نسخه چاپی

تعطیلی دولت آمریكا به ناسا رسید

تعطیلی دولت آمریكا به دلیل دعوای كنگره و اوباما سبب تعطیل شدن بخش های مهمی از این كشور از جمله وب سایت های مراكز تحقیقاتی مهم مانند سازمان فضایی آمریكا (ناسا) شده است.

به گزارش نما به نقل از ايرنا، به هنگام مراجعه به وبسايت ناسا اين جمله مشاهده مي شود: متاسفانه اين سايت به دليل تامين نشدن ( قطع شدن ) بودجه دولتي در دسترس نيست.

به گزارش منابع خبري پس از تعطيلي سايت ناسا روسيه به اين سازمان پيشنهاد داد تا خدمات مورد نياز آن را ارائه دهد زيرا بسياري از مردم مريخ را مانند كشور خود دوست دارند، اما تاكنون پاسخ ناسا دراين زمينه رسانه اي نشده است.

سازمان ملي هوانوردي و فضايي آمريكا (ناسا) بزرگترين سازمان فضايي درجهان است كه طرح هاي كلان پژوهشي بين المللي را درحوزه فضا به موقع اجرا مي گذارد.

اين سازمان در ۲۹ ژوئيه ۱۹۵۸ با امضاي رئيس‌جمهور دوايت ديويد آيزنهاور بنيان‌گذاري ‌شد و فعاليت خود را از اول اكتبر همان سال با جذب هشت هزار كارمند، بودجه سالانه ۱۰۰ ميليون دلار و به كارگيري آزمايشگاههاي پژوهشي لانگلي، ايمز با مديريت توماس كيت گلنان آغاز كرد.

ناسا براي رقابت با سازمان فضايي فدرال روسيه وارد عرصه فعاليت هاي فضايي شد و با پروژه فضايي عطارد در سال ۱۹۵۸ به ‌منظور پرتاب نخستين انسان از نيروي هوايي آمريكا به ‌سوي فضا و قرارگرفتن در مدار زمين آغاز به ‌كار كرد.

درسال هاي اخير سايت ناسا يكي از فعال ترين وب سايت هاي علمي- تحقيقاتي در حوزه تحقيقات هوا فضا بوده است.

از سال ۲۰۱۲ تاكنون ناسا حدود ۱۸ هزار نفر را استخدام كرده است و همچنين براي برخي برنامه هاي خود از پيمانكاران خصوصي استفاده مي كند كه تعداد اين پيمانكاران بيش از ۷۰ هزار نفر است.

البته ناسا اعلام كرده است كه تعطيلي دولت نمي تواند برنامه كاوشگر كيوريستي / كنجكاوي/ را تحت تاثير قرار دهد.

اما سايت ناسا مشمول تعطيل دولت آمريكا شده است. اين سايت به صورت آنلاين تازه ترين اخبار و گزارش هاي مرتبط با فعاليت دانشمندان، فضانوردان و موسسات آمريكايي فعال در حوزه فضانوردي ، ستاره شناسي و... را ارائه مي كرد. اما از ابتداي هفته جاري پس از به توافق نرسيدن اوباما و كنگره بر سر بودجه رسمي كشور مانند بسياري از بخش هاي دولتي امريكا تعطيل شده است.

درپي اين دعوا اكنون سرنوشت ۸۰۰ هزار كاركنان بخش هاي مختلف دولتي آمريكا با ابهام روبرو است و اكثر آنها با خطر بيكار شدن مواجه شده اند.

روز ۹ مهرماه (اول اكتبر) باراك اوباما رئيس جمهوري آمريكا، در سخناني كه از شبكه‌هاي راديو و تلويزيون آن كشور پخش شد، اعلام كرد كه به دليل تصويب نشدن لايحه بودجه دولت فدرال در كنگره اين كشور، نهادهاي دولتي امكان ادامه فعاليت و ارائه خدمات را ندارند و كنگره را متهم كرد كه به وظيفه خود در تصويب لايحه بودجه عمل نكرده است. اين سخنان جنگ ميان دولت و كنگره اين كشور را آغاز كرد.

پيشتر دفتر رياست جمهوري آمريكا به نهادهاي دولت فدرال هشدار داده بود كه منابع مالي لازم براي ادامه فعاليت آنها در اختيار دولت قرار نگرفته و بايد خود را تعطيل محسوب كنند.

اوباما در عين حال گفت كه نهادهاي ارائه دهنده خدمات حياتي به كار خود ادامه خواهند داد و به خصوص از واحدهاي ارتش خواست كه همچنان آمادگي خود را براي دفاع از كشور حفظ كنند.

به گفته وي قرار بود ارتش، سازمان‌هاي امنيتي، ارائه دهندگان خدمات ترافيك هوايي و حمل و نقل عمومي تحت تاثير تعطيلي سازمان‌هاي دولتي قرار نگيرند اما تاكنون همه اين موضوع محقق نشده است .

رئيس جمهوري آمريكا پيش بيني كرده بود كه تعطيل شدن خدمات دولتي تاثيري نامطلوب بر شرايط اقتصادي اين كشور خواهد داشت و مانعي را در راه اجراي برنامه‌هاي اصلاحي دولت او ايجاد خواهد كرد.

۱۳۹۲/۷/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...