نسخه چاپی

توكلي در جمع خبرنگاران:

احتمال موافقت مجلس با پیشنهاد حذف سه دهك از لیست یارانه بگیران / هدفمندی فعلی با بی‌عدالتی همراه است

عضو كمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با بیان این كه دهك‌های پردرآمد به منظور حذف آن‌ها از لیست یارانه بگیران قابل شناسایی است، گفت: به نظرم مجلس با پیشنهاد حذف سه دهك از لیست یارانه بگیران موافقت خواهد كرد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، احمد توكلي نماينده تهران در حاشيه جلسه علني امروز يكشنبه با حضور در جمع خبرنگاران از نتيجه جلسه عصر روز گذشته تيم اقتصادي دولت و مجلس كه به ميزباني كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات انجام شده بود اظهار بي‌اطلاعي كرد.

وي در ادامه به طرح هدفمندسازي يارانه‌ها اشاره كرد و گفت: هدفمندي فعلي دو نوع بي‌عدالتي دارد نخست آن كه به اقشار غني و فقير جامعه به طور يكسان پرداخت مي‌شود و دوم ان كه چون منابع كافي نداريم نصف پول را به مردم مي‌دهيم.

وي افزود: در اين راستا دولت به بانك مركزي تحميل مي‌كند تا اسكناس چاپ كند و وقتي پول پرقدرت زياد باشد نقدينگي افزايش يافته و تورم ايجاد مي‌شود.

توكلي تصريح كرد: همواره تورم به دهك‌هاي پايين جامعه فشار مي‌آورد و دهك‌هاي بالا كمتر اين موضوع را حس مي‌كنند و همين موضوع باعث مختل شدن اقتصاد و كاهش نرخ رشد مي‌شود.

نماينده تهران ادامه داد: با اين اوضاع خودمان با دست خودمان در باتلاق ركود تورمي فرو مي‌رويم.

عضو كميسيون برنامه،‌ بودجه و محاسبات در در ادامه به نحوه شناسايي دهك‌هاي بالا جهت حذف يارانه نقدي آن‌ها اشاره كرد و گفت: مي‌گويند شناسايي دهك‌هاي بالا مقدور نيست البته دولت قبلي نيز اين را مي‌گفت، از صدر اسلام تا الان مسلمانان زكات مي‌دهند پس عملا شناخت مستحق امكان پذير است كه خداوند نيز دستور آن را داده است.

وي تصريح كرد: از نظر تجربه بشري نيز كشورهاي اروپايي به بيكاران يارانه نقدي مي‌دهند يعني آن‌ها را شناسايي مي‌كنند پس چگونه مي‌گويند اين افراد قابل شناسايي نيستند.

وي افزود: گردش مالي صاحبان حساب‌ها در بانك مركزي موجود است وام موعديان مالياتي هم مشخص است و صاحبان خودروهاي لوكس نيز معلوم هستند بنابراين از اين ملاك‌ها براي شناسايي دهك‌ها مي‌توان استفاده كرد.

توكلي در خصوص پيشنهاد حذف سه دهك از ليست يارانه بگيران گفت: به نظرم مجلس با اين موضوع موافقت مي‌كند.

وي در خصوص اين كه آيا حذف سه دهك مي‌تواند مشكلات هدفمندسازي را حل كند يا خير گفت: اين يكي از مشكلات است، فعلا يارانه را هدفمند كنيم مشكلات ديگري هم هست كه بايد حل شود.

نماينده تهران ادامه داد: دولت قبلا گفته مايل است كار را انجام دهد.

وي در پايان در خصوص اين كه آيا در اين رابطه با دولت جلسه‌اي خواهيد داشت گفت: اگر نياز باشد با دولت جلسه‌اي را مي‌گذاريم.

اين در حالي است كه علي طيب‌نيا وزير امور اقتصادي و دارايي پيشتر اعلام كرده بود به دنبال حذف سه دهك از ليست يارانه بگيران در دستور كار است.

اضافه مي‌شود علي محمد احمدي نماينده دهلران پيش از اين در گفتگو با باشگاه خبرنگاران از تصميم كميسيون برنامه،‌بودجه و محاسبات مبني بر الزام دولت براي حذف سه دهك بالاي درآمدي از ليست يارانه بگيران خبر داده بود.

۱۳۹۲/۷/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...