نسخه چاپی

واكنش خانم مسئول به طرح ازدواج سرپرست و فرزندخوانده

معاون امور خانواده مركز زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: ازدواج سرپرست و فرزندخوانده كه با هدف حل مشكل محرمیت فرزندخوانده‌ها مطرح شده است تنها مشكل محرمیت دخترها را مرتفع می‌كند اما مشكل محرمیت پسرخوانده‌ها همچنان باقی می‌ماند.

به گزارش نما ، زهرا سجادی در گفت‌وگو با فارس گفت: ازدواج سرپرست و فرزند خوانده یک بحث حقوقی است که اگر کسی بخواهد از فرزندی نگهداری کند و سپس با او ازدواج کند ماهیت فرزندخواندگی و خود شخص زیر سؤال می‌رود و از نظر اخلاقی هم کار درستی نیست.

وی ادامه داد: موضوع قابل توجه این است که از نظر شرع، کودکی که به عنوان فرزند خوانده به خانواده‌ای سپرده می‌شود اگر پسر باشد به مادرخوانده و اگر دختر باشد به پدرخوانده نامحرم است پس از نظر اصولی هیچ ایرادی بر ازدواج آنها نمی‌توان وارد کرد و منع شرعی ندارد.

معاون امور خانواده مرکز زنان تصریح کرد: اما از نظر اخلاقی و عرفی این کار صحیح نیست که فرزندی که از کودکی به سرپرستان خود به عنوان پدر و مادر نگاه کرده، بعد از مدت زمانی بخواهد با آنها ازدواج کند.

وی افزود: البته این موضوع بیشتر مشمول حال دختربچه‌ها می‌شود و این ازدواج مشکلاتی را هم برای مادرخوانده آن کودک ایجاد می‌کند و به عنوان رقیبی برای مادرخوانده محسوب می‌شود.

سجادی ادامه داد: اگر چنین چیزی بخواهد اتفاق بیفتد از نظر عاطفی به خانواده‌ها ضربه وارد می‌ شود و شاید خانواده‌ها دیگر به دنبال فرزندخواندگی نروند اما آنچه که به عنوان ایراد از سوی شورای نگهبان مطرح شده کاملا به جا است.

وی افزود: لازم است قبل از اینکه فرزندخوانده‌ها به سن بلوغ برسند یک تدبیری برای محرم کردن بچه‌ها اندیشیده شود، به گونه‌ای که اگر فرزند شیرخوار است خانواده طرفین که بچه کوچک داشته باشند به این فرزندخوانده شیر بدهند و اگر بزرگتر است باید به شکلی فرزندخوانده را صیغه کنند.

معاون امور خانواده مرکز زنان و خانواده ریاست جمهوری در ادامه تأکید کرد: اگر فرزند پسر است با مادربزرگ به شرط اینکه همسری نداشته باشد و اگر دختر است به گونه‌ای با پدربزرگ صیغه شوند تا مشکل محرمیت فرزند خوانده‌ها حل شود و به این ترتیب دیگر ازدواج سرپرست و فرزند خوانده مشکل شرعی و قانونی پیدا نمی‌کند.

سجادی ادامه داد: ازدواج سرپرست و فرزندخوانده تنها مشکل محرمیت را بین دختری که به عنوان فرزندخوانده انتخاب شده است و پدر به عنوان سرپرست حل می‌کند درصورتیکه اگر فرزندخوانده پسر باشد همچنان مشکل نامحرم بودن او و مادرخوانده‌اش وجود دارد چون امکان ازدواج برای آنها وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ازدواج مادرخوانده و پسرخوانده در صورت فوت پدرخوانده صحیح است، گفت: اگر اصل بر ازدواج سرپرست و فرزندخوانده باشد در این صورت اگر پسری به عنوان فرزندخوانده وارد خانواده‌ای شود و پدرخوانده به هر دلیلی از مادر جدا شد یا از دنیا رفت در این صورت مادرخوانده نیز می‌تواند از نظر شرعی با آن پسرخوانده ازدواج کند اما بازهم از منظر عرف و اخلاق این موضوع صحیح نیست.

۱۳۹۲/۷/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...