نسخه چاپی

توقف كمك های نظامی آمریكا به مصر

امریكا می‌گوید، تا زمان اقدام قاهره برای تشكیل یك دولت غیر نظامی از طریق انتخاباتی آزاد و عادلانه، صدها میلیون دلار كمك سالانه خود به مصر را متوقف می‌كند.

به گزارش نما به نقل از پرس تی وی، جن ساکي، سخنگوي وزارت خارجه مصر روز چهارشنبه (۱۷ مهر، ۹ اکتبر) در بيانيه‌اي اعلام کرد، واشنگتن «انتقال برخي تجهيزات نظامي عمده و کمک‌هاي نقدي به دولت (مصر) را متوقف کرده و از سر گيري آن را منوط به برداشتن گام به سمت دولتي منتخب و غير نظامي از طريق انتخاباتي آزاد و عادلانه کرده است.»

تصميم امريکا مبني بر «تغيير» در کمک ۱ ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلاري سالانه خود به مصر شامل توقف انتقال بالگردهاي آپاچي، موشک‌هاي هارپون، جنگنده‌هاي اف-۱۶ و تانک‌هاي ام‍اي۱ آبرام مي‌شود.

با وجود اين، مقامات مصر تاکيد کرده‌اند که واشنگتن تمام کمک مالي به متحد ديرينه خود را متوقف نخواهد کرد. ۱ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار از کمک‌هاي امريکا به مصر شامل تجهيزات و آموزش‌هاي نظامي مي‌شود.

پنتاگون پيشتر در پي کودتاي نظامي که منجر به سرنگوني دولت محمد مرسي، رئيس جمهور مصر شد، برگزاري رزمايش نظامي با اين کشور را لغو و تحويل ۴ جنگنده اف-۱۶ به مصر را به تعويق انداخت.

ارتش مصر پارلمان را منحل، قانون اساسي را تعليق و عدلي منصور، قاضي دادگاه قانون اساسي مصر را به عنوان رئيس جمهور موقت اين کشور اعلام کرد.

برکناري اولين رئيس جمهور منتخب مصر با سرکوب مرگبار معترضان حامي اخوان المسلمين و محمد مرسي همراه شد.

دولت موقت و مورد حمايت ارتش مصر بيش از ۲ هزار عضو اخوان المسلمين از جمله محمد بديع، رهبر عالي آن را دستگير کرده است.

همچنين مدت کوتاهي بعد از حکم دادگاهي در مصر مبني بر ممنوع الفعاليت شدن و مصادره اموال اخوان المسلمين، قاهره اين گروه را از فهرست سازمان‌هاي غير دولتي مجاز حذف کرد.

دادگاه همچنين هرگونه نهاد انشعاب يافته از اخوان المسلمين يا متعلق به آن را ممنوع الفعاليت اعلام کرد.

۱۳۹۲/۷/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...