نسخه چاپی

انتقاد كرزای از عملكرد ناتو در افغانستان

حامد كرزای از سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) به دلیل ناكامی در آوردن ثبات به افغانستان انتقاد كرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، حامد کرزای، رییس‌جمهوری افغانستان در برنامه نیوزنایت بی.بی.سی گفت: در عرصه امنیت، عملکرد ناتو باعث رنج افغانستان شد، جان‌های بسیاری گرفته شد و هیچ پیشرفتی به دست نیامد و افغانستان امنیت ندارد. وی تصریح کرد، تمرکز ناتو بر جنگ در روستاهای افغانستان، به جای هدف قرار دادن پایگاه‌های امن طالبان در پاکستان، نادرست بوده است.

رییس‌جمهوری افغانستان که فقط شش ماه دیگر به دوره ریاستش باقی مانده است، افزود: من خشنود نیستم که بگویم امنیت نسبی داریم. این چیزی نیست که به دنبال آن باشیم. آنچه ما می‌خواستیم امنیت کامل و جنگ مشخص و واضح علیه تروریسم بود. کرزای گفت که اولویت او اکنون آوردن صلح و امنیت به افغانستان و توافقی برای تعامل با طالبان است. وی اعلام کرد که برای این منظور، دولت کابل فعالانه با رهبران طالبان در حال گفت‌وگو است.

رییس‌جمهوری افغانستان گفت: آن‌ها (اعضای طالبان) افغان هستند. اگر در صلاحیت رییس‌جمهور یا دولت افغانستان باشد که آن‌ها را در سمتی دولتی بگمارد، این کار خواهد شد اما در جایی که مردم افغانستان افراد را از طریق انتخابات به سمتی در ساختار حکومت می‌گمارند، اعضای طالبان باید بیایند و در انتخابات شرکت کنند. کرزای این نگرانی‌ها را رد کرد که با بازگشت طالبان، پیشرفت‌های به دست آمده در عرصه حقوق زنان در افغانستان از دست خواهد رفت.

او گفت: بازگشت طالبان باعث تضعیف پیشرفت‌ها نخواهد شد. این کشور نیازمند صلح است. من حاضرم هر کاری که صلح را به افغانستان می‌آورد، انجام دهم و از طریق صلح اهداف زنان افغان را بهتر ارتقا دهم. کرزای تأکید کرد: هیچ شکی ندارم که (بعد از صلح) شمار زنان و دختران جوان افغانی که درس می‌خوانند و فرصت تحصیلات عالی و اشتغال بهتر را به دست می‌آورند، افزایش خواهد یافت.

رییس‌جمهوری افغانستان بار دیگر تصریح کرد که هیچ عجله‌ای برای امضای توافقنامه دوجانبه امنیتی با آمریکا ندارد. واشنگتن خواهان آن است که این سند امنیتی که روابط آمریکا و افغانستان بعد از ۲۰۱۴ و خروج نیروهای ناتو را ترسیم می‌کند، قبل از انتخابات به امضا برسد. آمریکایی‌ها می‌خواهند این سند توسط کرزای به امضا برسد تا این توافقنامه تبدیل به یک موضوع انتخاباتی در افغانستان نشود.

کرزای در این زمینه گفت: اگر این توافقنامه در درازمدت برای ما مفید نباشد، آن‌ها (آمریکایی‌ها) می‌توانند افغانستان را ترک کنند. این سند باید برای اهداف و منافع افغانستان مناسب باشد. کرزای در سال‌های اخیر روابط دشواری با حامیان غربی خود داشته و بخشی از آن به دلیل انتقاد علنی او از ناتو بوده است. وی ناتو را متهم می‌کند که به حاکمیت ملی افغانستان احترام نگذاشته است.

در سال ۲۰۰۹، باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا حامد کرزی را "همکاری غیرقابل‌ اتکا و غیرموثر" توصیف کرد. با این‌حال، کرزای در مصاحبه خود با نیوزنایت بی‌بی‌سی این موضوع را رد کرد و گفت، به او به این دلیل این نسبت‌ها را می‌دهند که «در جایی که می‌خواهند با آنها همراهی کنیم، ما همراهی نمی‌کنیم. رییس‌جمهوری افغانستان ادامه داد: آن‌ها می‌خواهند وقتی غیرنظامیان کشته می‌شوند، خاموش باشیم اما ما سکوت نمی‌کنیم. ما نمی‌توانیم سکوت کنیم.

وی در مصاحبه خود اذعان کرد که در سال‌های پس از ورود نیروهای ائتلاف ناتو به رهبری آمریکا به افغانستان او روابط خوبی با جورج بوش، رییس‌جمهوری وقت آمریکا داشت. کرزای گفت: در آن سال‌های آغازین اختلاف‌نظر بسیار زیادی بین ما وجود نداشت. وخامت روابط ما از سال ۲۰۰۵ آغاز شد؛ زمانی که ما شاهد اولین کشتارهای غیرنظامیان بودیم، زمانی‌که ما دیدیم که جنگ علیه تروریسم در جایی که باید صورت بگیرد، صورت نمی‌گیرد.

وی اظهار کرد: سربازان آمریکایی و ناتو نباید در قریه‌های افغانستان عملیات به راه بیاندازند و به مردم افغانستان آسیب وارد کنند. از سوی دیگر، کرزای اعلام کرد: حکومت ما ضعیف است و در مقایسه با دیگر حکومت‌ها ناموثر. ما تازه شروع به کار کرده‌ایم اما فساد بزرگ، فسادهای صدهامیلیون دلاری، کار افغان‌ها نبود. حالا همه این موضوع را می‌دانند. این فساد خارجی‌ها بود.

۱۳۹۲/۷/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...