نسخه چاپی

كميته دفاع از روزناه‌نگاران:

بدرفتاری دولت با روزنامه نگاران بیشتر از هر دوره است

گزارشی كه درباره آزادی رسانه‌ای در آمریكا منتشر شده، می‌گوید در دوره ریاست جمهوری باراك اوباما فشارها بر روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها افزایش یافته است.

با کلیک بر روی این دکمه می‌توانید متن کامل خبر را بشنوید.
کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران: بدرفتاری دولت با روزنامه نگاران بیشتر از هر دوره است
به گزارش سرویس بین الملل جام، کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران (CPJ) در گزارش خود گفته است پی‌گرد دولت آمریکا درباره افشاگری‌ها و تلاش برای مهار انتشار اطلاعات، تاثیر بازدارنده‌ای بر روزنامه‌نگاران و افشاگران گذاشته است.
به نوشته بی بی سی، گزارش سی صفحه‌ای این سازمان را لئونارد داونی، سردبیر سابق واشنگتن‌پست نوشته است. او نوشته است: "جنگ دولت با درز اخبار و تلاش‌های دیگر آن برای مهار اطلاعات، تهاجمی‌ترین رفتار دولت از زمان ریچارد نیکسون است."
آقای داونی به رسوایی اطلاعاتی واترگیت اشاره کرده است که در دولت آقای نیکسون رخ داد و در روزنامه واشنگتن‌پست منتشر شد.او خود در آن‌زمان که بازرسی‌هایی درباره گزارش واشنگتن‌پست صورت گرفت، از دبیران آن روزنامه بود.
کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران که مقر آن در آمریکاست، معمولا وضعیت رسانه‌ها در کشورهای دیگر را دنبال می‌کند و این اولین گزارش آن درباره آزادی رسانه‌ها در آمریکاست.



این گزارش در شرایطی منتشر شده که در دوره باراک اوباما، میزان پی‌گرد دولتی و دسترسی به اطلاعات روزنامه‌نگاران افزایش پیدا کرده است.



لئونارد داونی یادآوری کرده است که باراک اوباما با وعده یک دولت باز و شفاف به قدرت رسید "ولی در عمل به وعده خود کوتاهی کرده است".



به نوشته آقای داونی، استاد روزنامه‌نگاری در دانشگاه دولتی آریزونا، "در دوره باراک اوباما، مقامات دولتی به شکل فزاینده‌ای از حرف‌زدن با رسانه‌ها پرهیز می‌کنند."



این روزنامه‌نگار آمریکایی می‌گوید در مصاحبه با گزارشگران و دبیران متعدد رسانه‌ها از جمله یک دبیر ارشد در خبرگزاری آسوشیتدپرس، گزارش خود را درباره پی‌گردهای رسانه‌ای دولت تهیه کرده است.



در ماه‌های گذشته فاش شد که دولت به شکل مخفیانه، اطلاعات تماس‌های تلفنی بیش از یکصد روزنامه‌نگار آسوشیتدپرس را ثبت کرده است.





فرانک سیزنو، رئیس سابق دفتر سی‌ان‌ان در واشنگتن که حالا مدیر دانشکده رسانه و روابط عمومی دانشگاه واشنگتن است، به کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران گفته است اقدامات دولت آمریکا "جریان آزاد اطلاعات را زیر فشار گذاشته است".



آقای سزنو در انتقاد ضمنی از رویکرد باراک اوباما، گفته است: "خطاب قرار دادن افکار عمومی به طور مستقیم، خوب است ولی اگر از آن برای پرهیز از تماس با روزنامه‌نگاران استفاده شود، عاقبت خوبی ندارد."



در پاسخ به این گزارش، اریک شولتز، سخنگوی کاخ سفید، گفته است باراک اوباما دولت را متعهد کرده آزادی اطلاعات را تقویت کند.



به گفته آقای شولتز، دولت آقای اوباما رکورد رسیدگی به درخواست آزادسازی اطلاعات را شکسته، زمان رسیدگی را کاهش داده، و با وضع قوانین تازه از افشاگران حمایت کرده است.



گزارش کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران هم ذکر کرده که جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، گفته است که چنین گلایه‌هایی درباره شفافیت دولت، بخشی از "اصطکاک طبیعی" بین دولت و رسانه‌هاست.



آقای کارنی به لئونارد داونی گفته است: "این حرف که افراد کمتر با رسانه‌ها حرف می‌زنند و چیزی به خبرنگاران درز نمی‌دهند، با واقعیت‌ها جور در نمی‌آید."



گزارش کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران همچنین می‌گوید کاخ سفید برای دور زدن روزنامه‌نگاران، شبکه‌اش از وبسایت‌ها و حضور در شبکه‌های اجتماعی مجازی را افزایش داده است.



در این گزارش همچنین به محاکمه سرباز منینگ اشاره شده که به خاطر درز دادن صدها هزار سند به ویکی‌لیکس ،اخیرا به سی سال حبس محکوم شده است.



لئونارد داونی این محاکمه را "یک نقطه عطف" در رفتار کاخ سفید با رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران خوانده است.

۱۳۹۲/۷/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...