نسخه چاپی

برخی تحریم‌ها علیه تهران لغو شد

نمایندگان اروپایی در مذاكرات هسته‌ای، ضمن سفر به فلسطین اشغالی از احتمال دستیابی به توافق با ایران خبر داده و گفته‌اند انتظارات اسرائیل برای توافق كامل غنی‌سازی غیر‌واقع‌بینانه است.

به گزارش نما به نقل از فارس،روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نوشت: مقامات اسرائیلی و دیپلمات‌های ارشد اروپایی روز چهارشنبه اعلام کرده‌اند که احتمال دستیابی به توافقی اولیه با ایران وجود دارد. بر اساس این توافق برخی تحریم‌ها علیه تهران را لغو شده، در مقابل فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را به طرز قابل ملاحظه‌ای محدود می‌شود و بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای ایران افزایش می‌یابد.

روز گذشته دیپلمات‌های ارشد انگلیسی و فرانسوی در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای به فلسطین اشغالی سفر کرده‌اند. دور جدید مذاکرات هسته‌ای هفته آینده در ژنو برگزار می‌شود.

«ژاک اودیبر» نماینده فرانسه و «هوگ پاول» معاون هئیت انگلیسی در مذاکرات هسته‌ای از جمله دیپلمات‌های ارشد اروپایی هستند که به دیدار مقامات اسرائیلی رفته‌اند. این دو نفر روز چهارشنبه جلسات جداگانه‌ای با مقام‌های ارشد اسرائیلی در شورای امنیت داخلی، وزارت خارجه و وزارت امور راهبردی و اطلاعاتی، داشته‌اند.

«لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه نیز روز شنبه تلفنی با «یوال استینیتز» وزیر امور راهبردی و اطلاعاتی رژیم‌صهیونیستی صحبت کرده بود.

دیپلمات‌های اروپایی در ملاقات‌های دیروز خود نسبت به اینکه در ژنو بتوان به راه‌حلی دست یافت، ابراز تردید کرده‌ا، اما گفته‌اند قصد دارند جدیت ایران در مذاکرات را بیازمایند.

یک دیپلمات غربی به «هاآرتص» گفته است این انتظار اسرائیل که توافق با ایران به تمام فعالیت‌های غنی‌سازی در ایران پایان دهد و در عین حال هیچ تحریمی تا زمان توقف کامل برنامه هسته‌ای ایران لغو نشود، غیرواقع‌بینانه است.

این دیپلمات گفته است اگر طرح پیشنهادی ایران مشابه طرح منتشر شده در روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» باشد، معقول به نظر می‌رسد.

«وال‌استریت‌ژورنال» روز چهارشنبه طی گزارشی مدعی شد ایران قصد دارد در مذاکرات ژنو طرحی را ارائه کند. بر این اساس ایران ضمن توقف غنی‌سازی 20درصد، ذخیره 180 کیلوگرمی اورانیوم با غنای 20درصد را در قبال دریافت میله‌های سوختی به کشوری ثالث منتقل می‌‌کند. ایران همچنین با محدود شدن تعداد سانتریفیوژهای فعال موافقت کرده و اجازه افزایش بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای را صادر می‌کند. این روزنامه همچنین مدعی شده است که بحث توقف فعالیت سایت غنی‌‌سازی فردو نیز در دست بررسی است.

دیپلمات‌های انگلیسی و فرانسوی به همتایان اسرائیلی خود گفته‌اند با نظر تل‌آویو مبنی بر اینکه کاهش بخشی از تحریم‌ها به فروپاشی کل شبکه تحریم‌ها می‌انجامد، موافق نیستند.

اروپایی‌ها گفته‌اند بر اساس این توافق احتمالا تحریم مبادلات طلا و مواد پتروشیمی ایران لغو می‌شود، اما تحریم خرید نفت از ایران همچنان پابرجا می‌ماند. علاوه بر این، لغو برخی تحریم‌های سیستم بانکی نیز به مذاکرات آتی و امتیازات بعدی ایران بستگی دارد.

۱۳۹۲/۷/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...