نسخه چاپی

لطفا پاسخگوی هرمزگانی‌ها باشید

این روزها بحث جدایی بخشی از هرمزگان و الحاق آن به استان فارس به تیتر نخست رسانه‌های جنوب كشور تبدیل شده و این امر واكنش‌های متفاوتی در دو استان، ناراحتی و مخالفت شدید هرمزگانی‌ها و خوشحالی مردم استان فارس را به همراه داشته است.

به گزارش نما، منطقه خلیج فارس، ماجرای این بحث‌ها از زمانی آغاز شد که استاندار فارس بشارت الحاق فارس به خلیج فارس را به مردم این استان داد و اعلام می‌کند با مصوبه رسمی دولت بیش از ۱۰۰ کیلومتر به وسعت استان فارس افزوده شده و این بخش هم اکنون کار خود را آغاز کار کرده است. حسین صادق عابدین در آیین افتتاح فاز اول یک هتل بزرگ شیراز با اشاره به هدیه دولت یازدهم به مردم فارس در اتصال این استان به خلیج فارس گفت: این اقدام موجب شد تا زمینه بهره‌مندی مردم فارس در کنار استان‌هایی هرمزگان و بوشهر از نعمت خدادادی خلیج فارس فراهم شود.

این اظهارات موجب واکنش های متعددی از سوی نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و نماینده ولی فقیه در هرمزگان شد، هرچند که مسوولان عالی رتبه دولت در استان طی چند روز اخیر هیچ واکنشی نشان نداده و در سکوت به سر می‌برند.

‌هیچ گونه ابلاغی مبنی بر جداسازی بخشی از پارسیان به فرمانداری این شهرستان نرسیده است‌
رضا پور‌بابایی فرماندار پارسیان در گفت و گویی، در پاسخ به اینکه آیا جداسازی روستاهای از پارسیان و الحاق آن به استان فارس صحت دارد، گفت: تا کنون هیچ نامه یا ابلاغی از وزارت کشور منبی بر جداسازی روستا یا منطقه‌ای از شهرستان پارسیان به این فرمانداری نرسیده است.

وی در پاسخ به اینکه امکان دارد جدا سازی بدون اطلاع شهرستان صورت بگیرد، گفت: چنین امکانی وجود ندارد زیرا در این ماجرا حتی استاندار هرمزگان نیز از وجود هر گونه نامه و ابلاغیه‌ای اظهار بی اطلاعی کرده و تا زمانی که ابلاغ تفکیک کشوری به استان نرسد، جدا‌سازی صورت نخواهد گرفت.

پور‌بابایی با بیان اینکه امکان دارد جدا سازی منطقه‌ای از پارسیان مد‌نظر وزارت کشور و هیئت دولت باشد، افزود: هرچند شایعاتی مبنی بر جداسازی بخشی از پارسیان و پیوستن آن به استان فارس وجود دارد و این امکان نیز هست که این امر مورد قبول وزارت کشور باشد، اما تا کنون اقدامی برای آن به صورت جدی صورت نگرفته است.

مطرح کردن چنین بحث‌هایی، اختلاف ایجاد می‌کند
آیت‌الله غلامعلی نعیم آبادی در گفت و گو با خبرنگار با ایسنا، در خصوص صحبت‌های مطرح شده در خصوص الحاق بخشی از استان هرمزگان به استان فارس، افزود: هیچگاه با این طرح موافق نبوده و نیستم و بارها در خطبه‌های خود در نماز جمعه شهرستان بندرعباس به این مسأله اشاره کرده و خواستار توقف این طرح شدم.

وی با بیان اینکه کشور ایران از ۳۱ استان تشکیل شده نه ۳۱ کشور، اظهار کرد: مردم ایران در تمامی شهرها و استان‌ها با یکدیگر متحد هستند و مطرح کردن چنین بحث‌هایی میان مردم دعوا و اختلاف ایجاد می‌کند و به عنوان امام جمعه بندرعباس به نمایندگی از مردم اعلام می‌کنم که مردم با این طرح به شدت مخالفند.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: متاسفانه با توجیه سرمایه‌گذاری بیشتر برخی افراد می‌خواهند بخش‌هایی از استان هرمزگان را جدا کرده و به استان فارس ملحق کنند، در حالی که تاکنون در هرمزگان سرمایه‌گذاری‌های بزرگی بدون هیچ‌گونه محدودیتی صورت گرفته و این کار کاملا غیرمنطقی است و مسائل بدی را برای کشور ایجاد خواهد کرد.

