نسخه چاپی

عضو حزب مردمسالاري:

رسانه ملی دیگر مرجع خبر نیست و مردم به سراغ رسانه‌های خارجی می‌روند

عکس خبري -رسانه ملي ديگر مرجع خبر نيست و مردم به سراغ رسانه‌هاي خارجي مي‌روند

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی می گوید صداوسیما احتیاج به یك خانه تكانی اساسی دارد. دیگر كسی به صداوسیما رجوع نمی‌كند، مردم برای كسب اطلاع از اخبار دولت و فعالیت‌ها آن به سراغ شبكه‌های خارجی مثل بی بی سی فارسی و من و تو می‌روند.

به گزارش نما، رسانه ملی، این واژه‌ای است که اهالی رسانه به صداوسیمای جمهوری اسلامی اطلاق می‎‌کنند. رسانه‌ای که وظیفه دارد به صورت فراجناحی و بانگاهی بی طرفانه به مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور نگاه کند. اما سالیان درازی است که صداوسیما، این رویه را ترک کرده است و با نگاه جناحی خود به مسائل کشور به ویژه به مسائل سیاسی نگاه می‌کند.

داریوش قنبری نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به آشنا نبودن مدیران رسانه ملی با واقعیت یک رسانه گفت: عملکرد مسئولان صداوسیما منطبق با عملکرد یک رسانه با این وسعت نیست. رسانه ملی تعریف خاص خود را دارد که باید منعکس کننده مطالبات و خواسته‌های عموم مردم و گروه‌های سیاسی باشد.

این فعال اصلاح طلب با بیان این پرسش که آیا صداوسیما در این سال‌ها فراجناحی عمل کرده است یا خیر؟ خاطر نشان کرد: اگر از مردم سراسر ایران نظر سنجی صورت بگیرد و از آنها سوال شود که چقدر از عملکرد این رسانه راضی هستنید؟ قطعا بسیار از مردم با ابراز نارضایتی به این پرسش پاسخ خواهند داد و خواهند گفت آنچه امروز در صداوسیما اتفاق می‌افتد قطعا خواست واقعی ملت نیست.

عضو حزب مردم سالاری با بیان اینکه وظیفه یک رسانه اطلاع رسانی است گفت: نمی دانم چرا مسئولان صداوسیما فکر می‌کنند اگر مسئله‌ای را مطرح نکنند، مردم نسبت به آن آگهی پیدا نمی‌کنند. وظیفه صداوسیما اطلاع رسانی است و نمی‌تواند اطلاعات را برای جامعه به مفید و غیر مفید تقسیم کند و هرآنچه خود مفید می‌داند در اختیار مردم بگذارد و این کار، رفتار درستی نیست.

وی ادامه داد: قضاوت در مورد یک خبر باید به عهده مردم سپرده شود و آنها هستند که باید ذهن خود را معیار سنجش قرارر دهند. همه فعالیت‌ها و اخبار و اطلاعاتی که از صداوسیما پخش می‌شود بوی و رنگ سیاسی و جناحی دارد و صداوسیمای جمهوری اسلامی متاسفانه متعلق به یک جناح خاص است.

این استاد علوم سیاسی افزود: این وضعیت یک نارضایتی گسترده را از عملکرد صداوسیما ایجاد کرده است و مردم نمی‌توانند نیازهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خود را از این رسانه بگیرند و مجبورند به سمت‌ماهواره‌ها و شبکه‌های خارجی بروند.

قنبری با بیان این نکته که صداوسیما در داخل کشور به یک رسانه بیگانه تبدیل شده است گفت: صداوسیما احتیاج به یک خانه تکانی اساسی دارد. دیگر کسی به صداوسیما رجوع نمی‌کند، مردم برای کسب اطلاع از اخبار دولت و فعالیت‌ها آن به سراغ شبکه‌های خارجی مثل بی بی سی فارسی و من و تو می‌روند. بایستی رسانه ملی از سلطه یک طیف و جناخ خاص نجات داد و باید همه سلیقه‌های سیاسی دیده شوند تا صداوسیما هویت اصلی خود را که همان رسانه ملی بودن است را پیدا کند.

در این میان برخورد رسانه ملی با دیپلماسی حسن روحانی تعجب بسیاری از کارشناسان را برانگیخت. رفتار رسانه‌ای تلویزیون در قبال پخش سخنرانی‌ها و گفتگوهای دکتر روحانی در همین ابتدای کار دولت تدبیر و امید، نشانه‌های غیر مطلوبی از بی اعتنایی به دیپلماسی فعال و البته مورد حمایت و تایید رهبر انقلاب هم دارد. اینکه رسانه ملی مهم ترین سخنان رییس جمهور آن هم در فضای پرسوء تفاهم امروز با وجود رسانه‌های مختلف و تحلیل‌های پیش از انتشار خبر را چند روز بعد از واقعه و همزمان با برنامه‌های پربیننده‌ای از رسانه ملی پخش می‌کند، جز کمرنگ کردن تاثیر سخنان رییس جمهور پس از فضای خاص غالب شده رسانه‌ای در کشور، چه معنا و مفهومی دارد؟

داریوش قنبری در پاسخ به این سوال می‌گوید: این برخورد صداوسیما ناشی از همان دیدگاه جناحی و سیاسی است. رهبرمعظم انقلاب تاکید کردند که باید از دولت حمایت شود، اما بازهم ما می‎بینم صداوسیما برخلاف بیانات رهبری ، همان مسائل جناحی خود را دنبال می‌کند.

نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما از صداوسیما انتظار حمایت از دولت را نداریم اما این انتظار را درایم که واقعیت‌ها به مردم بیان شود و نباید دیگر مردم فعالیت‌های دولت را از رسانه‌های خارجی پیگیری کنند.

وی خاطر نشان کرد: در زمان آقای احمدی نژاد، بسیاری از عملکردهای دولت از نظر مردم و نه از نظر کارشناسان مورد قبول نبود اما رسانه‌ ملی با شور و حرارت خاصی به آن می‌پرداخت و رسانه ملی به خاطر منافع سیاسی و اقتصادی تبدیل به رسانه دولت شده بود.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه دولت روحانی هم سو با صداوسیما نیست افزود: صداوسیما آقای ضرغامی با دولت تدبیر و امید به نوعی کینه توزانه برخورد می‌کند و اخباردولت و فعایلت‌های وزرا را به خوبی پوشش نمی‌دهد. این همان دلیل است که به رسانه ملی، رسانه غیر ملی گفته می‌شود. چون نگاه این رسان و مدیران آن به مسائل کلان سیاسی یک نگاه جناحی و خارج از اصول حرفه‌ای است.

قنبری در گفت‌وگو با حاشیه در پایان خاطرنشان کرد: اینکه سخنان رئیس جمهور همزمان با مسابقات فوتبال و برنامه پربیننده نود پخش می‌شود سوالی است که باید رسانه‌ها و مردم از مسئولان صداوسیما جویا شوند و آقای ضرغامی باید پاسخگو باشد که چرا به موجی که برخواسته است همراه نشده است.

۱۳۹۲/۷/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...