نسخه چاپی

اعلام‌وصول ۵۰سوال از وزرای احمدی‌نژاد در ۳ماه پایانی

طبق بررسی‌های انجام شده در سه ماه پایانی دولت احمدی‌نژاد ۵۰ سؤال به هیأت رئیسه مجلس نهم تقدیم شد.

به گزارش نما، بر اساس ماده ۲۰۹ آیین نامه داخلی مجلس هر نماینده می‌تواند راجع به مسائل داخلی و خارجی کشور از وزیر مسؤول درباره وظایف او سؤال کند، سؤال باید کتبی و صریح بوده و در فرم مخصوص که هیأت رئیسه تهیه می‌کند توسط نماینده تنظیم و به هیأت رئیسه تسلیم شود.

از طرف دیگر طبق اصل هشتاد و هشتم (۸۸) قانون اساسی، وزیر مورد سؤال مکلف است حداکثر ظرف ده‌روز از تاریخ ابلاغ سؤال در مجلس حضور یافته و به سؤال پاسخ دهد مگر آنکه وزیر به‌صورت رسمی و با عذرموجه تقاضای تأخیر حداکثر برای مدت ده‌روز داشته باشد.

بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس در سه ماهه اول اجلاسیه دوم مجلس نهم از مورخ یکم خرداد ماه تا ۳۱ مرداد ماه سال جاری در مجموع ۵۰ سؤال به هیأت رئیسه تقدیم شده است. از مجموع سؤالات ارجاعی به کمیسیون‌ها در این بازه زمانی، یک سؤال با انصراف نماینده سوال کننده در مراحل اولیه خاتمه یافته ویک سؤال دیگر نیز ادغام گردیده و ۴۸ سؤال در مراحل رسیدگی کمیسیون است.در این میان کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با ۹ سؤال بیشترین و کمیسیون قضایی و حقوقی (بدون سؤال) کمترین ارتباط را با سؤالات نمایندگان داشته‌اند.

همچنین بر اساس گزارش‌های قبلی معاونت نظارت مجلس در سال نخست مجلس نهم از آغازین نشست مجلس نهم(۷خرداد۹۱) تا ۲۹ اردیبهشت ۹۲، ۱۰۵۴ طرح سئوال از وزیران دولت دهم به هیأت رئیسه نها دقانون‌گذاری تقدیم شد، که با افزودن آمار سه ماه پایانی در کل حدود ۱۱۰۴ سؤال از وزیران هیأت دولت احمدی‌نژاد تقدیم هیأت رئیسه شده است.

لازم به ذکر است که بیشترین فراوانی این سؤالات را، مسائل استخدامی و استفاده از مدیران ناکارامد (با سه سؤال) شامل می‌شود‌.





از طرف دیگر در سه ماهه مذکور، وزیر کشور با ۱۰ سؤال، مخاطبِ بیشترین و وزیر دادگستری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزیر اطلاعات کمترین سؤال (بدون سؤال) بوده‌اند که جزئیات مربوطه در جدول و نمودار ذیل به تفصیل ارائه شده است.



همچنین در بازه زمانی یکم خرداد ماه تا ۳۱ مرداد ماه سال جاری، سه سؤال به شرح ذیل با قانع نشدن نمایندگان سؤال‌کننده از پاسخ وزیر در کمیسیون، در صحن علنی بررسی شد که مجلس در هر سه مورد از پاسخ وزیر قانع شد.

۱۳۹۲/۷/۱۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...