وزیر کشور نتوانست به سوالاتم در خصوص جداسازی بخش‌های از هرمزگان پاسخ قانع کننده بدهد
آیت‌الله نعیم آبادی اضافه کرد: اینکه برای سرمایه گذاری یا استفاده از سایر ظرفیت‌ها بتوانیم مبادلات و رایزنی داشته باشیم، مناسب است، همان‌طور که در حال حاضر برخی سرمایه‌گذاران هرمزگانی در شهر شیراز اقدام به سرمایه گذاری کرده‌اند، اما اینکه بخواهیم به این بهانه بخشی از استان هرمزگان را جدا و به استان دیگری دهیم، امری نادرست بوده و انجام آن نشدنی نیست.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان همچنین با اشاره به دیدار خود با وزیر اسبق کشور در دولت دهم و پیگیری این طرح اضافه کرد: وزیر کشور نتوانست به سوالات من در خصوص جداسازی بخش‌های از هرمزگان پاسخ قانع‌کننده بدهد و او هر چه گفت من توانستم دلیلی برای درست نبودن انجام این کار بیاورم و این مسئله نشان دهنده این است که این اقدام کاملا غیرمنطقی است.

‌بدون مصوبه مجلس شورای اسلامی، جداسازی امکان پذیر نیست‌
جباری نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس نیز در گفت و گویی، در خصوص جداسازی چند روستا از پارسیان و الحاق آن به استان فارس گفت: در دولت گذشته چندین بار صحبت جدا‌سازی مناطقی از استان وجود داشت که با مخالفت شدید نمایندگان مردم هرمزگان روبرو شد. وی افزود: حتی در پایان دولت دهم، بحث بر سر جدا سازی منطقه‌ای بدون سکنه از شهرستان پارسیان و الحاق آن به استان فارس بود که آن نیز با مخالفت دوباره نمایندگان استان منتفی شد.

نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس با بیان اینکه هر گونه تفکیک کشوری باید با مصوبه مجلس شورای اسلامی صورت بگیرد، بیان کرد: تا کنون هیچ مصوبه‌ای از سوی مجلس شورای اسلامی مبنی بر جداسازی قسمتی از هرمزگان به تصویب نرسیده است. دولت باید با نمایندگان هرمزگان در مورد نامه جداسازی بخشی از هرمزگان شفاف باشد‌.

جباری با اشاره به نامه‌ای که در رسانه‌ها مبنی بر جداسازی چند روستا از هرمزگان و الحاق آنها به استان فارس منتشر شده است، گفت: وزارت کشور وجود چنین نامه‌ای را تایید نکرده و حتی طی تماسی که با این وزارتخانه داشته‌ام، خبر جداسازی را نیز تکذیب کرده‌اند و گفتند، مصوبه‌ای در شورای عالی امنیت ملی بود که در آن بحثی مبنی بر انتزاع و الحاق مطرح نبوده است. وی اضافه کرد: طی هفته جاری مجمع نمایندگان هرمزگان با وزارت کشور نشستی در خصوص پیگیری حرفای استاندار فارس و انتشار نامه مذکور خواهند داشت. جباری با بیان اینکه دولت یازدهم باید شفاف‌تر عمل کند، افزود: به عنوان نماینده مردم از دولت می‌خواهم که در این مورد، شفاف و رو راست، پاسخگوی ما باشد.

یکی از شاخص‌های رای اعتماد به وزاری دولت یازدهم، جلوگیری از تفکیک کشوری در هرمزگان بود
محمد آشوری نماینده مردم شهرستان بندرعباس نیز در پی اظهارات استاندار فارس و انتشار نامه ای با عنوان جداسازی چند روستا از هرمزگان و الحاق آن به استان فارس، گفت: توسعه سواحل جنوبی کشور با انتزاع و تکه‌تکه کردن سواحل آن و ایجاد امواج نگرانی و اضطراب در مردم این مناطق که همگی از مرزداران غیور کشورمان بشمار می‌روند، امکان پذیر نیست و این مسئله منافع ملی را در خطر قرار داده و موجب سرخوردگی و از بین رفتن سرمایه‌های اجتماعی که نظام در پایداری آن کوشیده است و از استحکام بالایی برخوردارند، منجر خواهد شد.

