نسخه چاپی

باهنر: عقب گرد قابل مذاكره نیست

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: دولت نباید همه مدیران را تغییر دهد.

به گزارش نما، محمدرضا باهنر که در اجلاس دبیران استان‌های حزب موتلفه اسلامی سخن می گفت با ویژه توصیف کردن موقعیت نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد: باید تحلیلی صحیح داشته باشیم تا به وظیفه ای که برایش قیام کردیم برسیم.

باهنر با طرح این سوال که چه شد که در انتخابات ریاست جمهوری اصولگرایان به خواست خود نرسیدند ادامه داد: دلایل زیادی وجود دارد اما یک تحلیل سیاسی این است که مردم از 8 سال دولت اصلاح طلبان و تندروی ها و هنجارشکنی‌های آن دوره ضرر و زیان دیدند هرچند خدمات خوبی در برخی بخش ها انجام شد اما مردم خاطره خوبی از آن دوران نداشتند، همچنین 8 سال دولت نهم و دهم نیز تندروی‌هایی انجام شد که مردم آن را نپسندیدند و آن را به پای اصولگرایان گذاشتند، در این بین به اعتدال روی آوردند که در این انتخابات آقای روحانی سمبل آن شده بود.

وی ادامه داد : آقای روحانی از جنس اعتدال است و بنده 16 سال در مجلس با ایشان همکار بودم و دیدم که با تشکیل گروه، عقلا را از دو طیف آن زمان دور هم جمع می کرد و کارهای مجلس را پیگیری می کرد.

نایب رئیس مجلس بیان داشت: در دوران انتخابات 76 اصولگرایان بر روی یک فرد اتفاق نظر داشتند و همه به یک تفاهم رسیده بودند به طوری که هر کسی که از اصلاح‌طلبی زخم خورده و نگران بود بر روی یک گزینه اتفاق نظر داشت ولی نتیجه انتخابات چیز دیگری شد، براین اساس می‌گویم علل زیادی باعث تغییر نتیجه انتخابات می‌شود.

باهنر با بیان اینکه اصولگرایان چند دفعه باید از عدم اتحاد چوب بخورند و سرخط نیایند افزود: ما از سال 76 تا 92 که روسای جمهور تغییر کردند، توفیقی نداشتیم در صورتی که در انتخابات های پارلمانی اکثریت اصولگرا انتخاب شده اند، اگر چه علت تامه اتحاد نیست و همان مثال سال 76 مصداق پیدا می کند اما یکی از علل ها بوده است.

وی ادامه داد: 31 مورد نقاط ضعف در رفتار اصولگرایان بویژه در جبهه پیروان خط امام و رهبری شناسایی شده و 14 برنامه جدید نیز برای رفع آن درنظر گرفته شده است که تا انتخابات آینده باید اجرایی شود چرا که رقیب برنامه خود را شروع کرده است و ما فکر می کنیم اگر کار جدیدی انجام ندهیم جریان فکری مجلس آینده تغییر خواهد کرد.

باهنر، با اشاره به عملکرد کابینه دولت یازدهم از زمان آغاز به کارش تاکنون تصریح کرد: در طول 55 روز گذشته در دولت یازدهم بعضا گزارش‌های خوب و دقیقی اعلام شده است اما در برخی دیگر غلو شده و با آمارها بازی شد، برای مثال اعلام شد که در این دولت انبارها پر شد در صورتی که خریدها از دولت قبل شده بود و در این دولت بود که از مرزها داخل شد.

وی تلاش دولت در زمینه اقتصادی و تغییر رویکردها در طی این مدت را خوب توصیف کرد و افزود: برخی مشکلات به وجود آمده به دلیل رویکردهای غلط است که قابل جبران می‌باشد، ما توقع نداریم که مشکلات ظرف شش ماه حل شود اما خیلی امیدواریم که می‌شود این مشکلات را حل نمود.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمی‌توان توقع داشت تورم به این زودی‌ها تک رقمی شود توضیح داد: به عنوان نمونه بخشی از تورم 44 درصدی به دلایل ساختاری است، مثلا بودجه‌ریزی درست و عملیاتی نیست، کشور گران اداره می‌شود، خرید دولت بالاست و درآمدها و هزینه‌ها به هم نمی‌خورند انگار همه باهم مسابقه در خرج کردن گذاشته‌اند. اعتقاد ما بر این است که با عملکرد و سیاست‌گذاری درست تا چهار سال آینده می‌توان این سیاست‌گذاری ‌ها را اصلاح کرد و حداقل این میزان تورم را کاهش داد.

وی تاکید کرد: اگر دولت بتواند تورم نقطه به نقطه را در 35 درصد نگه دارد باید به آن دست مریزاد گفت کسی توقع ندارد که دولت تورم را ظرف شش ماه آینده به 12 درصد برساند.

باهنر در بخش دیگر سخنانش به تغییرات مدیریتی در کشور واکنش نشان داد و اعلام کرد: قبول دارم برخی استانداران در کشور صلاحیتی در حد استانداری نداشته‌اند اما نمی‌توان گفت هیچکدام از آنها به درد نمی‌خوردند، لااقل پنج، شش استاندار دولت احمدی‌نژاد را این دولت می‌توانست نگه دارد چون این رویه درست نیست که بگوییم هرکسی که در گذشته بوده باید برود.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر تغییر به منظور تغییر انجام شود برای کشور هزینه دارد اما تغییر گاهی معنادار است که ما نیز آن را قبول داریم. بنابراین توصیه‌مان این است که دولت طوری عمل نکند که خود را از بخش عظیمی از نیروهای مدیریتی محروم کند.

وی در بخش تحلیل سیاست خارجی دولت یازدهم نیز افزود: اصل استراتژی ایران در برابر آمریکا،اروپا و مسئله هسته ای تغییر نکرده است و دولت یازدهم نیز تاکنون از سیاست‌های کلی نظام تخطی نکرده است چرا که خط قرمزها در جای خود پابرجا هستند اما تاکتیک ها تغییر کرده است و رهبری نرمش قهرمانانه را توصیه فرمودند.

وی یادآور شد: در رابطه با آمریکا و مسئله هسته‌ای اعتقاد ما بر این است که در بازی‌ای شرکت کنیم که نتیجه آن برد -برد باشد که در گذشته بازی برد -باخت دنبال می‌شد به طوری که گروه 1+5 می‌خواست پشت ما را به خاک بمالد و ما می‌خواستیم دماغ آنها را به خاک بمالیم که خوشبختانه 1+5 نتوانست این کار را انجام دهد. اکنون سیاست ما برد- برد است و اگر به این سمت حرکت سریعی صورت گیری می توان گفت تا 6 ماه آینده می توان نتیجه مثبتی گرفت .

باهنر افزود: اگر دولت آمریکا دنبال برد -برد باشد می‌تواند با ما کار کند اما اگر دنبال برد -باخت باشد ما خوب می‌فهمیم و احساس ضعف نمی‌کنیم و کار را جدی دنبال می‌کنیم.

وی یادآور شد: ایران از حقوق هسته‌ای کوتاه نمی آید و عقب گرد قابل مذاکره نیست، ایران امروز قدرتمند تر شده است ، بطوریکه مرز های دفاعی ما کیلومترها از مرز جغرافیایی ما فاصله دارند و این آرزوی هر کشوری است.

۱۳۹۲/۷/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...