نسخه چاپی

احتمال بسته شدن كانال سوئز همزمان با تنگه هرمز

ایران غرب را به بسته شدن كانال سوئز همزمان با بستن تنگه هرمز در صورت اقدام نظامی تهدید كرد.

به گزارش نمانيوز رئيس دفتر حفاظت از منافع ايران كه اينك در غياب جايگاه سفارتخانه ايران در مصر، نفر اول ايران در مصر به عنوان نوك پيكان بيداري اسلامي در منطقه است؛ در گفتگويي تاكيد كرد: اگر آمریکایی ها هر گونه خیالی یا بررسی بحث حمله به ایران را یا حتی رژیم صهیونیستی در ذهن خود بپرورانند قطعا این سئوال مطرح می شود که واکنش مردم مصر چه خواهد بود؟
اماني با اشاره به همبستگي مردم مصر و ايران و رفع سد ارتباط بين دو ملت با سقوط مبارك، شرايط مصر را با گذشته متفاوت ارزيابي كرده و خاطر نشان كرد: اگر فرض کنید حمله ای بخواهد علیه کشوری صورت گیرد و کلیه ماهیگیران کانال سوئز، دریای سرخ بیایند کشتی های خود را آنجا سد بکنند حکومت جرات برخورد ندارد.
وي يادآور شد: مردم محافظه کار نیستند مردم عاشقند. این رمز پیروزی آنهاست. (مشروح اين گفتگو را بخوانيد)
اين سخنان از آن جهت اهميت مضاعف يافته است كه به تازگي مصر اجازه عبور ناوگروه رزمي ايران از كانال سوئز را داد و اين سخنان نيز پيش از اين با شدت كمتر بيان شده بود و نمي توان آن را يك موضع فردي تلقي كرد.
مجتبي اماني رئيس دفتر حفاظت از منافع ايران در مصر كه اين روزها مورد توجه جدي رسانه هاي مصر قرار گرفته است؛ چندي پيش در مصاحبه با روزنامه روزنامه الدستور مصر گفته بود: اگر آمریکا و رژیم صهیونیستی پیش از بروز انقلاب های عربی با صدها مشکل براي حمله به ايران روبرو بودند، اکنون با وقوع این انقلاب ها، آنان با هزاران مشکل لاینحل مواجه خواهند گشت... همچنین همه از جمله مترصدین در کمین ایران به این نکته مهم واقفند که در صورت حمله به ایران امکان بسته شدن تنگه هرمز از جمله محتمل ترین حالات است. اما آنان میدانند که بعد از این انقلاب ها موضوع به همین جا بسنده نخواهد شد. برای اینکه آمریکا و اسرائیل احتمال قیام خشمناک ملت مصر برای بستن کانال سوئز را در زمان حمله به ایران را نیز وارد محاسبات خود کرده اند و اکنون از حمله به ایران بیشتر می ترسند.
اين سخنان يادآور كابوس اقتصادي رخ داده در جنگ شش روزه اعراب با اسرائيل است. این کانال در سال 1967 به مدت شش روز به دلیل حمله اسرائل به قسمتی از خاک مصر بسته شد و به دنبال آن تا سال 1973 که جنگ اعراب و اسرائیل آغاز شد بارها ترمیم گشت. پس از دوسال که به علت جنگ کانال بسته بود مجددا" در سال 1975 بازگشایی شد.
آبراه يا کانال سوئز آبراهی ساخته شده به‌دست انسان است که دریای مدیترانه را به خلیج سوئز که شاخه‌ای از دریای سرخ است متصل می‌کند و از اين منظر نقشي كليدي در اقتصاد دنيا ايفا مي كند و امروزه کانال سوئز علاو بر آنکه بطور متوسط گذرگاه بیش از 50 کشتی در روز می باشد، اقامتگاه بسیار مفرحی برای توریست ها نیز می باشد.

suez_canal11.jpg

عرض كم كانال سوئز شرايطي فراهم كرده كه مردم عادي نيز قادر به بستن آن هستند

 «کانال سوئز» میانبری است برای کشتی‌هایی که از اروپا به سوی آسیا روانه می‌شوند. پیش از احداث «کانال سوئز»، کشتی‌ها برای رفتن از اروپا به آسیا، ناچار بودند تا دماغه امید نیک در جنوبی‌ترین بخش قاره آفریقا پیش روند و یا اینکه بارهای کشتیها را پس از تخلیه در ساحل دریای مدیترانه، از راه زمینی به شهر سوئز در ساحل دریای سرخ رسانده، و با کشتی دیگری از دریای سرخ به کشورهای آسیایی می‌فرستادند.
طول کانال سوئز از پورت سعید در ساحل دریای مدیترانه، تا شهر سوئز در کرانهٔ دریای سرخ ۱۶۳ کیلومتر می‌باشد. در نیمه راه دریاچهٔ المرة کانال را به دو شاخه تقسیم می‌کند. قسمتی از کانال در شمال دریاچهٔ «اَلمُرةَ» واقع می‌باشد و قسمتی در جنوب این دریاچه قرار دارد كه ماهيگيران محلي در اين درياچه مستقر هستند.

اينك حدود 150 سال است كه اقتصاد كشورهاي متعددي به كانال سوئز گره خورده است. كانالي كه در هنگام افتتاح آن در سال 1869 توسط امیر اسماعیل از سراسر جهان رييس جمهوران كشورهاي مختلف بخصوص فرانسه، انگلستان، روسیه و ... حاضر گشته بودند.

navyiransuez2[1].jpg
ناو الوند در كانال سوئز


۱۳۹۰/۱۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...