وی افزود: در طول یک ساله اخیر بیش از ۱۰ جلسه به منظور پیگیری این مسئله و ممانعت از آن در حضور مسئولان مختلف از معاون اول رئیس جمهور سابق گرفته تا وزیر کشور سابق و معاونین وی و برخی از چهره‌های ملی اثرگذار در این زمینه داشتیم که با پیگیری‌های فراوان مصوبه شورای عالی امنیت ملی در زمینه استفاده توامان استان‌ها از ظرفیت‌های یکدیگر بدست آمد که در آن حتی کوچکترین اشاره‌ای به مسئله انتزاع و الحاق مناطق نشده بود.

وی گفت: در ادامه پیگیری‌ها مشخص شد که در روزهای پایانی دولت گذشته پیش نویس مصوبه‌ای در این زمینه در هیات دولت تدوین شده اما در دیدار با وزیر کشور دولت سابق و بعد از فراخوان به مجلس و سوال از وی در کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون شوراهای مجلس، وی اطمینان داد که هیچ اقدام و یا مصوبه‌ای در این باره در وزارت کشور وجود ندارد و دولت قدمی تاکنون در این باره برنداشته است، اما آنها با نمایندگان صادقانه رفتار نکردند. این اقدام شتابزده دولت دهم در روزهای پایانی خویش نشان از یک حرکت غیر کارشناسی دارد که تلخی آن در ذائقه مردم هرمزگان ماندگار خواهد شد

استاندار هرمزگان با اطلاع از مسئله شرایط عملیاتی کردن این جداسازی را مهیا می‌کند
این نماینده مردم هرمزگان در خانه ملت عنوان کرد: در زمان بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت یازدهم نیز یکی از شاخص های خودمان را برای رای اعتماد به وزرا، موضع شفاف آنها در این زمینه قرار دادیم و هم معاون اول رئیس جمهور و هم وزیر کشور این دولت قول دادند که با جدیت این مسئله را بررسی و پیشنهاد تشکیل کمیته بازنگری در این مصوبه را با حضور نمایندگان دو استان و کارشناسان مربوطه را دادند.

آشوری گفت: متاسفانه استاندار فعلی هرمزگان با اطلاع از این مسئله و بدون توجه به نظرات کارشناسی دستگاه‌های امنیتی و بدون اطلاع نمایندگان مجلس و نماینده محترم ولی فقیه در استان، با تشکیل شورای تامین، شرایط عملیاتی کردن این مصوبه را مهیا اعلام می‌کند.

درهرمزگان هیچ کس راه را بر رسیدن دیگر استان‌ها به دریا نبسته است
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: به عنوان نمایندگان هرمزگان از ابتدای شکل گیری شایعات در این باره تاکنون با تمام توان از حقوق مردم استان دفاع کرده‌ایم و تلاشمان بر این بوده که منافع هرمزگان در راستای منافع ملی حفظ و فدای برخی از سیاست بازی‌های مقطعی نشود و این که آرامش و ثبات مردم در استان با مجموعه اظهاراتی در معرض تهدید قرار نگیرد، لذا اکنون نیز اطمینان می‌دهیم که با توان هر چه بیشتر و با استفاده از همه ظرفیت‌ها، این مسئله را تا رسیدن به نتیجه دنبال کنیم.

آشوری گفت: برجسته کردن مسایل منطقه‌ای بدون در نظر گرفتن مصالح ملی به زیان وحدت ملی است. در هرمزگان هیچ کس راه را بر رسیدن دیگر استان ها به دریا نبسته است و همه استان‌های کشورمان بخشی از خاک ایران اسلامی عزیز هستند و اگر چنین استنباط شود، منافع ملی مورد آسیب قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: ایران کشوری یکپارچه است که همه ظرفیت‌ها در اختیار همه مردم آن قرار دارد و ایجاد و دامن زدن به چنین تفکراتی، انسجام ملی را آسیب می‌رساند.

