نسخه چاپی

از كلاه برداری تنها با یك میس كال تا گنج رویایی!

هر روز انواع و اقسام كلاهبرداری‌های تلفنی، اینترنتی و پیامكی ابداع می‌شود كه نمونه تازه‌تر آن كلاهبرداری میس كالی است

به گزارش نما در سال‌های اخیر بار‌ها هشدار‌هایی در مورد کلاهبرداری از طریق پیامک یا اینترنت داده شده است. با این حال هر روز شیوه‌های جدیدی ابداع می‌شود که عده‌ای فریب آن را می‌خورند. جالب اینجاست چون کلاهبرداری‌های جدید به صورت کلان انجام نمی‌شود خیلی از مالباختگان موضوع را پیگیری قضایی هم نمی‌کنند.

کلاهبرداری تلفنی:
۱. می‌س کالی: تازه‌ترین شیوه کلاهبرداری‌های تلفنی که برای طراحان آن هیچ گونه هزینه‌ای هم ندارد کلاهبرداری می‌س کالی است. در این شیوه طعمه‌ها اسیر شماره‌هایی می‌شوند که به قصد فریب دادن آن‌ها گرفته شده و سپس قطع می‌شوند. در اینجا افراد از کنجکاوی برای پی‌بردن به اینکه «می‌س‌کال» مربوط به چه کسی است با آن شماره تماس گرفته و صاحب تلفن بی‌ آنکه متوجه باشد به یک سرویس نقدی تلفنی وصل می‌شود که به سرعت به ضرر او نرخ‌هایی را محاسبه می‌کند.

جالب اینجاست فردی که کلاه سرش رفته تا وقتی قبض تلفنش نیاید اصلا متوجه ماجرا نمی‌شود یا اگر هم بشود مبلغی که ضرر کرده آنقدر چشمگیر نیست که ارزش پیگیری قضایی داشته باشد. شاید به همین دلیل است که معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا گفته تاکنون پرونده‌ای در مورد این شیوه ثبت نشده است. اما در مجموع وقتی تعداد زیادی از این تماس‌ها گرفته شود مبالغ هنگفتی به حساب کلاهبرداران واریز می‌شود.

۲. قرعه کشی قلابی: یکی دیگر از شیوه‌های مرسوم کلاهبرداری در سال‌های اخیر تماس به شماره‌های مختلف به صورت اتفاقی و فریب دادن به بهانه برنده شدن در قرعه کشی است. مثلا عده‌ای با یک شماره ایرانسل تماس می‌گیرند و می‌گویند شما در قرعه کشی ایرانسل برنده یک عدد ال سی دی شده‌اید و برای دریافت جایزه باید مثلا ۴ عدد کد شارژ ۵ هزار تومانی برای ما به عنوان هزینه پیک ارسال کنید.

این کلاهبرداران برای اینکه کارشان هیچ نقصی نداشته باشد یک تلفن گویا را هم با صدای ضبط شده شبیه سازی می‌کنند که وقتی با خطشان تماس می‌گیرید پخش شود. در این مورد بار‌ها اپراتورهای مختلف تلفن همراه توضیح داده‌اند که اگر کسی برنده قرعه کشی شود به این شیوه اطلاع رسانی نمی‌کنند، برای هزینه پیک هم نیازی به کد شارژ ندارند. مسئولین انتظامی و پلیس فتا هم بار‌ها در این مورد به مردم هشدار داده‌اند. این کلاهبرداری‌های خُرد معمولا از سوی مردم پیگیری نمی‌شود
” افراد از کنجکاوی برای پی‌بردن به اینکه «می‌س‌کال» مربوط به چه کسی است با آن شماره تماس گرفته و صاحب تلفن بی‌ آنکه متوجه باشد به یک سرویس نقدی تلفنی وصل می‌شود که به سرعت به ضرر او نرخ‌هایی را محاسبه می‌کند. “
چون ضرر و زیانشان به حدی نیست که بخواهند از طریق مراجع قضایی پیگیری کنند.


