نسخه چاپی

تهیه نقشه راه توسط اشتون و جلیلی

عکس خبري -تهيه نقشه راه توسط اشتون و جليلي

صالحی افزود: از الان تا بغداد معاونان جلیلی و اشتون باید نقشه راهی را تهیه كنند كه چه قدم‌های متقابل و هم زمانی برداشته شود.


به گزارش نما به نقل از فارس، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران یکشنبه شب در برنامه کنکاش شبکه جهانی جام جم حضور پیدا کرده و در خصوص نشست گروه 1+5 و ایران در اجلاس استانبول سخنانی را بیان کرد که در زیر می‌خوانید:

وی گفت: قبل از این نشست اعلام کردیم که هیچ پیش شرطی را قبول نمی‌کنیم، چرا که وجود پیش شرط به معنای پیش بینی نتیجه مذاکرات بود. به علاوه آنها هم پیش شرطی را قبول نکردند.

صالحی با بیان این که غربی‌ها به این واقعیت رسیده اند که ایران در هر شرایطی کار خود را پیش می برد، تصریح کرد: قدرت ایران قابل اعتنا است. اگر ایران یک قدرت به شمار نمی‌رفت همواره بر سر زبان ها نبود.

وی با اشاره به این که در نشست استانبول توافق شد که مبنای گروه 1+5 و ایران "ان پی تی" باشد. گفت: در معاهده "ان پی تی" حقوق کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای و کشورهای که سلاح هسته‌ای ندارند کاملا مشخص است.

در اصفهان بازرسان مقیم داریم

صالحی با بیان این که ما در عمل و گفتار پایبند همه تعهدات خود هستیم عنوان کرد: ما همیشه به توافقنامه پادمانی و بازرسی از تاسیسات هسته ای خود پایبند بوده ایم، این حرف که در ایران اجازه بازرسی نداده ا‌ند ، حرف کاملا نادرستی است، چرا که در اصفهان بازرسان مقیم داریم.

غربی ها به این نتیجه رسیده اند که این توانمندی ایران قابل اغماض نیست

وزیر امور خارجه ایران در خصوص پذیرش حق غنی سازی ایران از سوی گروه 1+5 گفت: می توانیم این طور بگوییم، اما الان نمی خواهم جلوتر از تحولات و حوادث سخن بگویم، اما می‌توانم این را بگویم که آنها به این نتیجه رسیده اند که این توانمندی ایران قابل اغماض نیست و ایران ازاین توانمندی دست بر نخواهد داشت.

وی افزود: غنی سازی طیف گسترده ا ی را شامل می‌شود از اورانیوم طبیعی تا 100 درصد، می شود روی آن بحث کرد. فعلا زود است که در این خصوص صحبت کنیم. این امر منوط می شود به مذاکرات بغداد .

صالحی در مورد توافق طرفین در خصوص عدم صحبت در خصوص توقف فوری غنی سازی ایران اظهار داشت: پیش از مذاکرات چنین توافقی صورت نگرفته بود. به هر حال ما طرف مقابل را رصد می کنیم، همانطور که آنها هم ما را رصد می کنند.

وی گفت: از اخبار، تحلیل‌ها، اظهار نظرمسئولان و نخبگان می‌توان به یک جمع بندی رسید که غرب به چه سمت و سویی حرکت می‌کند، آنها هم همین‌طور ما را رصد کرده اند. ما بارها این را گفته ایم که مصلحت آنها چیست، ما غیر مستقیم اعلام کرده بودیم که دنبال چه هستیم.

صالحی گفت: ما به دنبال این هستیم که این پرونده ساختگی بسته شود و این به نفع طرفین است.

صالحی در این خصوص که آیا ایران از مواضع خود عقب نشینی کرد ه و امتیاز خاصی به طرف مقابل داده است یا نه گفت: همانطور که جلیلی گفت ما بر حق و حقوق خودمان پایدار و استوار هستیم.

ما شیوه‌ها و مکانیزم های خود را داریم / تهیه نقشه راه توسط اشتون و جلیلی

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در اجلاس استانبول بحثی در خصوص کم شدن تحریم‌ها و فشار و برداشتن گامی از سوی طرف مقابل صورت نگرفت، با توجه به این که گفتمان و نوع حضور جلیلی و تیمش نشان از این داشت که ایران نیز به دنبال حل موضوع است، اظهار داشت: این در وقت شناسی باید تجزیه و تحلیل شود. اگر آنها در مدت زمان باقی مانده تا نشست بعدی رفتاری از خود نشان دهند که جنبه اعتماد سازی داشه باشد می‌تواند در کوتاه شدن زمان حل شدن موضوع هسته ای موثر باشد. آنها می توانند در این فاصله قدم‌هایی را بردارند که ما را نسبت به اراده آنها در اعتماد سازی مطمئن تر کند. در غیر این صورت ما نیز شیوه‌ها و مکانیزم های خود را داریم.

صالحی افزود: از الان تا بغداد معاونان جلیلی و اشتون باید نقشه راهی را تهیه کنند که چه قدم‌های متقابل و هم زمانی برداشته شود.

به نظر من می‌شود این را کوتاه تر کنیم. ما مشکلی نداریم، آنها شاید به دنبال این باشند که بخواهند این موضوع هر چه سریعتر به سرانجام برسد، به هرحال آنها میتوانند از الان تا زمان نشست اقدامات اطمینان سازی را شروع کنند تا در مذاکرات بغداد بحث مورد نظر سریعتر و روانتر به جلو حرکت کند.

وی افزود: حرکت در مسیر حل موضوع هسته‌ای به نفع ایران و غرب است.

۱۳۹۱/۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...