عضو هیات رئیسه مجلس، توسعه ظرفیت‌های ساحلی و بهره مندی از مواهب الهی در مناطق جنوبی کشور را هنر مدیریت کلان کشور دانست و گفت: تصور این که بتوان با تکه تکه کردن سواحل کشور و واگذاری آنها به استان های دیگر که دست کم تا مرکز آنها بیش از ۶۰۰ کیلومتر فاصله وجود دارد، نمی‌توان دلخوش به توسعه بود، بلکه باید با هدایت درست منابع و نگاه برنامه‌ای و آمایشی، این امکان را در پیشرفت و توسعه و ثبات آن فراهم کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: هر منطقه از کشور دارای مزیت‌های نسبی است که به همه کشور تعلق دارد و مردم این مناطق با پذیرفتن این شرایط به دنبال احیاء ظرفیت‌های خود به منظور رشد و توسعه هستند و نمی‌توان هر‌از گاهی با برخی از خواست‌های گذرا که در پس وعده‌های سیاسی مطرح می‌شود، آرامش و ثبات مردم را دستخوش تنش کرد و موجی از نگرانی و دلهره را در میان مردم این مناطق دامن زد.

آشوری اضافه کرد: مردم جنوب و بخصوص مردمان هرمزگان مردمانی قانونمند، در مسیر انقلاب و آرمان‌های آن هستند و همه‌ی سالهای بعد از انقلاب اسلامی پای بندی خود را به آرمان‌های انقلاب، امام‌(ره) و رهبری ثابت کرده‌اند و البته شایسته خدمات بسیار بیشتری از آن چه که تاکنون به آنها ارائه شده، هستند اما باید زمینه‌های رشد و توسعه را در یک منطقه فراهم کرد و ظرفیت‌های انسانی و زیرساخت‌ها را برای پیشرفت فراهم آورد نه اینکه با انتزاع مناطقی از خاک این استان‌ها که همیشه با مهر فراوان پذیرای مردم همه نقاط کشور بودند، موجب نگرانی آنان شود.

نماینده مردم بندرعباس بیان کرد: یکی از دلایل اصلی محرومیت استان‌هایی مانند هرمزگان و بوشهر به رغم ظرفیت‌های بالای اقتصادی و منابع سرشار نفت و گاز و تلاش‌های فراوان صورت گرفته در این مناطق توسط نظام، وجود نگاه‌های گاهی سیاسی و غیرکارشناسانه به ظرفیت‌های این مناطق ‌یا نگاه‌های صرفا تمرکز گرایانه به کلان شهرهای دیگر بوده است که مانع از جریان یافتن سرمایه‌ها به سوی این مناطق شده و تنها مسرت سیاسی عده‌ای را تامین کرده است و اکنون بواسطه همین نگاه‌های معیوب است که عده‌ای وعده تحقیرکننده آبادانی یک منطقه را در صورت پیوستن به استان دیگر می‌دهند.

‌مسیرهای قانونی بازنگری طرح جداسازی بخش‌هایی از هرمزگان مهیا‌ست‌
وی گفت: مسیرهای قانونی برای بازنگری در این ابلاغیه که بدون اطلاع نماینده ولی فقیه و عضو مجلس خبرگان و نمایندگان ملت در مجلس و با نگاه غیرواقع بینانه به تصویب رسیده، مهیاست و نمایندگان هرمزگان در مجلس در کنار نماینده محترم ولی فقیه در هرمزگان و ائمه جمعه و جماعات و اعضای شوراهای شهر و روستا و مردم بزرگ این منطقه برای حفظ هویت یکپارچه فرهنگی هرمزگان، همه تلاش خود را بکار خواهند گرفت.

