نسخه چاپی

تائید خبر كیهان درباره اظهارات ظریف/ خط سازش به هم ریخت

پیشنهاد می‌شود فایل صوتی این جلسه یا گزارش مكتوب آن پیرامون موضوع مورد بحث كه به آن استناد شده برای تنویر افكار عمومی منتشر شود.

به گزارش نمآ، کیهان نوشت:



اظهارات صریح و صادقانه وزیر امور خارجه در نشست کمیسیون تخصصی مجلس، موجب شوک بی‌سابقه در حلقه افراطیون و پدرخوانده‌های خط سازش با آمریکا شده است. طیف مذکور طی چند هفته اخیر با سوژه قرار دادن سفر هیئت ایرانی به نیویورک سعی کردند قبح مذاکره و سازش با شیطان بزرگ را بشکنند و زشتی برخورد خصمانه آمریکایی‌ها در پاسخ به نرمش هیئت ایرانی را از اذهان عمومی پاک کنند و در همان حال رئیس جمهور و وزیر خارجه را به وسط دام پهن شده از سوی دولت آمریکا هل دهند.





این طیف با استفاده از شبکه رسانه‌های زنجیره‌ای داخلی و خارجی، به انتظار ملاقات دکتر روحانی با باراک اوباما دامن زدند اما این تدارک برای دیدار تصادفی! در ضیافت ناهار بان‌کی‌مون، به خاطر سرو شراب- که دهن‌کجی به ارزش‌های هیئت ایرانی بود- به هم خورد. پیگیری‌های مشابه نیز با واکنش دکتر روحانی مواجه شد که با ادبیاتی دیپلماتیک گفت اکنون فرصت مناسبی برای دیدار نیست. با این وجود تکاپوی لابی‌های وابسته به آمریکا، موجب شد در آخرین دقایق سفر رئیس جمهور به نیویورک، تماسی تلفنی برقرار شود که هر چند به گفته هیئت ایرانی با درخواست طرف آمریکایی بود اما با دروغ‌گویی مشاور امنیت ملی اوباما (سوزان رایس)، توپ در زمین هیئت ایرانی افتاد.




اتفاق نابجای دیگر در این سفر،‌ دیدار طولانی‌مدت دکتر ظریف با وزیر خارجه آمریکا در حاشیه مذاکره با وزرای خارجه 1+5 بود و در واقع هیئت ایرانی با خطای محاسبه، دو امتیاز بزرگ و نابجا را به آمریکایی‌ها داد و با این دو خطا نتایج مثبت سفر را تحت‌الشعاع همین اشتباه قرار داد. رهبر معظم انقلاب چند روز پس از بازگشت هیئت ایرانی تأکید کردند که به آمریکای عهدشکن و خودبرتربین بدبین هستند و هیچ اعتمادی ندارند همچنان که از تلاش‌های دیپلماتیک هیئت ایرانی حمایت می‌کنند اما در عین حال برخی پیش‌آمدها در سفر نیویورک بجا نبود.




این فرآیند موجب شد تا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از وزیر خارجه برای ارائه گزارش و بررسی تذکر رهبر معظم انقلاب دعوت کند.در پی این دعوت محمد جواد ظریف عصر روز یکشنبه (14 مهر) به کمیسیون امنیت ملی مجلس رفت و درباره اقدامات دیپلماتیک دولت در سفر به نیویورک توضیحاتی ارائه کرد. «سید حسین نقوی حسینی» سخنگوی این کمیسیون، پس از این جلسه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران که متن مکتوب و فایل صوتی آن موجود است برخی از مطالب مطرح شده در این جلسه را نقل کرد.




وی در این خبر که ساعت 17 و 49 دقیقه (با کد 4583374) روز یکشنبه روی خروجی این خبرگزاری رفته و همچنان قابل رؤیت است، می‌گوید؛ «ظریف اشاره کرد ما فکر می‌کردیم مکالمه‌ها و گفت‌وگوها در حدی که انجام شد، در این حد مجوز داریم ولی وقتی حضرت آقا اشاره کردند برداشت ما این است که ایشان اولاً به گفت‌وگوی اوباما با دکتر روحانی انتقاد دارند و این را یکی از اقدامات نابجا می‌دانند و طولانی شدن مذاکرات بنده و جان‌کری را احتمالات نابجای بعدی سفر می‌دانند.»




پس از آن نقوی حسینی روز سه شنبه درگفت‌وگو با سایت خانه ملت ، با اشاره به تیتر و خبر کیهان گفت: «مطالبی که در این روزنامه چاپ شده در گزارش مکتوب کمیسیون امنیت ملی مجلس وجود ندارد»!




دقت در اظهارنظر آقای نقوی نشان می‌دهد ایشان علی‌رغم فشارهای وارده حاضر نشده است اظهارات قبلی خود درباره سخنان دکتر ظریف را تکذیب کند و ظاهراً برای فرار از فشارها به همین اندازه اکتفا کرده است که مطلب کیهان «در گزارش کتبی کمیسیون نیامده است»! و این در حالی است که کیهان خبر خود را براساس گزارش مکتوب این کمیسیون تنظیم نکرده بلکه اظهارات صریح آقای نقوی مبنای خبر کیهان بوده است. از سوی دیگر؛ معلوم نیست چرا ایشان پس از 48 ساعت، تصمیم گرفته‌اند با عبارتی خاص وانمود کنند که خبر یاد شده صحت ندارد! پیشنهاد می‌شود فایل صوتی این جلسه یا گزارش مکتوب آن پیرامون موضوع مورد بحث که به آن استناد شده برای تنویر افکار عمومی منتشر شود.




