نسخه چاپی

سلاح جدید دانشمندان برای نابودی ایدز!

دكتر «اسكات كیچن» سرپرست تیم تحقیقاتی تأكید می‌كند: این نخستین گام در توسعه یك رویكرد تهاجمی برای بر طرف كردن نقص در پاسخ سلولهای لنفوسیت تی محسوب می شود كه اجازه می‌دهد ویروس HIV‌ در بدن فرد مبتلا باقی بماند.

محققان آمريكايي موفق شدند با استفاده از سلولهاي بنيادي مهندسي‌ساز، ويروس هاي HIV را در بدن موش از بين ببرند كه اين دستاوردي مي‌تواند منجر به يافتن شيوه درمان بيماري ايدز شود.

به گزارش ايسنا، بيشتر تحقيقات صورت گرفته براي مقابله با ويروس HIV بر توليد واكسن يا داروهايي متمركز هستند كه رشد ويروس در بدن را متوقف مي كنند، اما در تكنيك جديد و با استفاده از روش هاي مهندسي ژنتيك مي‌توان سلولهاي بنيادي خون را به سلول‌هاي مبارز يا لنفوسيت تي تبديل و سلولهاي آلوده به ويروس HIV‌ را در بدن شناسايي و نابود كرد.

بيشتر داروهاي ايدز بايد بصورت مادام العمر مصرف شوند تا از رشد ويروس HIV‌ در بدن پيشگيري كنند و تنها راه قطعي براي درمان بيماري ايدز نيز از بين بردن كامل اين ويروس است.

سلول هاي لنفوسيت تي سيتوتوكسيك CD8 توانايي شناسايي و از بين بردن سلول هاي آلوده به ويروس HIV‌ را دارند، اما تعداد آنها در بدن كافي نيست.

محققان دانشگاه كاليفرنيا، لس آنجلس (UCLA) موفق شدند با استفاده از روش مهندسي ژنتيك، سلولهاي بنيادي خون را به سلول لنفوسيت تي تبديل كنند.

تيموس انساني كه وظيفه توليد سلولهاي لنفوسيت تي را در بدن بر عهده دارد، به بدن موش پيوند زده شد. سپس لنفوسيت تي از فرد مبتلا به ويروس ايدز استخراج مي‌شود و گيرنده كه عامل شناسايي سلول آلوده به ويروس HIV‌ است، از سلول لنفوسيت جدا مي‌شود.

با تزريق اين گيرنده به سلولهاي بنيادي خون در تيموس، سلول لنفوسيت تي ساخته مي‌شود.

نتايج بررسي‌ها نشان مي‌دهد، در كنار كاهش ميزان ويروس HIV ميزان سلولهاي دفاعي CD4 افزايش مي‌يابد.

دكتر «اسكات كيچن» سرپرست تيم تحقيقاتي تأكيد مي‌كند: اين نخستين گام در توسعه يك رويكرد تهاجمي براي بر طرف كردن نقص در پاسخ سلولهاي لنفوسيت تي محسوب مي شود كه اجازه مي‌دهد ويروس HIV‌ در بدن فرد مبتلا باقي بماند.

۱۳۹۱/۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...