عضو کمیسیون عمران مجلس و نماینده مردم بندرعباس در بهارستان نیز در این مورد گفت: کدام منطق می‌پذیرد که یک روستا در مجاورت ۵ کیلومتری شهرستان پارسیان منفک و به شهرستانی در بیش از۱۰۰کیلومتری این روستا ملحق شود؟ ‌امیدوارم استاندار جدید به این موضوع پرداخته و با بررسی بیشتر خواستار بازنگری آن شود‌

محمود رئوفی قائم مقام ستاد دکتر روحانی در استان هرمزگان نیز در گفت و گویی، گفت: امیدوارم استاندار جدید هرمزگان موضوع جدایی بخشی از استان را در دستور کار خود قرار داده و به بررسی این موضوع پرداخته و خواستار بازنگری آن شود.

وی افزود: هرچند اشراف کاملی به ریز و جزییات این موضوع ندارم اما بحث تقسیمات کشوری امری سیاسی، امنیتی، جغرافیایی و ژئوپلیتیکی است که در وزارت کشور صورت می‌گیرد که این موضوع در دولت دهم مطرح شده است. رئوفی با بیان اینکه تغییرات و تقسیمات کشوری باید با دقت و تدبیر صورت بگیرد وگرنه موجب شکاف در تمامی ابعاد می‌شود، تصریح کرد: با توجه به جایگاه و موقعیت استراتژیک استان هرمزگان همواره استان‌های کرمان، فارس و بوشهر مدعی بخش‌هایی از استان بوده‌اند.

قائم مقام ستاد دکتر روحانی در استان هرمزگان در پایان‌ اقدام جدایی بخش‌هایی از استان هرمزگان و الحاق به استان فارس را اقدامی نسنجیده دانست و خواستار در آن بازنگری شد، اضافه کرد: امیدوارم استاندار جدید به این موضوع پرداخته و با بررسی بیشتر خواستار بازنگری آن شده و این منطقه حساس از استان هرمزگان جدا نشده و همچنان شهرستان پارسیان را از استان هرمزگان بدانیم.

‌در مصوبه شورای عالی امنیت ملی ‌اشاره‌ای به موضوع انتزاع و الحاق یک نقطه از استان به استان دیگر نشده است‌
منصور آرامی نماینده مردم بندرعباس نیز با واکنش به اظهارات و اقدامات اخیر و موضع گیری‌های غیرمسئولانه در زمینه جدایی بخش‌هایی از هرمزگان و الحاق آن به استان فارس، عنوان کرد: در مصوبه شورای عالی امنیت ملی نیز هیچ اشاره‌ای به موضوع انتزاع و الحاق یک نقطه از استان به استان دیگر نشده است و آنچه که نمایندگان استان هرمزگان در پیگیری‌های خودشان در این باره رویت کرده بودند، مصوبه‌ای درباره امکان دو سویه استان‌ها در بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و مزیت‌های منطقه‌ایشان بود نه اینکه بخشی از یک استان جدا و به استان دیگر واگذار شود.

وی افزود: این گونه اظهارات و اقدامات نه تنها به رشد و توسعه سواحل جنوبی کشور کمک نمی‌کند، بلکه رشد و پیشرفت این مناطق را با مانع بزرگی به نام نگرانی مردم مواجه خواهد کرد. آرامی اضافه کرد: کدام منطق می‌پذیرد که یک روستا در مجاورت ۵ کیلومتری شهرستان پارسیان منفک و به شهرستانی در بیش از۱۰۰کیلومتری این روستا ملحق شود؟

این نماینده ملت افزود: مجمع نمایندگان هرمزگان با تمام توان از همان ابتدای شکل گیری، مجموعه اظهارات و شایعاتی در این زمینه را در قالب مجموعه نشست‌ها و دیدارهایی با وزیر کشور، معاونین وی و معاون اول رئیس جمهور هم در دولت کنونی و هم در دولت قبل، با جدیت پیگیری کرده و آن چیزی که همیشه از سوی مسئولین مطرح می‌شود، وجود مصوبه‌ای در شورای عالی امنیت ملی بود که در آن بحثی مبنی بر انتزاع و الحاق مطرح نبود و در آن تنها به بهره گیری استان‌ها به صورت دو سویه از سرمایه‌ها و ظرفیت‌های یکدیگر تاکید شده بود و ما بارها از مسئولین با قاطعیت خواسته‌ایم که مانع از بروز هرگونه اقدامی در این راستا شوند و آنها نیز بر این مسئله قول جدی دادند.

