نسخه چاپی

تاثیر طرح تفصیلی تهران بر قیمت مسكن

عکس خبري -تاثير طرح تفصيلي تهران بر قيمت مسکن

هنوز از اجرای طرح تفصیلی تهران یك ماه نگذشته است اما فروشنده‌ای كه التماس می‌كرد واحد مسكونی او را به متری دو میلیون و 300 هزار تومان بخرند در حال حاضر به مشتری كه دو میلیون و 500 هزار تومان راضی شده جواب منفی داده است.


به گزارش نما به نقل از فارس، ظاهراً هر سال فصل بهار باید منتظر یک سری از وقایع و اتفاقات غیر منتظره در بخش مسکن باشیم اتفاقی که هیچ‌گاه به نفع قشر ضعیف و متوسط جامعه نبوده و همواره بر طبل گرانی مسکن کوبیده است.

اواخر سال گذشته بود که بحث اجرا و عملیاتی شدن طرح تفصیلی شهر تهران از سوی شهرداری قوت گرفت و قرار شد از 15 فروردین‌ماه جاری این طرح در تهران اجرا شود.مسئولان شهرداری تهران که اصرار بر اجرای طرح تفصیلی تهران داشتند برای اینکه این طرح را برای تهران مثبت جلوه دهند طرح مزبور را بر روی سایت شهرداری قرار دادند تا از هر گونه رانت‌خواری اطلاعاتی جلوگیری شود که اتفاقاً شاید این مورد یکی از نکات مثبت طرح مزبور باشد. هر چند مزیت‌های دیگری نیز در طرح تفصیلی تهران وجود دارد که همانا داشتن برنامه برای ساخت و ساز شهری است.

بنابراین گزارش، تهران طی سالهای گذشته در مدیریت توسعه ساخت و ساز شهری چندان موفق ظاهر نشده است و تمامی طرح‌هایی که در گذشته برای رفع مشکلات توسعه شهری مطرح شده مقطعی بوده و به نظر می‌رسد طرح تفصیلی تهران آمده است با ارائه راهکارهای کاربردی سند محکمی برای توسعه شهری محسوب شود.

این مواردی که در طرح پیش‌بینی شده است همگی برای تهران مناسب و مفید است اما ظاهراً تدوین‌کنندگان طرح تفصیلی شهر تهران فراموش کرده‌اند که این طرح آمار ساخت و ساز را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد و موجب افزایش بیشتر قیمت مسکن به ویژه آپارتمان می شود.


براساس این گزارش، حال این سؤال مطرح است که چرا باید این طرح تفصیلی که سال‌ها بر روی اجرا شدن یا نشدن آن بحث و جدل وجود داشته به یکباره با ابلاغ آن آمار ساخت و ساز کاهش و در نتیجه قیمت مسکن افزایش یابد. مگرنه اینکه تدوین‌کنندگان بر روی آن به خوبی کار کرده‌اند تا جای هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای نماند.

* ملک زیر 100 متر مجوز تنها 2 طبقه می‌گیرد

مشاوران املاک مناطق جنوبی تهران بیشتر از مناطق مرکزی و شمالی تهران نسبت به طرح تفصیلی معترض هستند چرا که معتقدند قواره‌ها و عرض واحدهای مسکونی در جنوب تهران کوچک و کمتر از 10 متر است. حال که در طرح تفصیلی تهران آمده است که مجوز ساخت مسکن به گذرهای کمتر از 10 متر با سختی بیشتری صورت می‌گیرد و اگر قبلاً به یک واحد مسکونی کلنگی مجوز ساخت 4 طبقه داده می‌شد حال مجوز دو طبقه بیشتر داده نمی‌شود.

جهانبخش مالکی یکی از بنگاه‌داران باتجربه در منطقه خانی‌آباد نو (سه راه شریعتی) گفت:طرح تفصیلی تهران بر روی ساخت و ساز 100 درصد تأثیر منفی خواهد گذاشت و واحدهای مسکونی کلنگی زیر 100 متر که قبلاً می‌توانستند مجوز ساخت 4 واحد آپارتمان را از شهرداری اخذ کنند حال تنها می‌توانند بر روی 2 واحد آپارتمان با در نظر گرفتن هر واحد یک پارکینگ حساب کند.

وی افزود: وقتی به یک‌باره در این منطقه که سالانه چندین واحد مسکونی احداث می‌شد 50 درصد از تعداد واحدهای مسکونی ساخته شده کاهش یابد مطمئن باشید که قیمت مسکن و آپارتمان نوساز در این منطقه که در حال حاضر متری یک میلیون و 800 هزار تومان تا یک میلیون و 850 هزار تومان است به بیش از دو میلیون تومان خواهد رسید.

وی تأکید کرد: اینکه در طرح تفصیلی تهران گفته شده برای هر واحد مسکونی یک پارکینگ تعبیه شود بسیار خوب است اما به نظر می‌رسد راهکار ایجاد فضای مناسب شهری و کاهش ترافیک کاستن از عرصه مسکن نیست چرا که این کاهش عرضه عواقب بسیار بدتری نسبت به نبود پارکینگ خواهد داشت.

*طرح تفصیلی سازندگان مسکن را دور زد

احمدی یکی دیگر از مشاوران املاک و سازندگان قدیمی مسکن در منطقه نازی‌آباد به خبرنگار فارس گفت: طرح تفصیلی تهران سازندگان مسکن را دور زده است چرا که در این طرح دیگر هیچ سازنده‌ای رغبتی به ساخت و ساز از خود نشان نخواهد داد.

