نسخه چاپی

"گذشته" سیاه‎نمایی ایرانیان مهاجر است

عکس خبري -"گذشته" سياه‎نمايي ايرانيان مهاجر است

«گذشته» سیاه‎نمایی ایرانیان مهاجر است كه غرب آن را به عنوان زنگ خطری برای جامعه‎ی اروپایی اعلام كرده است.

به گزارش نما، ابراهیم فیاض کارشناس علوم ارتباطات و رسانه در مورد معرفی فیلم «گذشته» به آکادمی اسکار، به فرهنگ امروز گفت: این فیلم مکمل و ادامه‎ی فیلم قبلی اصغر فرهادی «جدایی نادر از سیمین» است. فیلم قبلی فرهادی یک سیاه‎نمایی در مورد ایرانی‎های داخل کشور بود که در حال مهاجرت هستند و فیلم «گذشته» در رابطه با بدبختی ایرانی‎های خارج از کشور است. تحقیری که غربی‎ها نسبت به آن‎ها انجام می‎دهند. گفتمانی که در فیلم حاکم است گفتمان غربی‎ها نسبت به مهاجرین است. این که آن‎ها فاسدترین و بی‎اخلاق‎ترین افراد در جامعه‎ی اروپایی هستند.

استاد دانشگاه تهران اظهار داشت؛ من این نوع نگاه را در خارج از کشور عملا دیدم. آن‎ها می‎گفتند مشتری‎های خانه‎های فساد در اروپا همین افراد مهاجر هستند. و معتقد بودند؛ مهاجرین افرادی فاسد، بی‎اخلاق، بی‎کار و معتاد هستند.

فیاض در مورد انتخاب فیلم «گذشته» برای جایزه اسکار گفت: این فیلم از طریق کمپانی خارجی برای همین موضوع پول کلانی دریافت کرد. آن‎ها برای تولید فیلم «گذشته» در راستای اهداف خود سرمایه‎گذاری هنگفتی کردند. زیرا درحال حاضر مهاجرین زنگ خطری شده است برای آن‎ها. وی عنوان کرد؛ بسیاری از مهاجرین، افراد درست و شاخصی هستند که در دانشگاه‎ها و در رابطه با هنر بازتولید دارند. و این زنگ خطری است که آن‎ها را به تلاش و تکاپو انداخته است. او در ادامه تصریح کرد؛ این مهاجرین نسبت به خود غربی‎ها در حال اوج گرفتن هستند که این موضوع هویت آن‎ها را با اشکال مواجه می‎کند. به همین خاطر در فیلم نسبت به مهاجرین سیاه‎نمایی شده است.

استاد علوم ارتباطات دانشگاه تهران در اعتراض به انتخاب این فیلم، گفت: فیلم «گذشته» برای ایران نبوده است بلکه برای سازمان های امنیتی اروپاست. این‎که چطور به‎عنوان یک فیلم ایرانی انتخاب شده است جای سوال دارد. او گفت: این فیلم سفارش سازمان امنیتی آن‎هاست که در مورد امنیت خودشان و بر ضد ما ساخته شد. و معرفی فیلم هم عملا این را نشان داد که در راستای راهبردهای امنیتی آن‎ها بوده است.

ابراهیم فیاض در ادامه در مورد داوری این فیلم گفت: کار داوری این فیلم هم جای سوال دارد و تعجب برانگیز است. این طور احساس می‎شود که یک نوع نگاه غربی حاکم بر فضای داوری بوده است. زیرا همان‎طور که اشاره شد این فیلم هیچ ارتباطی با ایران و جامعه‎ی ایرانی ندارد بلکه رهیافته‎ی امنیتی خود غرب است.محقق حوزه رسانه توضیح داد؛ «گذشته» یک فیلم ضد مهاجرت و سیاه‎نمایی در مورد مهاجرین است. مثل سیاه‎نمایی که در مورد ایران در فیلم قبلی اصغر فرهادی، مخاطب شاهد آن بود. و این فیلم نیز ادامه‎ی همان فیلم، در مورد سیاه‎نمایی ایرانی‎های مهاجر، در اروپا است.

در پایان ابراهیم فیاض گفت: فقط می‎توان متاسف بود برای کسانی که این فیلم را به عنوان نماینده‎ی ایران و جامعه‎ی ایرانی برای معرفی به جهانیان انتخاب کردند؛ زیرا در جهت اهداف امنیتی غرب عمل کردند، که این امر یا آگاهانه صورت گرفته است و یا ناآگاهانه اعلام کردند با رهیافته‎ی امنیتی غربی موافق هستند.

۱۳۹۲/۷/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...