نسخه چاپی

تاكید معاون مركز آمار بر اعتبار آمارها

معاون طرح‌های آماری و آمارهای ثبتی مركز آمار ایران با بیان اینكه آمار و اطلاعات این مركز طبق استاندارهای بین‌المللی و ملی معتبر تهیه می‌شود تصریح كرد: برای جلب مشاركت همچنین اعتماد‌زایی و پاسخ‌دهی به هرگونه شائبه‌ای به عمكرد مركز آمار آماده هستیم.

به گزارش نما ذبیح الله قائمی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد لزوم اعتماد سازی مرکز آمار نسبت به آمارهای خود در حالی که اخیرا برخی از مسوولان از وجود شائبه در آنها سخن می‌گویند اظهار کرد: اعتماد به آمارها و یا اعتماد‌سازی برای هر فعالیتی که توسط نظام اداری انجام می‌شود بسیار مهم بوده و طبیعتا آمارهای آن از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

وی با بیان این‌که استفاده‌کنندگان آمار به آمارهای یک مرجع اعتماد بیشتری دارند یا خیر را باید کارشناسان تعیین کنند، افزود: این در حالی است که ما در مرکز آمار ایران یکسری موازین و شرایط و معیارها و ضوابط داریم که تمامی آنها تحت استاندارد‌ تعیین شده و بکار برده می‌شود.

معاون آماری مرکز آمار با بیان این‌که استاندارد‌های مورد استفاده بعضا بین‌المللی بوده و مراجع و نهادهای بین‌المللی آنها را پایه‌گذاری می‌کنند، گفت: البته گاهی این مراجع استاندارد‌های مورد نظر را تعیین نکرده و معمولا پایه‌گذاری نمی‌کنند، بلکه اغلب نشست‌هایی دارند که حتی مسوولین تراز اول سایر کشور‌ها در آن مشارکت کرده و از تجارب تمامی سازمان‌های آمارهای جهانی استفاده می‌شود، از این‌رو استاندارد‌های بین‌المللی اغلب مورد وثوق و قبول کارشناسان به لحاظ فنی است و ما نیز از آن ها استفاده می‌کنیم.

قائمی با بیان این‌که یکسری از استاندارد‌ها بین‌المللی و برخی دیگر طبق استاندارد‌های ملی هستند، ادامه داد: بنابراین مراکز آماری باید با استفاده از این معیارها، ضوابط و استاندارد‌ها کار خود را انجام دهد که ما نیز طبق این اصول به وظایف خود عمل کرده و تلاش می‌کنیم که آمارهای تولید شده از کیفیت لازم و شرایط کافی برخوردار باشند.

وی اضافه کرد: مرکز آمار به‌طور طبیعی تغییری در برنامه‌ها و فعالیت‌های خود ایجاد نمی‌کند، یعنی هر جور که دلمان بخواهد قوانین را تغییر نمی‌دهیم و اگر تحولی لازم باشد تغییر فنی و کارشناسی است که همگان در جریان آن قرار می‌گیرند.

معاون آماری مرکز آمار با بیان این‌که اگر گفته می‌شود که اعتماد کافی به آمارهای مرکز آمار وجود ندارد باید دید که این نظرات را چه کسانی اعلام می کنند عنوان کرد: اگر این اظهارات از سوی محققین، مردم و یا اساتید باشد باید و آن را دسته‌بندی و تحلیل و مستند کرده و آنگاه مرکز آمار به این بی‌اعتمادی و دلایل آن پاسخ دهد.

قائمی با تاکید بر این‌که مرکز آمار برای اعتماد‌زایی و پاسخ‌دهی به هرگونه شائبه‌ای به عمکرد خود و جلب مشارکت آماده است، بیان کرد: این در حالی است که تاکنون هیچ خدشه‌ای بر شالوده و مبانی کار ما وارد نشده است.

اعلام جزییات آماری با رعایت حد تفصیل

معاون آماری مرکز آمار هم چنین در مورد این‌که چرا برخی از آمارهای منتشر شده بسیار مختصر بوده و جزییاتی از آن منتشر نمی‌شوند، توضیح داد: البته ما با رعایت حد تفصیل اغلب جزییات را اعلام می‌کنیم به عنوان نمونه یک طرح خاص که طی سال‌های مختلف انجام شده اگر استفاده‌کنندگان از آن طرح اطلاعات بیشتری بخواهند در اختیار آنها قرار می‌گیرد هرچند که ما به مرور نشریه و جداول در دسترس کاربران را بهبود داده و منتشر می کنیم. این در حالی است که این امر مانع از این نمی‌شود که ما تا جایی که مقدور هستیم اطلاعات را ارائه نکنیم.

قائمی خاطرنشان کرد: غیر از اطلاعاتی که در سایت و نشریه‌های مرکز آمار مربوط به یک طرح آمارگیری و یا سرشماری قرار می‌گیرد محققان می‌توانند از طریق مراجعه، مکالمه و یا مکاتبه تا جایی که به محرمانگی اطلاعات خدشه وارد نشود آنها را به منظور تحقیقات گسترده دریافت کنند و ما آماده‌ایم که شاخص‌ها و اطلاعات را ارائه کنیم، هرچند که اطلاعات جزیی و تفصیلی به مسوولین به‌طور کامل اعلام می‌شود.

۱۳۹۲/۷/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...