نسخه چاپی

تحلیل المانیتور از آینده رابطه ایران و آمریكا بعد از نشست ژنو/ انتظارها برای لغو تحریم‌ها از سوی آمریكا و تعلیق برخی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران به كجا می‌رسد؟

وزیر خارجه آمریكا و ظریف، وزیر خارجه ایران پس از دیدار 30 دقیقه‌ای تاریخی‌شان در 26 سپتامبر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سراسر لبخند بودند. اما امیدواری آنها در صورت آنكه در نشست هفته آینده ژنو نتوانند، انتظارات دوجانبه را پاسخ دهند، به سرعت از بین خواهد رفت.

به گزارش نما، سایت المانیتو در گزارشی به اهمیت نشست هفته آینده ژنو در پیشبرد مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 پرداخته و به فعالیت تندروها و مخالفان دیپلماسی در این زمینه در هر دو کشور می پردازد. گزارش المانیتور را در ادامه بخوانید؛

آمریکا و دیگر اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان در انتظار آن هستند که ایران در نشست هفته آینده ژنو پیشنهادهای جدی و جدیدی را بر روی میز بگذارد. در حالی که تهران می‌خواهند به سرعت و در پایان پروسه مذاکرات بدانند در ازای آن چه دریافت می‌کند.

مقام‌های ایرانی دو هفته گذشته در نشست سازمان ملل متحد به آمریکایی‌ها گفتند که تمایل دارند پیشنهادهای قابل توجهی را در نشست ژنو که قرار است در تاریخ 15 و 16 اکتبر (23 و 24 مهر ماه جاری) برگزار شود، ارائه کنند اما نیاز دارند که پیش از آنکه نخستین گام را در این زمینه بردارند بدانند که «پایان بازی» چه خواهد بود.

دیپلمات های اروپایی در این زمینه به المانیتور گفتند که گروه 1+5 در حال مذاکره درباره این موضوع است که چگونه به پیشنهادهای اولیه احتمالی ایران پاسخ دهند.

پاسخ این معما شاید اذعان بین المللی این موضوع باشد که ایران می‌تواند غنی‌سازی اورانیوم در سطح پایین را تحت شرایط دقیقی ادامه دهد. در مقابل به نظر می رسد ایرانیان انتظار دارند که در زمان کوتاهی باراک اوباما برخی از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را در مقابل تعلیق بخش‌های اصلی برنامه هسته ای ایران، متوقف و یا آهسته تر کند. در پایان طرف ایرانی پیش بینی می‌کند که در مقابل پذیرش برخی از محدودیت‌های موقت بر برنامه هسته‌ای و پذیرش نظارت بین الملی بر فعالیت های خود، حذف تمامی تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران اعمال شده بر صادرات نفت و بخش اقتصادی بین المللی را دریافت کنند.

در حالی که ایرانی‌ها اعلام کردند که امیدوار هستند به توافق سازنده‌ای در خصوص برنامه هسته‌ای ایران طی یک سال برسند- و حتی کری نیز اعلام کرد که توافق در این زمینه می تواند حتی زودتر از این حاصل شود- زمان برای برداشتن نخستین گام در خصوص برنامه هسته ای ایران برای طرفین محدود است.

در تهران- تندروها در انتظار آن هستند که در صورتی که پیشنهادات ظریف در نشست ژنو فراتر از پاسخ باشد به سیاست خارجی دولت جدید ایران حمله کنند. در واشنگتن، کنگره نیز تحریم‌های جدیدی را آماده کرده‌اند تا در صورتی که مذاکرات ماه آکتبر با شکست مواجه شود آنها را به قانون تبدیل کنند. کنگره آمریکا همچنین بعید است در حالی که مذاکرات همچنان ادامه دارد تمایلی برای برداشتن تحریم ها از روی ایران داشته باشد.

با وجود تعطیلی دولت فدرال آمریکا، کمیته شورای روابطه خارجی جلسه ای را در خصوص ایران در تاریخ سوم اکتبر با حضور وندی شرمن، مسئول مذاکره کننده آمریکا در پرونده هسته ای ایران ، برگزار کرد. وی در این جلسه از کنگره خواست برای تصویب تحریم های جدید علیه ایران تا پس از مذاکرات ژنو صبر کنند. وی در این جلسه سخنان اوباما در سخنرانی مجمع عمومی را تکرار کرد «ما...حق مردم ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را به رسمیت می شناسیم»

نماینده آمریکا در مذاکرات 1+5 با ایران با بیان اینکه تا زمانی که با ایران به یک توافق اصلی درباره برنامه هسته‌یی نرسیم، تحریم‌های مهم و بزرگ لغو نمی‌شود، گفت: در صورت پیشرفت مذاکرات 1+5 با ایران برخی از تحریم‌های جانبی و کوچک لغو شود.

شرمن در این دیدار گفت: نگرانی‌های آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران باید پیش از لغو تحریم‌های اصلی برطرف شود. ما به دنبال گام‌های ویژه از سوی ایران برای حل مسائل اصلی مانند کاهش میزان سطح غنی‌سازی، شفافیت کامل درباره کل برنامه هسته‌ای و ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده هستیم. نماینده آمریکا در مذاکرات 1+5 با ایران گفت: ایرانیان نیز در مقابل بدون شک به دنبال لغو برخی تحریم‌های بین‌المللی و جامع هستند که اکنون در حال اجراست اما برای لغو تحریم‌های جامع باید گام‌هایی جدی از سوی ایران برداشته شود.

در پنجم اکتبر ظریف در سخنانی در تلویزیون ایران گفت که پیشنهادهای که از سوی گروه 1+5 پیشتر مطرح شده بود «به تاریخ» پیوسته است و آنها باید با دیدگاه جدیدی وارد گفت‌وگوها شوند.

«اد رویس» رئیس جمهوری خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا شهامت شرمن در ایراد این سخنان را «نگران کننده» خواند و گفت که سنا باید لایحه تحریم های جدی علیه ایران را اکنون به تصویب برساند.

وی با صدور بیانیه ای در این باره اعلام کرد« این موضوع حیاتی است که فشارها بر ایران را برای افزایش سطح چانه زنی خود افزایش دهیم و منابع مورد نیاز تهران برای ادامه برنامه هسته ای اش را انکار کنیم. پیش از آن که تحریم ها را کاهش دهیم، ما باید اقدامات را ببینیم، نه فقط گفته های ساده از سوی ایران. ایران اکنون تنها به دلیل فشارهای اقتصادی ما پای میز مذاکره آمده است.

۱۳۹۲/۷/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...