کلاهبرداری پیامکی:
۱. مسابقه قلابی: سال هاست شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان اقدام به برگزاری مسابقه‌های پیامکی روزانه‌ای می‌کنند که با قطعیت باید گفت همه شرکت کنندگان آن به عنوان برنده معرفی می‌شوند. یعنی یک سوال خیلی ساده ورزشی یا فرهنگی مطرح می‌شود که گردانندگان آن روز بعد با همه کسانی که در آن مسابقه شرکت کرده‌اند تماس می‌گیرند و به آن‌ها گفته می‌شود برای دریافت جایزه باید مبلغ مثلا ۳۰ هزار تومان به عنوان هزینه پیک پرداخت کنند. شرکت کننده از همه جا بی‌خبر هم قبول می‌کند و وقتی جایزه را دریافت می‌کند تازه متوجه می‌شود کل جایزه ۵ هزار تومان هم نمی‌ارزد ولی ۳۰ هزار تومان به عنوان هزینه پیک از او گرفته‌اند. قبلا مسئولان پلیس فتا گفته بودند از ۴ میلیون ایرانی به همین شیوه به مبلغ ۱۲۱ میلیارد تومان کلاهبرداری شده است.

۳. گنج رؤیایی: چندی پیش سرهنگ قاسمی رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی ناجا از ترفند بسیار جالبی برای کلاهبرداری پیامکی خبر داد. در این روش فرد کلاهبردار با ارسال پیامکی برای طعمه، مدعی می‌شود که یک فرد روستایی است که به تازگی گنج بزرگی در صحرا پیدا کرده است، اما به خاطر اینکه نمی‌تواند به کسی اعتماد کند، شماره‌ای تصادفی را انتخاب کرده و بعد از گرفتن استخاره تصمیم گرفته به این شماره پیامک بزند و گنجی را که پیدا کرده، به قیمت پایینی به صاحب شماره بفروشد.

فردی که با این شگرد در دام کلاهبردار می‌افتد، کسی است که بعد از دریافت پیامک، وسوسه شده و با این تصور که با خرید این گنج به سود هنگفتی خواهد رسید، به سر قرار با ارسال‌کننده پیامک می‌رود، غافل از اینکه در دام یک کلاهبردار حرفه‌ای افتاده‌ است. سپس در ازای دریافت پول، فرد کلاهبردار سکه‌ها و عتیقه‌هایی را به طعمه‌اش می‌دهد که تقلبی هستند و هیچ ارزشی ندارند.

کلاهبرداری‌های اینترنتی:
کلاهبرداری‌های اینترنتی واقعا متنوع است و جمع آوری آن‌ها در یک مطلب مقدور نیست؛ اما یکی از نمونه‌های بدیع و با مزه آن دعوت به همکاری با شرکت‌های بزرگ مثل یاهو است! به عنوان مثال چندی پیش‌ ای میل‌هایی پخش شده بود با این مضمون که سایت یاهو می‌خواهد تعدادی نیرو از افراد ساکن در خاورمیانه را برای بهبود سرویس دهی در این مناطق جذب کند. در این ایمیل گفته شده بود کافی است که در خانه بنشیند و با برنامه‌هایی که یاهو برایش می‌فرستد روزی یک ساعت کار کند تا به قول خودشان تست سرعت در این مناطق به خوبی انجام شود!

در آخر ایمیل هم یک نکته اضافه شده بود که اگر تمایل به همکاری دارید مبلغ ۵۰۰ دلار به حساب آن‌ها بریزد تا برایش فرم باز شود و اسمش در لیست یاهو ثبت شود. نکته جالب ایمیل هم این بود که در آن شماره کارت یکی از بانک‌های داخلی داده شده بود تا پول را برایشان کارت به کارت کند.

۱۳۹۲/۷/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...