نسخه چاپی

سبحاني نيا:

نباید دچار وادادگی در دستگاه دیپلماسی شویم

عکس خبري - نبايد دچار وادادگي در دستگاه ديپلماسي شويم

عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت:امیدواریم همانطور كه در این 35 با استقامت به عزت و استقلال خود را به دست آوردیم باید این دستاورد را برای آیندگان نیز حفظ نماییم وبه سادگی نباید از آن عبوركنیم و دچار وادادگی در دستگاه دیپلماسی شویم .

حسين سبحاني نيا عضو هئيت رئيسه مجلس شوراي اسلامي در رابطه جلسه وزير امور خارجه با نمايندگان كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در گفتگو با خبرنگار نما اظهار داشت : در اين نشست آقاي ظريف گزارشي از دستاوردهاي سفر اعم از مجموعه ملاقاتها وسخنرانيها و اظهارات آقاي و روحاني و ديگر مسوولين ارائه دادند و اين سفر را مثبت و تاثيرگذار ارزيابي كردند .
وي با بيان آنكه دراين ديدار نمايندگان سوالاتي را از وزير امور خارجه مطرح كردند ، خاطر نشان كرد: نمايندگان نيز دراين ديدار سوالاتي پيرامون اظهارات آقايان درباره هولوكاست ، تماس تلفني آقاي روحاني و اوباما و محتواي مذاكرات تلفن و آقاي ظريف با طرفين مقابل عنوان كردند . البته ايشان اظهار داشتند؛ كه برداشت ما اين بود كه معذول به تماس و ملاقات و گفتگو هستيم اما آنكه تا چه ميزان و تا حد مجاز هستيم براي ما كار مبهم بود. البته به نظر مي رسد فرمايش مقام معظم رهبري ناظر به بخشي از اين مسائل در مذاكره تلفني و طولاني بودن ملاقات صورت گرفته بوده است .
عضو فراكسيون حزب موتلفه اسلامي تاكيد كرد: برخي از نمايندگان در مقابل پاسخ هاي آقاي ظريف اقناع شدند و اما بعضي بر سوالات خود تاكيد داشتند و برخي هم سوالات خود را در صحن مطرح مي كنند. البته آقاي ظريف از ديدگاهها و تاثير سفر دفاع مي كردند از تاثير در افكار عمومي مردم آمريكا و دستاوردهاي اين سفر دفاع كردند و ديدگاهشان مثبت بود .
وي ادامه داد: اين مسئله كه ما بعد از 35 سال مقابله در مقابل آمريكا ، مي توانستيم كه به اين جمع بندي برسيم كه در يك سفر ملاقات و گفتگو داشته باشيم . البته با توجه به اينكه طرف مقابل به دنبال ملاقات بودند ولي ما در جمع بندي خود به اين امر نرسيديم .لذا در پايان حركت با توجه به فضايي كه برعليه دموكراتها از ناحيه جمهوري خواهان به وجود آمده بود ، اين تماس آقاي اوباما كه سوي كاخ سفيد انجام شد ،با نيتي پاسخ داده شد كه به طوري عمل نشود كه در امر مذاكرات آتي شاهد موضع گيريهاي تند از سوي آنها باشيم . مسائل مطروحه آن در رابطه بحث هسته اي با نمايندگي آقاي ظريف از طرف دولت ايران و نمايندگي آقاي جان كري از سوي دولت آمريكا بوده است .
نماينده نيشابور با اشاره به مسائل هسته اي و مذاكرات پيش روي عنوان كرد : يكي از خطوط قرمز ما بحث غني سازي است شكي نيست و اينكه ميزان غني سازي بر اساس نيازمان بوده و ما به سوخت 20درصد نياز داريم و از طرفي به غرب و ديگران هم اعتماد نداريم كه اين مطلب را تامين نمايند . البته ما قبلا در شرايطمان عنوان كرديم كه اگر تعهدي بدهيد ما اصرار به غني سازي نداريم اما اكنون به دليل آنكه ما خودمان اين 20درصد را تامين مي كنيم طبيعي است كه اين كار براي ما اصل است و اين مسئله كه آنها بخواهند تعهد بر تامين اين سوخت بدهند معنا ندارد و جاي بحث و سوال براي مردم است . لذا با آنكه آقاي ظريف مسووليت مذاكره هسته اي را برعهده دارند بايد تمام سياست گذاري هاكه در نظر مي گيرند بر اساس موضع كلي نظام هماهنگ باشد و بر همين اساس جمع بندي كنند . البته به جمع بندي واحدي نرسيده اند اما بسته اي كه ما بايد برا اجلاس ژنو آماده كنيم يكي از مطالبات مردم خواهد بود.البته در نظر گرفتن سياستي كه هم نظر ما تامين كند و هم آنها را متقاعد نمايد بايد لحاظ شود كه اين بستگي به تدبير و مديريت تيم مذاكره كننده دارد.
وي در پايان اظهار داشت : البته بنده با توجه به عملكرد و رفتاري كه از گذشته از طرفين خود شاهد بوديم خيلي اطمينان به آنكه آنها صادقانه عمل نمايند ، اعتقادي ندارم . بنابراين ما بايد آگاهانه و هوشيارانه و حساب شده عمل نماييم و به دور از خوباختگي و تنها با لبخند آنان فكر كنيم تمام مسائل حل است بلكه بايد با اطمينان و با پا فشاري بر اصول و مواضع خودمان پاي ميز مذاكره حاضر شويم . اما رفتارمان نبايد به گونه اي باشد كه تلقي از لجبازي باشد بلكه با منطق از حقوق و اصول خود با در نظر نظر گرفتن سه اصل حكمت و عزت و مصلحت دفاع نماييم .اميدواريم همانطور كه در اين 35 با استقامت به عزت و استقلال خود را به دست آورديم بايد اين دستاورد را براي آيندگان نيز حفظ نماييم وبه سادگي نبايد از آن عبوركنيم و دچار وادادگي در دستگاه ديپلماسي شويم .

۱۳۹۲/۷/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...