نسخه چاپی

اعلام آمادگی صادق زیباكلام برای مناظره

صادق زیباكلام گفت: دیپلماسی عمومی می‌تواند به كمك دیپلماسی رسمی بیاید و موجب كاهش بی‌اعتمادی كشورها به یكدیگر شود.

به گزارش نما، این استاد دانشگاه در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه "دیپلماسی به دو حوزه دیپلماسی رسمی و دیپلماسی عمومی قابل تفکیک است"، اظهار کرد: دیپلماسی رسمی توسط وزارت خارجه و نهادهای رسمی کشور پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: دیپلماسی عمومی به معنای برقراری رابطه ورزشی، برگزاری همایش‌های فرهنگی، تبادل استاد، دانشجو، توریسم و حتی سینما و تئاتر میان کشورهاست. دیپلماسی عمومی می‌تواند زمینه را برای به نتیجه رسیدن دیپلماسی رسمی فراهم کند.

زیباکلام به موضوع رابطه با آمریکا اشاره کرد و گفت: قبل از اینکه به این مسأله بپردازیم که دیپلماسی رسمی بر دیپلماسی عمومی مقدم است یا برعکس، باید به این پرسش پاسخ دهیم که آیا مسئولان جمهوری اسلامی ایران عزم و اراده‌ای جدی برای تغییر رابطه با آمریکا دارند یا خیر؟ به نظر من بخش‌هایی از حاکمیت که من آنها را اصولگرایان تندرو می‌نامم، خواهان تنش‌زدایی با آمریکا نیستند و فعالیت دیپلماسی رسمی و عمومی را قبول ندارند.

این تحلیلگر مسایل سیاسی افزود: آیا اصولگرایان رادیکال به این نتیجه که زیباکلام رسیده است، رسیده‌اند که دشمنی با آمریکا به جز هزینه، دستاورد دیگری برای ما نداشته است؟ من به اصولگرایان می‌گویم برای بستن دهان‌ من یک مورد نشان دهند که دشمنی با آمریکا برای کشور ما فایده داشته است.

وی ادامه داد: در عوض، من حاضرم دو جین مورد نشان دهم که اصرار بر دشمنی با آمریکا و شعار مرگ بر آمریکا، هزینه‌های زیادی برای کشور داشته است. من در این مورد حاضرم با این دسته از اصولگرایان مناظره داشته باشم.

زیباکلام به اصلاحاتی نظیر اینکه «آمریکا گرگ است» یا «آمریکا باید آدم شود» اشاره کرد و با انتقاد از بکار بردن چنین ادبیاتی اظهار کرد: بکارگیری این تعابیر همان‌قدر بی‌منطق است که آمریکا به ما بگوید ما باید برای برقراری ارتباط با این کشور چه اقداماتی انجام دهیم. به نظر من این اقدامات راه به جایی نمی‌برد.

۱۳۹۲/۷/۲۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...