نسخه چاپی

طرح سیاسی آمریكابرای كنار گذاشتن اسد

آمریكا قصد دارد با تمركز بر روی آوارگان سوری خارج از این كشور نتیجه انتخابات سال ۲۰۱۴ را به سود خود تغییر دهد و پس از ناكامی در طرح نظامی در سرنگونی بشار اسد، به طرح سیاسی روی آورده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، روزنامه الاخبار در گزارشی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها حضور بشار اسد در قدرت تا سال 2014 را پس از ناتوانی در سرنگونی وی از طریق نظامی قبول کرده‌اند، تاکید کرد که واشنگتن می‌خواهد در انتخابات به هر طریق ممکن مانع از پیروزی اسد شود.

بنابراین گزارش، راهبرد آمریکایی‌ها برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 2014، اتکا به آراd آوارگان سوری در اردوگاه‌های خارج از این کشور است.

ناصر شراره نویسنده این مطلب با اشاره به جنگ سرد کنونی بین آمریکا، روسیه و ایران و ناتوانی کشورهای به اصطلاح «دوستان سوریه» در سرنگونی بشار اسد، تصریح می‌کند که اکنون آمریکا روی گزینه سیاسی بجای گزینه نظامی حساب باز کرده است.

آمریکا در وهله اول قصد دارد تا از یکسو اجازه کاندیدا شدن را به بشار اسد ندهد و در مرحله بعد در شرایط دشوار حاضر به قبول انتخابات زیر نظر دولت بشار اسد شود.

روزنامه الاخبار در ادامه این گزارش با اشاره به نظرسنجی‌های صورت گرفته درباره انتخابات سال 2014 در سوریه تاکید می‌کند که نظرسنجی‌هایی که «موسسه قطر» زیر نظر شیخ موزه همسر حمد بن خلیفه آل ثانی انجام داده نشان می‌دهد که اکثر سوری‌های که در داخل این کشور هستند موافق ادامه حضور بشار اسد در قدرت هستند.

بنابراین گزارش، 54 درصد سوری‌ها در داخل این کشور موافق ماندن بشار اسد هستند و 46 درصد مخالف ادامه حضور وی در قدرت‌اند اما در خارج از سوریه در نظرسنجی‌ها نشان داده شده که 83 درصد مخالف باقی ماندن بشار اسد در قدرت هستند.

همچنین یک نظرسنجی دیگر که توسط یک موسسه آمریکایی-فرانسوی انجام شده نشان می دهد که بیش از 50 درصد سوری‌هایی که در داخل کشور هستند موافق بشار اسد و 60 درصد سوری‌ها در اردوگاه‌های آوارگان مخالف وی هستند.

این آمار نشان می‌دهد که آمریکایی نگران حضور بشار اسد در انتخابات 2014 هستند چرا که آمار موسسات نظرسنجی مورد اعتمادشان نشان می‌دهد که وی برای پیروزی شانس دارد.

همچنین این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها باید بر روی آرای سوری‌های آواره تمرکز داشته باشند و سیاست‌های خود را بر این اساس طراحی کنند.

روزنامه الاخبار در ادامه این گزارش تاکید می‌کند که اصلی‌ترین کاندیدای رقیب بشار اسد در انتخابات 2014 «کاندیدای آوارگان» خواهد بود.

برهمین اساس آمریکایی‌ها به کشورهای همسایه سوریه از جمله لبنان و اردن فشار وارد می‌کند تا درهای خود را به روی آوارگان سوری باز کنند.

هم اکنون بیش از 5 میلیون سوری معادل یک چهارم جمعیت این کشور پس از آغاز جنگ از سال 2011 به کشورهای لبنان، عراق، ترکیه و اردن آواره شدند.

آمریکا در حالی به دنبال افزایش تعداد آوارگان در کشورهای همسایه سوریه است که این کشورها مخالف این مسئله هستند و آنرا برخلاف امنیت ملی خود می‌دانند.

برهمین اساس آمریکایی‌ها در ژنو 2 تلاش می‌کنند تا درباره حق رای آوارگان سوری خارج از کشور و صندوق‌های رای در اردوگاه‌های آوارگان به توافق برسند و در مقابل طرف سوری تلاش می کند تا صندوق‌های رای‌گیری را تنها به داخل این کشور و تحت نظارت بین المللی محدود کند چرا که میزبانان اصلی آوارگان کشورهای مخالف دولت دمشق همچون ترکیه هستند.

الاخبار در پایان با اشاره به اینکه فضای داخل سوریه پس از توقف طرح حمله آمریکا به این کشور در حال تغییر به سود بشار اسد است، تاکید می‌کند سوریه در حال حرکت به سوی مسیر کشورهایی چون لیبی، عراق و افغانستان است که در آنجا القاعده و تروریسم دشمن اصلی می‌شود.

۱۳۹۲/۷/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...