نسخه چاپی

«محمد ورپشتي» مديرعامل شركتي كه در پي تصادف تعطيل شده

بدون محاكمه محكوم شدم

محمد ورپشتی، مدیرعامل شركت همسفر چابك سوار حالا پس از بیست و سه روز از این حادثه از 3 هزار خانواده‌یی می‌گوید كه از قبل این شركت نان می‌خوردند و حالا سرپرستان‌شان به علت تعطیلی این شركت بیكار شده‌اند.

به گزارش نما، او كه معتقد است بدون هيچ محاكمه‌يي محكوم شده و در پي اين تصادف شركتش قرباني شده، مي‌گويد: تا به حال چند بار براي پيگيري علت تعطيلي اين شركت نزد وزير رفتم اما مجالي براي سخن گفتن به من داده نشده است. اين مرد وقتي مي‌خواهد از چگونگي شناسايي راننده اتوبوس بگويد كه از شدت سوختگي با تست دي‌.‌ان.‌اي شناسايي شد پشت تلفن گريست و ساكت ماند.

‌ فرداي روزي كه حادثه اتوبان تهران - قم به وقوع پيوست شركت همسفر چابك سوار تا اطلاع ثانوي تعطيل شد. الان وضعيت شركت به چه صورت است؟

بله، از روزي كه حادثه اتوبان تهران - قم اتفاق افتاده شركت همسفر چابك سواران تعطيل شده است. اين در حالي است كه خود مقامات پليس راهنمايي و رانندگي و مسوولان وزارت راه بارها بر بي‌گناهي اين ناوگان در حادث شدن اين تصادف تاكيد كرده‌اند و بارها عنوان كرده‌اند كه شركت همسفر چابك سواران قصوري در اين مورد نداشته اما گويي قرار بود يك نفر در اين ميان قرباني شود كه آن هم اين شركت بود

‌ مديرعامل شركت عقاب افشان كه به گفته مقامات پليس بيشترين قصور مربوط به اتوبوس ساخت اين شركت بوده براي ارائه توضيحات به دادگستري فراخوانده شده بود آيا اين رويه درباره شما هم اجرا شد؟

خير تا به امروزي كه با شما صحبت مي‌كنم نه به دادگاه احضار شده‌ام و نه اتهامي به من تفهيم شده است. شايد من تنها فردي در دنيا هستم كه بدون محاكمه محكوم شدم. ببينيد من به عنوان مدير اين شركت بايد يك استانداردهايي را در كارم رعايت مي‌كردم كه بدون اغراق اين استاندارد‌ها را دو برابر در نظر گرفتم. استاندارد اين مسير يك راننده است كه من 2 راننده فرستادم. اتوبوس اسكانيا مورد نظر به اين دليل كه نو بود نيار به معاينه فني نداشت اما من براي اطمينان بيشتر برايش معاينه فني هم گرفتم كه ديگر حرفي در آن نباشد و خاطرم راحت باشد و حالا نمي‌دانم چه قصوري از سوي شركت ما صورت گرفته كه بايد با اين تعداد پرسنل و اين افرادي كه از اين شركت نان مي‌خورند پلمب شود.

‌ همسفر چابك سوار چند نفر پرسنل دارد؟ چند دستگاه اتوبوس تحت عنوان شركت شما پيش از اين حادثه در حال فعاليت بودند؟

شركت همسفر چابك سواران 3 هزار نفر پرسنل و 300 دستگاه اتوبوس داشت اما حالا اين سرمايه عظيم بخش خصوصي راكد مانده و 3 هزار سرپرستان خانواده هم بلاتكليف مانده‌اند. متاسفانه تعطيلي اين شركت به مردم و مسافران هم ضربه زده است الان ما شاهد هستيم كه بسياري از خودرو‌ها به صورت آزاد در اطراف ترمينال اقدام به سوار كردن مسافر مي‌كنند كه هيچ نظارتي هم روي عملكردشان نيست. من چندين بار به دفتر وزير مراجعه كردم تا ايشان را ببينم و در اين باره صحبت كنم اما موفق نشدم تنها حرفي كه به من زده شده اين است كه چون افكار عمومي جريحه‌دار شده شما اجازه بدهيد تا ما خودمان موضوع را مديريت كنيم اما اين مساله را در نظر نمي‌گيرند كه آبرو و حيثيت من را يك ماهه است كه زير سوال برده‌اند.