در همین حال مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه نیز واکنش عجیبی به اظهارات صریح آقای ظریف و گفته‌های نمایندگان نشان داد و برداشت نمایندگان از سخنان ظریف را دقیق ندانست! افخم در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره خبر یاد شده گفت: برداشت‌های نمایندگان محترم از سخنان وزیر امور خارجه در جلسه غیرعلنی روز یکشنبه با اعضای محترم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دقیق منتشر نشده و تیترهای برخی جراید فاقد صحت است و تکذیب می‌گردد!




وی افزود: انتظار می‌رفت دقایق اظهارات وزیر امور خارجه در جلسه غیرعلنی و در پاسخ به سؤالات خصوصی نمایندگان کمیسیون امنیت ملی در چارچوب مطرح شده، صادقانه مدنظر قرار می‌گرفت ولی متاسفانه در برخی موارد مطالب منتشره کاملاً در مغایرت با اظهارات وزیر امور خارجه در این نشست بوده است.




این تکذیب‌ها در حالی است که روز گذشته اعضای کمیسیون امنیت ملی بار دیگر در مصاحبه‌های جداگانه‌ای صحت و دقت خبر کیهان درباره محتوای جلسه عصر یکشنبه را تصدیق و تایید کردند. جواد کریمی ‌قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با کیهان با اشاره به جلسه کمیسیون متبوعش با وزیر امور خارجه گفت: در این جلسه که با حضور همه اعضا برگزار شد، 10 نفر از نمایندگان دیگر کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند. وزیرخارجه مشخصا به دو اقدام هیئت ایرانی در سفر به نیویورک اشاره و تاکید کرد که مکالمه تلفنی آقای روحانی با رئیس‌جمهور آمریکا و طولانی شدن مذاکرات من و وزیرخارجه آمریکا نابجا بوده است.




عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه مذاکرات این جلسه ضبط شده است، تاکید کرد: سخنگوی کمیسیون روز یکشنبه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران دقیقا همان حرف‌های آقای ظریف را نقل کرده‌اند و به نظر می‌رسد تکذیب آن سخنان بر اثر فشارهایی صورت گرفته که به ایشان وارد شده است. وی تصریح کرد: اگر دولت راستگویان تشکیل داده‌ایم نباید این امور را محرمانه بدانیم و افکار عمومی را در جریان مذاکراتی که با منافع ملی در ارتباط است، قرار ندهیم. کریمی‌قدوسی گفت: برخی جزئیات سفر به نیویورک، موضوع مکالمه تلفنی و مذاکره با جان‌کری رسانه‌ای و علنی شده و نمی‌توان آن را کتمان کرد.




منصور حقیقت‌پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به جزئیات جلسه یاد شده به تسنیم گفت: ظریف در این جلسه اشاره‌ای به بیانات رهبر انقلاب درباره نابجا بودن برخی اقدامات در آمریکا کرد و گفت که از نظر ما مکالمه تلفنی رئیس‌جمهور با اوباما جزو آن مصادیق نابجای مدنظر رهبر انقلاب اسلامی بوده و تصمیم اشتباهی گرفته بودیم. وی افزود: وزیر امور خارجه در این جلسه به نمایندگان گفت که آمریکایی‌ها باید قدم‌های زیادی برمی‌داشتند و بعد ما به تلفن آنها پاسخ می‌دادیم.




نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: آقای ظریف این مکالمه را به عنوان یکی از مصادیق اصلی نابجا بودن معرفی کرد. حقیقت‌پور در ادامه تشریح سخنان وزیر خارجه در نشست کمیسیون متبوعش گفت: در مورد دیدار با جان‌کری هم با توجه به اینکه قبل از آقای ظریف، سعید جلیلی هم با آمریکایی‌ها مذاکره کرده بود، نظر وزیر امور خارجه این بود که نباید این گفت‌وگو طولانی شده و باید در 4-5 دقیقه تمام می‌شده است و این طولانی شدن مذاکره با وزیر امور خارجه آمریکا را هم جزو مصادیق اقدامات نابجای مورد نظر رهبر معظم انقلاب دانست.




باقر حسینی نماینده زابل و عضو دیگر این کمیسیون هم در این مورد به ایسنا گفت: آقای ظریف در جلسه کمیسیون امنیت گفتند به نظرم طولانی شدن صحبت من با جان‌کری و مکالمه تلفنی با اوباما جزء مواردی است که مقام معظم رهبری آن را نابجا دانستند. وی یادآور شد: آقای ظریف فردی بسیار منطقی است و صحبت‌های ایشان در جلسه کمیسیون امنیت ملی قانع‌کننده و قابل دفاع بود.




محمد صالح جوکار، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در گفت‌وگو با تسنیم آنلاین، گفت: آقای ظریف در جلسه با اعضای این کمیسیون اظهار داشت رهبری از تماس تلفنی روحانی با اوباما و طولانی شدن گفت‌وگوی من با جان‌کری گلایه کردند.




با این همه شواهد و اسناد صریح و غیرقابل تردید معلوم نیست سخنگوی کمیسیون مربوطه که خود برای اولین بار خبر اظهارات ظریف را منتشر کرده بود و سخنگوی وزارت امور خارجه که به دلایلی می‌دانیم کمترین تردیدی درباره صحت خبر ندارد، چگونه و با چه انگیزه‌ای در پی تکذیب خبر برآمده‌اند؟! البته کیهان خبرهای موثقی از فشار سنگین حلقه افراطیون و پدرخوانده‌های خط سازش با آمریکا برای تکذیب خبر یاد شده در اختیار دارد که در صورت لزوم اقدام به انتشار آن خواهد کرد.

۱۳۹۲/۷/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...