نسخه چاپی

آیا یك زن پس از اسد حكومت سوریه را در دست خواهد گرفت؟

جهان عرب مدرن تاكنون یك رهبر زن را به خود ندیده اما شاید سوریه كشوری باشد كه این رویداد نخستین بار در آنجا رخ دهد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه یو اس ای تودی، "سهیر اتاسی"، 42 ساله، معاون رئیس دولت خودخوانده مخالفان است و با وجود آنکه در تبعید زندگی می‌کند، احتمالا قدرتمندترین زن در سوریه محسوب می‌شود.

وی با ناآرامی‌های سیاسی غریبه نیست چرا که در یک خانواده سیاستمدار به دنیا آماده است. خاندان الاتاسی شامل قضات، اعضای پارلمان، وزرا، شعرا و حتی دو رئیس‌جمهور پیشین از جمله نورالدین الاتاسی است که حافظ اسد، پدر بشار اسد 40 سال پیش قدرت را از چنگ وی درآورد.

اتاسی یکی از رهبران دائم مخالف است که در تبعید زندگی می‌کند. هنگامی که وی 30 ساله بود کمی پس از به حکومت رسیدن بشار اسد در سال 2000 میلادی نشست مذاکرات دموکراتیک را پایه‌گذاری کرد. این نشست خواستار اصلاحات سیاسی در سوریه شد.

پس از آنکه در سال 2005 میلادی دستگیر شد، دولت سوریه این نشست را تعطیل کرد. در سال 2009 میلادی وی از شبکه اجتماعی فیس‌بوک برای راه‌اندازی مجدد این نشست استفاده کرد و در سال 2011 میلادی همزمان با آغاز ناآرامی‌ها به اعتراضات خیابانی آمد اما مجبور شد تا در سال 2012 میلادی از سوریه فرار کند.

وی به کشورهای مختلفی چون ترکیه و آمریکا سفر کرد تا سخنرانی‌هایی ایراد کرده و از مخالفان سوری حمایت کند.

بانوی دیگری که برای کمک به مردم سوریه تلاش می‌کند "رزان زیتونه" 35 ساله است که به عنوان وکیل حقوق بشر از حقوق زندانیان سیاسی در سوریه دفاع می‌کند. این وظیفه در کشوری که در آن حق آزادی‌های مدنی، حقوق سیاسی و آزادی بیان محدود است، وظیفه‌ای بسیار دشوار است.

وی پس از آنکه توسط دولت سوریه به عنوان یک جاسوس خارجی متهم شد، تصمیم گرفت تا در خانه پنهان شود.

اگرچه این دو خانم از زمان آغاز ناآرامی‌ها سوریه جزو رهبران مخالفان سوری بوده‌اند، اما نسبت به الگوی این ناآرامی‌ها دیگاه‌های مختلفی دارند. اتاسی به ائتلاف ملی سوریه، گروهی متشکل از شبه نظامیان مسلح، اسلام‌گرایان افراطی و گروه‌های دیگر پیوست، در حالی که زیتونه مخالف همکاری با اسلام‌گرایان افراطی بود.

به نوشته روزنامه آمریکایی، اما هر دو به مبارزات خود برای تحقق دموکراسی در سوریه و دستیابی به حقوقشان به عنوان یک زن ادامه می‌دهند. چالش بعدی آنها مبارزه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در سوریه پس از اسد خواهد بود.

۱۳۹۲/۷/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...