حالا كه شركت‌تان توقيف است مي‌خواهيد چه كار كنيد؟

من و پرسنل اين شركت در حال حاضر بلاتكليفيم. منتظريم تا شنبه وضعيت و تكليف ما را مشخص كنند اگر اين كار را نكنند من از طريق سازمان‌هاي بين‌المللي حق و حقوق خودم را احقاق مي‌كنم. من آدم سياسي نيستم من يك كار آفرين هستم چرا اين آقاياني كه مدام صحبت از حمايت از بخش خصوصي مي‌كنند حالا اينطور پشت ما را خالي كردند و هيچ حمايتي از ما نمي‌كنند ما هيچ كمكي از آنها نمي‌خواهيم فقط آبروي ما را بيش از اين نبرند. الان در سايت‌ها بيشتر از 10 هزار كامنت راجع به اين خبر منتشر شده است، بعضي‌ها پرسيده‌اند كه چرا اين شركت تعطيل شده و بعضي‌ها هم كامنت‌هاي ديگري گذاشتند.

به هر حال مردم كنجكاوند و مي‌خواهند بدانند علت تعطيلي اين شركت چيست و اگر مقصر است به سرعت به آن رسيدگي شود من از خود اين آقايان كه مدام تقصير را گردن ديگران مي‌اندازند اين سوال را مي‌پرسم كه آيا شما همه مسائل ايمني را رعايت كرديد؟ من اين سوال را دارم كه آيا گاردريل جاده داراي استانداردهاي لازم بوده است؟ به هر حال اتوبوس كه پرنده نيست كه بخواهد از اين سمت جاده به آن سمت جاده بپرد. اين گارد ريل است كه بايد استقامت لازم را داشته باشد.

‌ خب آيا به نظر شما در طراحي و سازه اين اتوبوس مشكلي وجود داشته كه باعث شده شدت اين حادثه تا اين حد گسترده باشد ؟

من خودم يك شركت ساخت اتوبوس دارم و ايراد اين اتوبوس‌ها را مي‌دانم اما عده‌يي هستند كه مدام توپ را به زمين ديگران مي‌اندازند و مي‌خواهند تقصير را به گردن ديگران بيندازند. ببينيد بارها شده كه اتوبوس‌ها يا ساير خودرو‌ها و ماشين‌هاي سنگين با هم شاخ به شاخ شده‌اند يا واژگون شده‌اند و تصادفات شديدي را رقم زده‌اند اما سابقه نداشته كه دچار حريق شوند. سال گذشته در پل سلفچگان يك دستگاه اتوبوس ولوو دچار سانحه شد و به ته كانال سقوط كرد با اينكه شدت ضربه بسيار شديد بود اما اين اتوبوس آتش نگرفت. خب پس مي‌بينيم كه شدت ضربه منجر به بروز حريق نمي‌شود بلكه اين يك ايراد فني است كه باعث مي‌شود تصادف اين نوع اتوبوس با كوچك‌ترين جرقه‌يي به آتش سوزي بزرگي منتهي شود.

در اين مدت كارشناسان زيادي درباره علت اين حادثه صحبت كردند. اوج اين اظهارنظرها هم در مناظره روز جمعه گذشته بود اين مناظره را ديديد؟

من مناظره‌يي كه روز جمعه از تلويزيون پخش شد را ديدم در اين مناظره 5 كارشناس آمدند و صحبت كردند اما سخناني مطرح شد كه واقعا مايه تعجب بود. يكي از اين آقايان عنوان كرد كه علت شدت حريق اين بوده كه راننده براي اتوبوس پرده نصب كرده است. اين حرف واقعا نادرست است. از دهه 80 به بعد اين خود كمپاني است كه براي اتوبوس وسايلي كه لازم دارد را نصب مي‌كند. اتوبوس از بيرون آتش مي‌گيرد نه از داخل. بنابراين علت در جاي ديگري است. اين‌طور كه برخي آقايان سخن مي‌گويند ما بايد پس از اين لباس مسافران را هم چك كنيم تا ببينيم كدام قابليت اشتغالزايي بيشتري دارد چون در حريق موثر است. اين حرف اصلا درست نيست. اين خيلي درد بزرگي است. راننده من خيلي جوان بود او جز كساني بود كه از طريق دي‌ان‌اي شناسايي شد. در كل دنيا هر اتفاقي كه مي‌افتد به دنبال عامل حادثه مي‌گيرند اما متاسفانه ما در كشورمان به جاي اينكه عامل را بيابيم فقط مي‌خواهيم تقصير كار را پيدا كنيم و همه‌چيز را گردن او بيندازيم.

۱۳۹۲/۷/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...