نسخه چاپی

پنتاگون : فرمانده ارشد طالبان در افغانستان زندانی است

مسئولان وزارت دفاع آمریكا اعلام كردند لطیف محسود یكی از فرماندهان ارشد طالبان پاكستان كه پیش‌تر خبر دستگیری او به دست نیروهای آمریكایی منتشر شده بود، در حال حاضر در افغانستان به سر می برد و در آنجا به طور قانونی زندانی شده است.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاري فرانسه ، اليسا اسميت سخنگوي پنتاگون اعلام کرد: محسود در چارچوب مناقشه مسلحانه با القاعده، طالبان و نيروهاي وابسته آن- که کنگره سال 2001 مجوز آن را صادر کرد-، دستگير شد و به طور قانوني تحت بازداشت نيروهاي مسلح آمريکا در افغانستان قرار دارد.
پيش‌تر ماري هارف سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا دستگيري لطيف محسود را تأييد کرده بود اما به زمان و مکان دستگيري او اشاره نکرده بود.
به نوشته واشنگتن پست، لطيف محسود به تازگي در شرق افغانستان زنداني نيروهاي اطلاعاتي افغانستان بود که قصد داشتند از او به عنوان واسطه بالقوه در مذاکرات صلح ميان کابل، اسلام‌آباد و طالبان استفاده کنند.
اين تحولات در حالي است که جان کري وزير امور خارجه آمريکا جمعه بعد از ظهر به طور غيرمنتظره وارد کابل پايتخت افغانستان شد. هدف از اين سفر غيرمنتظره که تا امروز شنبه ادامه دارد پيشبرد مذاکرات دشوار با حامد کرزاي رئيس جمهور افغانستان در مورد توافق بر سر حضور نيروهاي آمريکايي در افغانستان پس از سال 2014 عنوان شده است.
واشنگتن پست به نقل از امل فايزي سخنگوي کرازي نوشت رئيس جمهور افغانستان از دستگيري محسود به دست نيروهاي آمريکايي عصباني شد و گفت: آمريکايي‌ها او را به زور دستگير کردند تا به بگرام بياورند.
بگرام يک پايگاه هوايي آمريکا در افغانستان است که يک بازداشتگاه نيز دارد. آمريکايي‌ها در اين بازداشتگاه سه هزار نفر را که بيش از 60 نفر آنها شبه نظاميان خارجي هستند نگهداري مي کنند.
به گفته سخنگوي کرزاي، محسود پس از ماه‌ها گفتگو به تازگي تنها پذيرفته بود با مأموران اداره ملي امنيت افغانستان ديدار کند.
فايزي به واشنگتن پست گفت کابل معتقد بود تماس با اين سرکرده مهم طالبان يکي از موفق‌ترين عمليات‌هاي نيروهاي افغانستان است که به تدريج قرار است به تنهايي کنترل امنيتي کشور را در دست بگيرند.
ماري هارف در کنفرانس مطبوعاتي روز جمعه خود محسود را  يک فرمانده بلندپايه گروه تحريک طالبان پاکستان و يکي از افراد مورد اعتماد حکيم الله محسود سرکرده اين گروه معرفي کرد.
وي خاطر نشان کرد گروه تحريک طالبان پاکستان تلاش براي بمب گذاري در ميدان تايم نيويورک را در سال 2010 برعهده گرفته بود.
هارف تأکيد کرد اين گروه قسم خورده است بار ديگر به آمريکا در خاک اين کشور حمله کند.
وي همچنين گفت اين سازمان مسئول بسياري از حملات به ديپلمات‌هاي آمريکايي در پاکستان و حملاتي است که به کشته شدن غيرنظاميان پاکستاني منجر شده است.
بر خلاف طالبان افغان که نيروهاي ناتو و نيروهاي افغان را که با آنها همکاري مي کنند، هدف قرار مي دهند، طالبان پاکستان از زمان شکل‌گيري در سال 2007، حملات به نيروهاي امنيتي پاکستان را افزايش داده‌اند.
تحريک طالبان پاکستان همچنين مسئوليت حمله به ملاله يوسف زاي فعال نوجوان پاکستاني را که براي حق تحصيل دختران مبارزه مي کرد برعهده گرفت. ملاله يوسف زاي چند روز پيش جايزه ساخاروف پارلمان اروپا را برنده شد.

۱۳۹۲/۷/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...