خواهد رفت و چه مواردی را در بر خواهد گرفت. متأسفانه برخی دوستان در آن زمان به اینگونه تحلیل‌ها ایراد می‌گرفتند.»

علی‌اکبر صالحی در ادامه این گفت‌و‌گو به قضیه حمله به سفارت انگلیس در تهران اشاره کرد و با اظهار این‌که آن زمان برای شرکت در جلسه‌ای در جده بود، گفت: «در آن جلسه یکدفعه به صورت تلفنی به من اطلاع دادند که چرا نشسته‌ای؟ سفارت انگلیس در تهران را گرفته‌اند. همانجا به صورت تلفنی با ویلیام هیگ صحبت کردم و تلاش کردم قضیه را جمع کنم.»

وی اقدام وزارت خارجه برای کنترل موضوع سفارت انگلیس را «شاهکار» خواند و گفت اگرچه آن زمان برخی رسانه‌های داخلی علیه وزارت خارجه مقاله‌های نوشتند، این وزارتخانه مقابل «هجمه‌‌های عظیم» ایستاد.وزیر خارجه پیشین همچنین اظهار کرد که در برابر این حملات رسانه‌ای وزارت خارجه «هیچ کس به میدان نیامد تا از وزارت خارجه دفاع کند» و وزارت خارجه تنها ایستاد و چیزی نگفت تا این که به گفته آقای صالحی مقام معظم رهبری «به کمک» این وزارتخانه آمدند.

اما این تنها وزرای احمدی نژاد نبودند که به افشاگری درباره رئیس دولت و حلقه نزدیکانش پرداختند که برخی یاران دیروز او نیز هراز گاهی نقبی به گذشته زده و برخی پشت پرده ها را رو می کنند چنانچه چندی پیش علیرضا زاکانی که یدطولایی در دفاع از احمدی نژاد داشت در سخنرانی اظهار کرد« در خرداد ۸۵ آقای احمدی‌نژاد دو ساعت و اندی با من صحبت کرد که به دولت بیا و کارهای سیاسی دولت را در دست بگیرد. من گفتم اگر من بیایم چه کارهایی می‌خواهی با همدیگر انجام دهیم گفت: دست به دست هم می‌دهیم و خبرگان رهبری را عوض می‌کنیم. پیرهای خبرگان بیرون و به جای آنها جوانان را می‌آوریم. این مطلب را رئیس‌جمهوری که تنها ۹ ماه از حضورش در این جایگاه گذشته بود، عنوان می‌کرد. رئیس‌جمهور ۹ ماهه چه نسبتی با خبرگان رهبری دارد؟»

احمد‌زاده معاون سابق رئیس‌جمهور و یار افراطی 5 ساله دولت، یک ماه پس از اخراج با اشاره به اقدامات حلقه انحراف گفت: این افراد می‌خواستند با رمل و اسطرلاب کشور را اداره‌ کنند؛ حتی یک بار گفتند از آسمان خبر رسیده که فلان مسئول از نوادگان قاتلان سیدالشهدا(ع) در کربلا بوده و بعد آن مسئول را عزل کردند!

برادر محمود احمدی نژاد هم خود همپای برادر یدطولایی درافشاگری دارد، افشاگری علیه دوستان و اطرافیان برادرش. انتقاداتی که او را نیز در میانه راه از قطار برادر پیاده کرد.

به احتمال فراوان افشاگری های مطرح شده از سوی یاران احمدی نژاد اولین و آخرین ادعاهای آنان درباره پشت پرده اقدامات دولت دهم نیست و به طور حتم در آینده افشاگری های دیگری از سوی نزدیکان احمدی نژاد می شنویم.

منبع: شفاف

۱۳۹۲/۷/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...