نسخه چاپی

حاتم بخشی فرانسه از جیب ملت سوریه

دولت فرانسه، تصمیم دارد برای ارسال كمك های انسان دوستانه به مردم سوریه، از اموال بلوكه شده این كشور استفاده كند!

به گزارش نما به نقل از العالم، سخنگوی وزارت تجارت فرانسه اعلام کرد که پاریس با استفاده از حساب های بانکی بلوکه شده سوریه در فرانسه به منظور صادرات مواد غذایی به سوریه موافقت و این موضوع را به اعضای اتحادیه اروپا ابلاغ کرده است.
این سخنگوی فرانسوی، حجم کمک ها و کاهش مبالغ مزبور از حساب های بلوکه شده و همچنین مرجع ناظر بر این روند و صحت و درستی آن را اعلام نکرد.
از زمان آغاز بحران سوریه تاکنون، دولت فرانسه و چندین کشور دیگر به بهانه های مختلف، اموال چندین شرکت و شخصیت سوری را در کشور خود بلوکه کرده اند.
"محمد نعیم آقبیق" وکیل متخصص در حقوق بین الملل، تاکید کرد که این اقدام فرانسه، غیرقانونی است.
وی افزود: اصل فرایند بلوکه کردن اموال سوری در فرانسه نیز قانونی نبوده است زیرا اقدام دولت پاریس در بلوکه کردن اموال سوری ها تصمیمی سیاسی بوده و نه قضایی، به این ترتیب با مطرح کردن دادخواستی در دادگاه اداری می توان این تصمیم را لغو کرد، که این کار تاکنون در چندین پرونده صورت گرفته است.
آقبیق در گفت وگو با روزنامه لبنانی الاخبار تاکید کرد: فرانسه حق ندارد در اموال دیگران تصرف کند، از آن گذشته اقدامات بشردوستانه باید از طریق سازمان های بی طرف امثال هلال احمر یا صلیب سرخ یا حداقل توسط وزارت امور اجتماعی سوریه صورت گیرد، در ضمن این کار باید تحت نظارت دولت سوریه انجام پذیرد تا از موادی که تحت عنوان کمک های بشردوستانه به سوریه فرستاده می شود، اطمینان حاصل شود و گیرنده این مواد نیز مشخص شود.
بلوکه کردن اموال، به معنی ناتوانی مالک مال از تصرف در آن است. در چنین شرایطی، اموال شخص در حسابی تحت عنوان Escrow account، قرار داده می شود، به این ترتیب، اموال شخص فقط حکم یک رسید خواهد داشت و اصل مال در اختیار بانک قرار خواهد گرفت تا از آن در امور وام، سرمایه گذاری یا دیگر اقدامات بانکی استفاده کند.
"ریاض تقی الدین" کارشناس امور اقتصادی توضیح داد که "بلوکه کردن اموال" به معنی منع مالک از تصرف در آن تا زمان برطرف شدن علت و سبب بلوکه شدن مال است. در این شرایط هیچ کس تا زمان برطرف شدن علت بلوکه شدن مال، اجازه ندارد از آن استفاده یا برای آن تصمیم گیری کند.
وی تاکید کرد که دولت سوریه در تلاش است تا از راه های سیاسی، علت های بلوکه کردن اموالش را در کشورها برطرف کند. اما بلوکه کردن اموال، گاهی موجب تلف شدن اموال و ممتلکات می شود. به عنوان مثال، سازمان ملل عراق را به مدت 20 سال از بهره برداری از هواپیمای غیرنظامی بازداشت، و همین مساله موجب کهنه شدن و تلف شدن این هواپیماها شد.

۱۳۹۲/۷/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...