نسخه چاپی

ایران بزرگترین نفتكش جهان را خرید

عکس خبري -ايران بزرگترين نفتکش جهان را خريد

با افزایش تحریم‌های بین‌المللی تا چند روز آینده بزرگترین نفتكش جهان وارد آبهای خلیج فارس می‌شود.

به گزارش نما به نقل از مهر، همزمان با افزایش تحریم های بین المللی علیه صنعت نفت و فشار برخی از کشورهای غربی به مشتریان نفت ایران در آسیا و اروپا، وزارت نفت برنامه‌های جدیدی برای مقابله با تحریم نفت در دستور کار قرار داده است.

بر این اساس به منظور انجام بازاریابی، جابه جایی و ورود به بازارهای جدید فروش نفت، افزایش ظرفیت ذخیره سازی طلای سیاه به ویژه در پایانه‌های نفتی کشور در خلیج فارس همچون پایانه نفتی خارگ، بهرگان، لاوان و جزیره قشم آغاز شده است.

محمود زیرکچیان زاده مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره با اشاره به ورود بزرگترین ترمینال شناور نفت جهان تا اردیبهشت ماه سالجاری به آبهای خلیج فارس، گفت: این کشتی نفتکش اف.اس.یو بزرگترین ترمینال شناور نفت جهان با ظرفیت ۲.۲ میلیون بشکه است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه تاکنون ترمینال‌های شناوری با ظرفیت حداکثر ۲ تا ۲.۲ میلیون بشکه در جهان وجود داشته است، تصریح کرد: قرار است این ترمینال غول پیکر در منطقه بهرگان در غرب خلیج فارس مستقر شود.

وی با یادآوری اینکه علاوه بر خرید این نفتکش ثابت غول پیکر، ساخت و بهره برداری از مخازن ذخیره سازی نفت در برخی از پایانه‌های نفتی کشور در خلیج فارس تا چند هفته آینده آغاز می شود، اظهار داشت: بر این اساس در مجموع امسال حدود چهار میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه به ظرفیت فعلی ذخیره سازی نفت افزوده می شود.

زیرکچیان زاده با اشاره به بهره برداری از ۲ مخزن جدید یک میلیون بشکه‌ای در ترمینال بهرگان، بیان کرد: همچنین در جزیره لاوان هم یک مخزن جدید ۵۰۰ هزار بشکه ای نفت آماده راه اندازی شده است.

یکی از مهمترین دلایل استقرار ترمینال جدید شناور نفتی ایران در خلیج فارس ذخیره سازی و صادرات مستقیم نفت برخی از میادین همچون سروش و نوروز است ضمن آنکه برای ساخت این کشتی غول پیکر بیش از ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است.

ایران نفت بدون مشتری در خلیج فارس ندارد

با وجود افزایش تحریمها و کاهش صادرات نفت ایران به برخی از پالایشگاه‌های جهان، در شرایط فعلی ایران هیچگونه نفت بدون مشتری در پایانه جزیره خارگ ندارد و از هیچ نفتکشی برای ذخیره نفت روی آب استفاده نمی شود.

سیدپیروز موسوی در گفتگو با مهر با بیان اینکه هم اکنون ایران نفتی روی آب ذخیره سازی نکرده است، اظهار داشت: با این وجود افزایش ظرفیت ذخیره سازی نفت خام در پایانه خارگ در دستور کار قرار دارد.

مدیر عامل شرکت پایانه های نفتی ایران با اشاره به بهره برداری مجدد از یک مخزن جدید ذخیره سازی نفت در پایانه نفتی جزیره خارگ اعلام کرد: این مخزن جدید از ظرفیت ذخیره سازی یک میلیون بشکه نفت خام برخوردار است.

این مقام مسئول همچنین از آغاز ساخت ۴ مخزن جدید ذخیره نفتی در این پایانه خبر داد و تاکید کرد: در حال حاضر روند صادرات نفت ایران در پایانه های خلیج فارس کاملا طبیعی است.

از سوی دیگر در حال حاضر ظرفیت ذخیره سازی نفت کشور در منطقه خلیج فارس حدود ۱۰ تا ۱۲ روز است که پیش بینی می شود با ساخت مخازن جدید نفتی این ظرفیت به ۳۰ تا ۴۰ روز افزایش یابد.

به اعتقاد کارشناسان بین‌المللی افزایش ظرفیت ذخیره سازی نفت، بهبود وضعیت بازاریابی و قدرت چانه زنی برای فروش نفت و پشتیبانی از پایانه نفت جزیره خارگ از مهمترین دستاوردهای اجرای این طرح است.

دی ماه سال گذشته هم ساخت نخستین پایانه نفت خصوصی ایران با هشت میلیون بشکه ظرفیت ذخیره سازی نفت خام در بندر گناوه آغاز شد و پیش بینی می شود ساخت این مخازن جدید نفت با سرمایه گذاری ۱۳۰میلیارد تومانی انجام شود.

ایران ۱۲ نفتکش جدید از چین خرید

در همین حال رویترز اخیرا با اشاره به ورود ۱۲ فروند نفتکش جدید از چین به آبهای ایران، از این اقدام به عنوان راهکار چراغ خاموش ایران برای دور زدن تحریمهای نفتی یاد کرده است.

هر یک از نفتکش های جدید سفارش شده به چین از ظرفیت ذخیره سازی حدود ۲ میلیون بشکه نفت برخوردار هستند که با تحویل آنها در مجموع ۲۴ میلیون بشکه به ظرفیت ذخیره سازی و انتقال دریایی نفت ایران افزوده می شود.

بر اساس برنامه زمان بندی تمامی این ۱۲ فروند نفتکش تا پایان سال ۲۰۱۳ میلادی توسط سازندگان چینی تحویل شرکت ملی نفتکش ایران خواهد شد.

هم اکنون ساخت ۲۸ فروند نفتکش جدید توسط سازندگان داخلی و خارجی در حال انجام بوده که با ورود این تعداد کشتی ظرفیت حمل نفت خام و فرآورده های نفتی کشور بیش از ۷.۵ میلیون تن افزایش می یابد.

با ورود ۲۸ فروند نفتکش جدید در مجموع ظرفیت ناوگان نفتکش به ۱۸ میلیون تن خواهد رسید که در مجموع امکان جابه جایی سالانه بالغ بر ۱۵۰ میلیون تن نفت و فرآورده های نفتی فراهم می شود.

وزارت نفت از ابتدای سال ۲۰۱۲ میلادی فروش نفت به پالایشگاه‌های فرانسه، انگلستان، آلمان، بلژیک، جمهوری چک و هلند، یونان و اسپانیا را به حالت تعلیق درآورده است.

احمد قلعه‌بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت هم پیشتر در پاسخ به مهر در تشریح شروط اصلی ایران برای فروش نفت به برخی از کشورهای اروپایی، گفته بود: امضای قراردادهای بلند مدت ۳ تا ۵ ساله، حذف هرگونه پیش شرط از قراردادهای فروش و پرداخت به موقع منابع مالی حاصل از فروش نفت از مهمترین شروط جدید ایران برای صادرات نفت است.

۱۳۹۱/۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...