‌استاندار هرمزگان بجای موضع گیری شفاف و دفاع از حقوق مسلم مردم هرمزگان، سکوت پیشه کرد‌
آرامی در ادامه با انتقاد از سکوت استاندار هرمزگان در طول همه ماه‌های اخیر در قبال مسئله جدایی بخش‌هایی از هرمزگان عنوان کرد: متاسفانه نماینده عالی دولت در این استان بجای موضع گیری شفاف و دفاع از حقوق مسلم مردم هرمزگان، در قبال این مسئله مهم سکوت پیشه کرد و هرگز حاضر نشد که از حقوق مردم هرمزگان همدوش با نمایندگان ملت در مجلس دفاع کند که این مسئله جای تعجب فراوان دارد؟

این نماینده مردم بندرعباس خاطر نشان کرد: در جهت ممانعت از این اقدام که به نظر می‌رسد با بدون توجه به رای و نظر مردم این منطقه صورت گرفته است، طی این هفته نه تنها با وزیر کشور و معاونین سیاسی و امنیتی وی نشست‌های ویژه‌ای خواهیم داشت بلکه حتما خواستار دیداری فوری با معاون اول رئیس جمهور و شخص دکتر روحانی هستیم و این مسئله را با جدیت هر چه تمام تر دنبال و نتایج آن را به طور شفاف چون گذشته برای مردم اعلام خواهیم کرد.

‌نباید برای برخی منفعت طلبی‌ها، این سرمایه مهم را در معرض آسیب قرار داد
آرامی همگرایی قومی و مذهبی موجود در منطقه ساحلی جنوب کشور را یادآور شد و اظهار کرد: این امنیت فراگیر و این حس همگرایی مطلوب میان مردم این مناطق همیشه سدی در برابر زیاده خواهی دشمنان این سرزمین بوده که آن را بارها در دوران جنگ تحمیلی به اثبات رسانده‌اند و نباید برای برخی منفعت طلبی‌های منطقه‌ای و سهم‌خواهی‌های مقطعی، این سرمایه مهم را در معرض آسیب قرار داد.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: مناطق ساحلی جنوب کشور نیازمند به تمهیدات بسیار ویژه‌تری برای رفع محرومیت‌ها و کمبودها هستند و نمی‌توان با جداکردن چهار کیلومتر از این سواحل مشکلات این مناطق را حل کرد چرا که این مسئله نه تنها کمکی به توسعه سواحل نمی‌کند بلکه زمینه ساز توسعه استان فارس هم نخواهد بود.

نماینده مردم بندرعباس اظهار کرد: مگر در شرایط فعلی مانعی بر سر راه سرمایه‌گذاری‌های دیگر استان‌ها در سواحل وجود دارد‌ یا مگر برای عبور مردم استان فارس و رسیدن آن‌ها به ساحل از آنها گذرنامه و روادید طلب می‌شود که برخی به دنبال جدا کردن مناطق ساحلی هرمزگان و الحاق آن به دیگر استان‌ها هستند. در عین حال سواحل هرمزگان و همه سواحل جنوبی کشور و سواحل جزایر متعلق به همه مردم ایران است و می‌توانند در نهایت امنیت و آرامش در آن سرمایه‌گذاری کنند.

وی در پایان اطمینان داد که نمایندگان هرمزگان در مجلس با تمام توان خود از حقوق مردم این استان دفاع کرده و اجازه نخواهد داد که همگرایی و انسجام مردم این استان با چنین اظهارنظرها و اقداماتی در معرض آسیب قرار گیرد چرا که این همگرایی ملی باید با تمام توان حفظ و در راه دفاع از سرزمین اسلامی‌مان در برابر هر گونه حماقت دشمنان مورد استفاده باشد.

در نامه منتشر شده در رسانه‌های جنوب کشور، وزارت کشور طی نامه مورخ هفتم شهریورماه، با نظر موافق، ابلاغ مصوبه آن را برای هیئت دولت بلامانع اعلام کرده است و حال باید دید نتیجه پیگیری مسئولان و رجال سیاسی استان هرمزگان به این موضوع چه خواهد بود و این طرح سرانجام عملی خواهد شد یا پایانی نافرجام خواهد داشت؟!.

۱۳۹۲/۷/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...