نسخه چاپی

پورابراهيمي در اخطار قانون اساسي:

حق نداریم از جیب تامین اجتماعی خرج كنیم/ تامین بیمه همگانی وظیفه دولت است

نماینده مردم كرمان در مجلس گفت: دولت موظف است كه بیمه همگانی را تامین كند و مجلس حق خرج كردن از جیب سازمان تامین اجتماعی را ندارد چرا كه این سازمان یك صندوق بیمه‌گر است نه یك موسسه امدادی و خیریه.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان و در جریان رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان به طرح تعیین تکلیف تامین اجتماعی اشخاصی که ۱۰ سال و کمتر حق بیمه پرداخت کرده‌اند، در اخطاری با استناد به اصول ۷۵ و ۱۱۲ قانون اساسی گفت: شورای نگهبان از طرح فوق دو ایراد گرفته و کمیسیون بهداشت و درمان برای تامین بار مالی این موضوع، سازمان ثبت اسناد و املاک را موظف کرده تا علاوه بر حق‌الثبت فعلی، مبلغی را بر مبنای قیمت منطقه‌ای بابت حق‌الثبت اموال غیرمنقول دریافت کند تا از این ردیف منابع بازنشستگی و مستمری افرادی که ۱۰ سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند، تامین شود.

وی با بیان اینکه این کار دو مشکل اساسی دارد، گفت: اول اینکه این موضوع در بودجه‌های سنواتی است و اگر مثلا در بودجه سال آینده این ردیف حذف شود، تامین اجتماعی برای تامین منابع این طرح دچار مشکل می‌شود بنابراین ما اکنون داریم یک درآمد ناپایدار را به یک جریان و مطالبه بلندمدت متصل می‌کنیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: مشکل بعدی عددی است که اینجا لحاظ می‌شود؛ ما سالانه حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برای تامین منابع این طرح نیاز داریم و این مبلغ به تامین اجتماعی تحمیل می‌شود اما از محل پیش‌بینی شده تنها ۱۲ میلیارد تومان در سال به دست می‌آید که این مبلغ اصلا پاسخگوی منابع مورد نیاز نیست و این مشکل در آینده گریبان تامین اجتماعی را می‌گیرد. بنابراین منابعی که اینجا در نظر گرفته‌ایم، رافع نظر شورای نگهبان نیست و ما در آینده با مشکل تامین منابع مواجه خواهیم شد.

پورابراهیمی همچنین گفت: من به این اعتقاد دارم که بیمه همگانی وظیفه دولت است اما ما اکنون داریم کاری را که دولت باید انجام دهد، بر دوش تامین اجتماعی می‌گذاریم و کمیسیون برای تامین نظر شورای نگهبان عددی که اصلا قابل قیاس با مبلغ مورد احتیاج ماست، پیش‌بینی کرده که اصلا پاسخگوی نیاز تامین اجتماعی نیست.

وی همچنین تصریح کرد: اگر می‌خواهیم برای کمک به مردم و تامین بیمه همگانی آنها تصمیمی بگیریم، باید برای آحاد ملت تصمیم بگیریم و دولت باید موظف شود که این کار را انجام دهد و ما حق خرج کردن از جیب تامین اجتماعی نداریم چرا که تامین اجتماعی یک صندوق بیمه‌گر است و یک موسسه امدادی و خیریه نیست و با این رویه‌ها و تحمیل‌هایی که داریم بر سازمان تامین اجتماعی اعمال می‌کنیم، این صندوق تا سال دیگر ورشکست خواهد شد.

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس که ریاست صحن علنی را برعهده داشت در پاسخ به اخطار پورابراهیمی گفت: اخطار شما وارد نیست البته ما در جریان بررسی این طرح اخطار اصل ۷۵ را به رای نمایندگان مجلس گذاشتیم که دوستان این اخطار را وارد ندانستند. البته شورای نگهبان اصل ۷۵ را ایراد گرفت که این ایراد با حضور نماینده شورای نگهبان در جلسات کمیسیون بهداشت رفع شد.

وی ادامه داد: همچنین منبع پیش‌بینی شده یک ردیف در بودجه سالانه نیست و اگر در این طرح تصویب شود یک قانون دائمی می‌شود یعنی ما اکنون داریم قانونی تصویب می‌کنیم که یک درآمدی را ایجاد می‌کند و این درآمد برای هزینه تامین اجتماعی برخی افراد هزینه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، غلامرضا کاتب نمایند مردم گرمسار در مجلس نیز در اخطار دیگری با استناد به اصل ۷۵ قانون اساسی گفت: این طرح هنوز ایراد قانون اساسی دارد و کمیسیون بهداشت نتوانسته ایراد شورای نگهبان به این طرح را برطرف کند لذا اکنون چطور می‌توانیم ایرادی که به قوت خود باقی است، مورد بررسی و رای‌گیری قرار دهیم.

۱۳۹۲/۷/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...