نسخه چاپی

وقتی سایت‌های همسریابی جای ریش‌سفیدان را می‌گیرند

یك كارشناس مسائل اجتماعی گفت: به طور قطع سایت‌های همسریابی به رشد ازدواج‌های موفق و پایدار كمك نمی‌كند.

"حسين چم‌حيدري" در گفت ‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه خراسان، در خصوص سايت‌هاي همسريابي خاطرنشان کرد: اين سايت‌ها چون فاقد شرايط محتوايي و اصول اوليه مورد نياز در فرايند منطقي ازدواج هستند، موفقيتي ندارند.

دبير شبكه فعالان ازدواج خراسان‌رضوي اظهار كرد: وجود بيش از 12 ميليون جوان نزديك به سن ازدواج و كاهش رشد ازدواج در سال‌هاي اخير و افزايش ميانگين سن ازدواج، نياز جدي كشور به تسهيل اين مهم را براي خانواده‌ها و جوانان دوچندان مي‌كند.

وي افزود: همچنين اين نكته قابل تأمل است كه تعداد افرادي كه در گذشته معتمد، ريش‌سفيد و بزرگتر قلمداد مي‌شدند و واسط امور خيري از قبيل ازدواج بودند، در زمانه ما بسيار اندك شدند و علاقه‌مندي و رغبتي براي اين نوع همياري اجتماعي در جامعه مخاطب امروزي ديده نمي‌شود و همه اين دلايل و برخي عوامل زمينه‌ساز اجتماعي ديگر، فضا را براي گسترش سايت‌هاي همسريابي فراهم کرده است، البته فراموش نكنيم كه در عصر اطلاعات و تكنولوژي‌هاي نوين به سر مي‌بريم و خود علت موجهي براي توسعه اين گونه سايت‌هاست.

چم‌حيدري با بيان اينکه گمان نمي‌كنم سايت‌هاي همسريابي مورد تأييد مرجع علمي باشد و يا از سازمان‌هاي متولي مجوز حقوقي براي انجام اين كار دريافت كرده باشند، در ادامه گفت: خلاء قانوني و نظارتي هم به اين مسأله دامن زده و به نظر نمي‌رسد براي پيشگيري از آسيب اين‌گونه سايت‌ها اقدام موثري انجام شده باشد، حتي شناخت صحيح و دقيقي هم از آنها وجود ندارد و شايد يك علت آن نبود متولي سازماني جامع‌الشرايط است كه هم توان علمي و كارشناسي و هم قدرت قانوني داشته باشد.

وي بيان کرد: ازدواج شرايط و محيط خاص خود را مي‌طلبد، ارتباط دختر و پسر در اين‌گونه سايت‌ها ارتباطي مجازي است و همه مولفه‌هاي يك ارتباط كامل را ندارند، از طرفي جنبه‌هاي عاطفي و هيجاني آن بر منطق وعقلانيت غلبه دارد، شرايط و نحوه آشنايي نامناسب است، امكان سنجش دقيق اطلاعات طرفين و راستي آزمايي وجود ندارد و حتي افراد نمي‌توانند از نيت واقعي هم آگاه شوند و گاهي ديده شده دختر و پسر تصويري خيالي و كاملاً كذب از خود ارائه مي‌دهند؛ از طرف مقابل شناخت صحيح ندارد و فقط به واسطه ارتباطي عاطفي است يا به قول‌ قديمي‌ها يك دل نه صد دل عاشق مي‌شوند و يا وابستگي ناسالم ايجاد مي‌شود.

وي اضافه کرد: اگر اين نوع آشنايي به سرخوردگي براي ازدواج منجر نشود آسيب دوم دور از دسترس نيست؛ حتي كنجكاوي، هيجان‌خواهي و ميل جنسي در رابطه‌ آزاد و بدون كنترل قطعاً افراد را به جاي ازدواج، به سمت دوستي با جنس مخالف سوق مي‌دهد.

چم‌حيدري اظهار كرد: در ايران وصلت و ازدواج بين افراد نيست و به شكلي ازدواج بين خانواده‌ها انجام مي‌شود يعني دو خانواده همديگر را انتخاب مي‌كنند، همديگر را مي‌پذيرند و حتي اگر انتخاب توسط دختر و يا پسر انجام شود در نهايت نقش خانواده پررنگ است. ولي در اين نوع آشنايي‌ها ابتدا نقش خانواده به شدت كم‌رنگ شده و ميزان مشاركت خانوادگي كاهش مي‌يابد، از طرفي به علت عدم دخالت جدي خانواده‌ها اگر اين رابطه به ازدواج منجر شود، امكان تفاوت فرهنگي و طبقاتي فاحش خانوادگي وجود دارد كه دير يا زود خود را نشان مي‌دهد.

دبير شبكه فعالان ازدواج خراسان‌رضوي تصريح کرد: چون اين نوع آشنايي و ازدواج، پختگي و جامعيت لازم را ندارد و به قول قديمي‌ها مانند هندوانه‌اي سر بسته همه معايب را پنهان نگه مي‌دارد تا زماني كه زندگي مشترك آن را آشكار كند و نخستين قرباني اين وصلت‌ها، بدون شك خانواده‌ها هستند.

وي با اشاره به وضعيت اين‌گونه سايت‌ها گفت: اگر نخواهيم سياه‌نمايي كنيم بايد بگوييم فعلاً به اين شكل و سياق معايب بيشتري دارند تا محاسن، شايد با نگاه علمي‌تر و حرفه‌اي‌تر امكان بيشتر مشاركت دادن خانواده‌ها در آينده يك گزينه مناسب باشد، ولي فعلا يكي از بزرگترين معايب اين است كه نگاه اقتصادي در آن نماد است و افراد بيشتر غيرمتخصص هستند.

۱۳۹۰/۱۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...