وی افزود: بازار مسکن منتظر اجرای فاز دوم هدفمندی بود اما اجرای طرح تفصیلی تهران کاری کرد که مطمئناً آثار خوبی بر بازار مسکن ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه طرح تفصیلی تهران غیر کارشناسی است ادامه داد: با ابلاغ این طرح شهرداری برخلاف روند روبه‌جلوی دولت برای کاهش قیمت حرکت کرده است چرا که این طرح موجب کاهش آمار ساخت و ساز می‌شود.

احمدی خاطرنشان کرد: اگرچه این طرح باعث کاهش قیمت خانه‌های کلنگی می‌شود اما این واقعیت وجود دارد که از یک واحد کلنگی می‌توانستیم حداقل 4 واحد آپارتمان نوساز احداث کنیم اما با این طرح این 4 واحدبه 2 واحد مسکونی کاهش می‌یابد.

وی تأکید کرد: اگر شهرداری به فکر ایجاد پارکینگ برای هر واحد مسکونی است و به فکر رفت و آمد مناسب شهری است بهتر است که از هر سازنده‌ای در زمان ساخت مبلغی را دریافت کند و آن را صرف خرید زمین و سپس احداث بارکینگ طبقاتی در همان محدوده اختیارات خود کند.

به گفته وی، قیمت آپارتمان نوساز در منطقه نازی‌آباد از متری دو میلیون و 200 هزار تومان تا دو میلیون و 700 هزار تومان بسته به محله و نوع ساخت متغیر است اما تصور نمی‌شود قیمت‌ها با این طرح به همین شکل باقی بماند.


*طرح تفصیلی نمی‌تواند جلوی مهاجرت به تهران را بگیردسعیدی یکی از مشاوران املاک منطقه امیریه نیز می‌گوید: در طرح تفصیلی ظاهراً به یک بعد قضیه که همانا خلوت کردن بافت تهران باشد توجه ویژه‌ای شده است و باید اذعان کرد که با اجرای طرح تفصیلی نمی‌توان جلوی مهاجرت به تهران را گرفت.

وی اظهار داشت: پس نتیجه‌ می‌گیریم وقتی تقاضای مسکن همچنان وجود داشته باشد و عرضه مسکن کاهش یابد این طرح تفصیلی تهران عملاً شکست خورده است.

*درخواست سازندگان از شهرداری منطقه 11 برای اجرا نشدن طرح تفصیلی

سعیدی گفت: سازندگان مسکن از شهردار منطقه 11 درخواست کرده‌اند اجرای طرح تفصیلی تهران را در منطقه 11 تهران اجرا نکند چرا که این طرح در این منطقه حاصلی جز کاهش ساخت‌وساز و افزایش قیمت مسکن نخواهد داشت.

وی ادامه داد: سازندگان مسکن نیز شایعه‌ای به راه انداخته‌اند که شهردار منطقه 11 در کنار درخواست آنها، نامه‌ای در خصوص رسیدگی به این موضوع به شهردار تهران نوشته است.

*سازندگان مسکن همه دست نگه داشته‌اند

محمدی یکی دیگر از بنگاه‌داران مسکن در خیابان وحدت اسلامی منطقه 12 تهران گفت: سازندگان مسکن همه ساله در ابتدای سال با مراجعه به بنگاه مسکن اقدام به خرید واحدهای مسکونی کلنگی می کردند اما با ابلاغ طرح تفصیلی تهران همه دست نگه داشته‌اند تا ببینند آیا برای این طرح تبصره‌ای یا ماده واحده‌ای اضافه می‌شود یا خیر.

وی ادامه داد: فصل نقل و انتقالات مسکن از اواسط اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و مطمئناً تأثیر منفی این طرح زمانی خود را نشان خواهد داد که ساخت و ساز به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: این طرح باید از 15 سال پیش که هنوز تقاضای مسکن به این شکل بالا نبود اجرا می‌شد اما متأسفانه نمی‌دانم چرا مسئولان به جای اینکه به فکر افزایش عرضه مسکن باشند طرحی را ابلاغ کرده‌اند که عرضه مسکن را کاهش دهد.

به گفته وی، قیمت هر متر واحد مسکونی کلنگی در محله فرهنگ و خیابان انتظام 4 میلیون و 500 هزار تومان تا 5 میلیون تومان است. هر چند قیمت‌ها به سمت شاهپور تا حدودی ارزان‌تر می‌شود.

*طرح تفصیلی آمده تا مردم از مسکن مهر استقبال کنند

بروجردی یکی از مشاوران املاک در منطقه هفتم تیر گفت: طرح تفصیلی تهران، طرحی است که آمده است قیمت واحدهای کلنگی را کاهش دهد اما متأسفانه اجراکنندگان آن نمی‌دانند که قیمت زمین در تهران هیچ‌گاه از ارزش نمی‌افتد.

وی افزود: اگر ساخت و ساز در تهران کاهش یابد تقاضا به حدی بالاست که قیمت مسکن را به حد انفجار بالا می‌برد.

وی تأکید کرد:‌ تصور من این است که این طرح اجرا شده است که در طول یک سال قیمت مسکن آنچنان بالا برود که از واحدهای مسکونی مهر که استقبال چندانی از آن نشده است استقبال شود و متقاضیان به سمت خرید آنها بروند.

*فروشندگان مسکن قیمت‌ها را بالا می‌برند

بروجردی ادامه داد: هنوز از اجرای طرح تفصیلی تهران یک ماه نگذشته است اما فروشنده‌ای که التماس می‌کرد واحد مسکونی او را به متری دو میلیون و 300 هزار تومان بخرند در حال حاضر به مشتری که دو میلیون و 500 هزار تومان راضی شده جواب منفی داده است.

وی گفت: در طی چهار روز گذشته قیمت هر متر مسکن در منطقه هفتم تیر 120 هزار تومان گران شده است.

۱۳۹۱/۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...