نسخه چاپی

از فواید «لایت» تا ویژگی‌های «برگ»!

پژوهشگران از یازده سال پیش ماده ای در سیگار كشف كرده‌اند، كه مانند نیكوتین اعتیادآور است. این ماده كه Acetaldehyd نام دارد از قرار معلوم از سوختن قند و دیگر مواد برگ تنباكو ایجاد می شود.

به گزارش مشرق، پژوهشگران از یازده سال پیش ماده ای در سیگار کشف کرده اند، که مانند نیکوتین اعتیادآور است. این ماده که Acetaldehyd نام دارد از قرار معلوم از سوختن قند و دیگر مواد برگ تنباکو ایجاد می شود. کشف این ماده حکایت از آن دارد که اعتیاد به سیگار منحصر به نیکوتین نیست و این ماده نیز بر قدرت اعتیادآوری سیگار می افزاید.

باورهای غلطی درباره سیگار کشیدن وجود دارد که احتمالا خود سیگاری ها آن را درست کرده اند. در این نوشته به بررسی برخی از همین باورهای غلط می پردازیم و امیدواریم این نوشته تلنگری باشد برای سیگاری ها.

1- کمتر کسی به خاطر اثرات منفی سیگار مرده است

شاید باشند کسانی که این گونه فکر می کنند اما واقعیت چیز دیگری می گوید. شکی وجود ندارد که در سیگار 40 نوع ماده سرطانزا وجود دارد البته جدای از گازهای سمی. نیمی از از کسانی که مرتب سیگار می کشند عمر کوتاهتری دارند، 22 درصدشان از سرطان ریه و 12 درصد از دیگر سرطان ها. 47 درصد از این سیگاری ها به خاطر بیماری های قلبی-عروقی دار فانی را وداع می گویند و 17 درصد باقی مانده نیز به خاطر بیماری های مجاری تنفسی می میرند.

2- به راحتی می‌توان سیگار را ترک کرد

نادرستی این مطلب را دیگر خود سیگاری ها هم می دانند. چه بسیار کسانی که قصد ترک سیگار دارند و یا مدتهاست با آن دست به گریبانند اما هر بار دوباره کشیدن سیگار را از نو آغاز کرده اند یا اصلا موفق به ترک آن نشده اند.

برخی آمارها حاکی از آن است که از هر 20 نفر تنها 1 نفر قادر به ترک سیگار است. چنین آمارهایی خیلی هم جای تعجب ندارند. بدین خاطر که، همانگونه که قبلا نیز گفتیم، نیکوتین از جهت اعتیادآوری قابل مقایسه با قوی ترین مواد مخدر است. (هرچند که خود سرطانزا نیست.) به همین خاطر سازمان جهانی بهداشت وابستگی به توتون و تنباکو را به عنوان بیماری می شناسد. به دلیل همین اعتیادآوری، می توان علت اصلی مصرف توتون و تنباکو را نیکوتین دانست.

3- ضرر سیگارهای لایت بسیار کمتر است

سیگارهای لایت به هیچ وجه جایگزین سالمی برای سیگارهای به اصطلاح "فیلتر قرمز" نیستند. برای این که هر فرد سیگاری در پی این است که مقدار مورد نیاز نیکوتین خود را به دست بیاورد، حال دیگر سیگار لایت و فیلتر-قرمز یا پک عمیق و غیر عمیق به سیگار زدن چندان تفاوتی از این جهت با هم نمی کند. به همین خاطر فرد سیگاری با کشیدن سیگار لایت همان مقدار مواد سرطان زایی دریافت می کند که با کشیدن سیگارهای غیر لایت.

4- دود سیگار برای دیگران خیلی خطرناک نیست

مطالعات نشان داده بودن در اتاقی که در آن سیگار کشیده می شود، ابتلا به سرطان ریه 26 درصد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی 25 درصد افزایش می یابد. البته خطرات دیگری نیز وچود دارد مانند: سرطان سینه، سکته مغزی، برونشیت و آسم که مستقیما به استنشاق دود سیگار مربوط هستند.

بچه های کوچک و جنین به طور خاص نسبت به دود سیگار حساس هستند و وقتی در محیط دودی قرار گیرند ممکن است دچار حملات آسمی شوند یا در معرض ابتلا به عفونت گوش میانی، برونشیت و عفونت ریه قرار گیرند. مادران سیگاری برای فرزند در شکمشان، وضع را از این هم بدتر می کنند.

5- درصد ابتلا به سرطان ریه، بین سیگاری‌ها و غیر سیگاری‌ها یکی است

واقعیت این است که 95 درصد کسانی که به خاطر سرطان ریه مورد عمل جراحی قرار می گیرند، سیگاری هستند.

6- «سیگار می‌کشم، چون از طعم آن خوشم می آید»

موسسه پژوهش های شهر کلن با بررسی این قضیه که واقعا چه چیزی فرد سیگاری را به سمت سیگار می کشد، نتیجه این تحقیق را چنین بیان کرده است: در درجه اول فرد سیگاری برای به دست آوردن نیکوتین سیگار می کشد. در درجه بعد وابستگی روانی فرد به سیگار، عامل روی آوردن به ان است.

7- کشیدن سیگار باعث لاغری می شود

بررسی ها نشان داده اند که سیگار هیچ کمکی به کاهش وزن نمی کند. برای کاهش وزن البته بهتر است به صورت منظم ورزش کنیم و متعادل غذا بخوریم.

8 - کشیدن سیگار باعث آرامش می شود

درست است که نیکوتین باعث آزادسازی دپامین می شود که یک هورمون شادی بخش است اما کشیدن سیگار برای بدن به معنی استرس است: ضربان قلب بالاتر می رود و تنفس هم دیگر عمیق نیست.

9- سیگار برگ کمتر ضرر دارد، چون دود آن را به اصطلاح پایین نمی دهیم

با کشیدن سیگار برگ مخاط تنباکویی خطرناکی روی زبان تشکیل می شود. البته فرقش با سیگار در این است با پایین دادن دود سیگار، در واقع مواد خطرناک مشابهی را درون ریه می فرستیم. یعنی با کشیدن سیگار برگ به جای این که دی اکسید کربن سمی از راه ریه به بدن برسد، از طریق مخاط پوستی دهان جذب می شود.

10- فقط نیکوتین سیگار است که اعتیادآور است

پژوهشگران از 11 سال پیش ماده ای در سیگار کشف کرده اند، که مانند نیکوتین اعتیادآور است. این ماده که Acetaldehyd نام دارد از قرار معلوم از سوختن قند و دیگر مواد برگ تنباکو ایجاد می شود. کشف این ماده حکایت از آن دارد که اعتیاد به سیگار منحصر به نیکوتین نیست و این ماده نیز بر قدرت اعتیادآوری سیگار می افزاید.

۱۳۹۱/۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...