نسخه چاپی

هزینه امحاء هر اسكناس چقدر است؟

عکس خبري -هزينه امحاء هر اسكناس چقدر است؟

رئیس سازمان تولید اسكناس و مسكوك بانك مركزی با اشاره به هزینه 99 تومانی برای امحاء هر قطعه اسكناس در سال 91 گفت: در صورت تحویل 10 درصد اسكناس‌های در حال گردش به بانك مركزی، امسال حدود 800 میلیون قطعه اسكناس امحاء خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از فارس، مجید صنیعی با اشاره به امحاء اسکناس‌های فرسوده، اظهارداشت:‌ سال 90 نیز یک میلیارد قطعه و در سال 91 حدود 500 میلیون قطعه اسکناس امحاء شد.

وی افزود: در حاضر حاضر 8 میلیارد قطعه اسکناس در حال گردش است و اگر 10 درصد از این تعداد توسط بانک‌ها فرسوده‌گیری و به چاپخانه اسکناس بانک مرکزی تحویل شود، در سال جاری حدود 800 میلیون قطعه اسکناس امحاء خواهد شد.

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با بیان اینکه تعداد اسکناس‌های فرسوده زیاد است و باید نسبت به امحا آنها اقدام شود، گفت: گردش اسکناس در اغلب کشورها سه تا چهار سال است که به دلیل انتشار آلودگی جمع‌آوری می‌شود، اما عمر اسکناس‌های خرد در ایران حدود سه سال و اسکناس‌های درشت 7 تا 8 سال است.

وی با اشاره به متوسط عمر 5.5 سال اسکناس در ایران، افزود: عمر ایران چک‌های 50 هزار تومانی که سال 87 در چرخه قرار گرفته، حدود 4.5 سال است که باید برای امحاء آنها هم اقدام کنیم که البته به هر میزان که ایران چک‌ها امحا شود، به همان میزان نیز تولید خواهد شد.

*انتقال 70 نوع بیماری از طریق اسکناس

صنیعی با بیان اینکه طبق گزارش‌های میدانی در حوزه یورو و دلار 70 نوع آلودگی توسط اسکناس انتقال می‌یابد، تصریح کرد: با توجه به اینکه متوسط گردش اسکناس در ایران 5 تا 6 سال بوده و از متوسط عمر گردش در این کشورها بیشتر است، بنابراین انتشار آلودگی نیز بیشتر خواهد بود.

وی درخصوص هزینه امحا هر قطعه اسکناس گفت: هزینه انتشار یک قطعه اسکناس در سال 91 برابر با 99 تومان بود، اما اسکناس‌هایی که هم‌اکنون امحا می‌شود، مربوط به سال‌های گذشته است که هزینه انتشار آنها برابر با 18 تا 19 تومان و ایران‌چک‌ها نیز 25 تا 30 تومان است.

* در صورت نیاز سکه عرضه می‌کنیم

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی در مورد انتشار و عرضه سکه اظهارداشت: در صورت نیاز بازار به سکه طلا، اداره نشر بانک مرکزی اقدام به فروش سکه از طریق سایر بانک‌ها، سیستم سامانه‌ای و یا بانک کارگشایی خواهد کرد.

وی ادامه داد: عرضه سکه بانک مرکزی با توجه به نیاز جامعه انجام می‌شود و کسری برای تامین انواع سکه وجود ندارد؛ بانک مرکزی علاوه بر تامین نیازهای بلند مدت امکان تامین نیازهای آنی را دارد و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

۱۳۹۲/۷/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...