نسخه چاپی

برنده صلح نوبل 2013 مشخص شد

عکس خبري -برنده صلح نوبل 2013 مشخص شد

"سازمان منع سلاح شیمایی" هم اكنون مسؤولیت نظارت بر نابودی سلاح شیمیایی سوریه را برعهده دارد.

به گزارش نما به نقل از جام،خبرگزاری رویترز گزارش داد کمیته اعطای جوایز نوبل، سازمان منع سلاح شیمیایی را، برنده جایزه صلح نوبل در سال 2013 میلادی اعلام کرد.

این سازمان هم اکنون مسؤولیت نظارت بر نابودی سلاح شیمیایی سوریه را برعهده دارد.

جایزه صلح نوبل یکی از پنج جایزه نوبل است که توسط آلفرد نوبل صنعت‌گر و مخترع سوئدی وقف شده است. این جایزه برای اولین بار در سال ۱۹۰۱ اعطا شد.

آلفرد نوبل که به عنوان مخترع دینامیت شناخته می‌شود، از سال ۱۸۹۴ تا روز فوتش صاحب اسلحه‌سازی بزرگ بوفورس بود در وصیت‌نامه خود گفته است که این جایزه باید «به کسی داده شود که بهترین یا بیشترین کوشش را در راه برادری ملل یا انحلال با کاهش ارتش‌ها یا تشکیل و ترغیب کنفرانس‌های صلح کرده باشد.»

جایزه نوبل صلح تنها جایزه نوبل است که در استکهلم داده نمی‌شود. این جایزه هر ساله در اسلو پایتخت نروژ اهدا می‌شود. برنده جایزه صلح نوبل مبلغی حدود 1.2 میلیون دلار دریافت می‌کند.

پیش از این گمانه‌زنی‌هایی مطرح بود مبنی بر اینکه احتمالا «ملاله یوسف‌زی» فعال حقوق بشری نوجوان پاکستانی که اوایل امسال هدف حمله طالبان قرار گرفت، جایزه صلح نوبل امسال را دریافت می‌کند.

روزنامه گاردین هم دو روز قبل نظرسنجی‌ای را در این مورد برگزار کرد. در این نظرسنجی در میان گزینه‌های پیشنهادی، «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران با کسب بیش از 70درصد آرا در جایگاه نخست قرار گرفت. «ملاله یوسف‌زی» و «ادوارد اسنودن» افشاگر آمریکایی از جمله دیگر نفراتی بودند که آرای بالایی را به خود اختصاص دادند.

«چلسي منينگ» سرباز آمريکايي، دکتر «دنیس ماک‌ویگی» جراح اهل کنگو و یکی از حامیان سرسخت حقوق زنان، «هو جيا» فعال حقوق بشر از چين، «اسوتلانا گانوشکینا» فعال حقوق بشر از روسیه و همچنین پاپ فرانسیس زادهٔ ۱۷ دسامبر ۱۹۳۶ در بوئنوس آیرس، آرژانتین، با نام اصلی خورخه ماریو برگولیو که رهبر کاتولیک‌های جهان است از دیگر افرادی بودند که امید داشتند صاحب جایزه امسال نوبل باشند.

بنیاد نوبل سال گذشته در اقدامی جنجال برانگیز و همزمان با سرکوب های گسترده در اروپا به دلیل بحران مالی، جایزه صلح نوبل را به اتحادیه اروپا داد.

Untitled(74).jpg

۱۳۹۲/۷/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...