نسخه چاپی

واكنش مشاور روحانی به جنجال بر سر سفر نیویورك

مشاور رییس جمهور در امور فرهنگی با انتقاد از برخی خبرسازی ها و فشارهای داخلی كه پس از سفر روحانی به نیویورك وارد شده است اظهار داشت: كسانی در داخل كشور اصرار دارند كه نشان دهند هیچ راهی جز همان راهی كه در 8 سال گذشته رفتند، وجود ندارد و هر راه دیگری بی راهه است و ما نگرانی آنها را هم درك می كنیم چون به زودی باید به ملت ایران بخاطر حجم هزینه ای كه برای ما تولید كردند پاسخگو باشند.

به گزارش نما، حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور در امور فرهنگی و رئیس مرکز مطالعات استراتژیک نهاد ریاست جمهوری در گفت و گو با خبرنگار حرا با اشاره به دستاورد رییس جمهور در سفر به نیویورک گفت: بزرگترین دستاورد سفر دکتر روحانی عادی تر شدن چهره ایران و غیر امنیتی شدن موضوعی به اسم ایران است. متاسفانه در گذشته کسانی توانسته بودند که چهره بسیاری زشتی از ایران بسازند به گونه ای که هر تهمت و اتهام نا روایی به ایران قابل چسبیدن بود. آقای دکتر روحانی تلاش کردند که چهره جدید و واقع بینانه تری از ایران را ارائه کنند و این چهره واقع بینانه بسیار مورد توجه هیات های شرکت کننده در سازمان ملل قرار گرفت.

وی تصریح کرد: کسانیکه علاقه ندارند به اینکه چهره متفاوتی از ایران دیده شود در دو سو تلاش کردند. مهم ترین مشکل برای رژیم  صهیونیستی ایجاد شد. سخنان نتانیاهو قبل از آمدنش به سازمان ملل، در سازمان ملل و پس از رفتنش از سازمان ملل نشان می دهد که بسیاری از تلاشهایی که آنها انجام داده بودند با یک حرکت سه روز و نیمه خنثی شده و اینکه این مقدار هزینه در این مدت نابود شود برای آنها بسیار سخت بود و ما به واقع سردرگمی، نا آرامی و پریشانی او را درک می کنیم.

نماینده رییس جمهور در شورای نظارت بر صدا و سیما تاکید کرد: از سوی دیگر کسانی هم در داخل کشور اصرار دارند که نشان دهند هیچ راهی جز همان راهی که در 8 سال گذشته رفتند، وجود ندارد و هر راه دیگری بی راهه است و ما نگرانی آنها را هم درک می کنیم چون به زودی باید به ملت ایران بخاطر حجم هزینه ای که برای ما تولید کردند پاسخگو باشند.

آشنا در خصوص چشم انداز مذاکرات ژنو یادآور شد: در ژنو چیزی که دنبال خواهد شد تعیین چارچوب مذاکرات آتی خواهد بود نه لزوما به تصمیمات مشخص رسیدن. و در این جهت ما بسیار خوشبین هستیم که چارچوب جدید که مورد توافق طرفین باشد برای ادامه مذاکرات طراحی شود به گونه ای که مذاکرات قطعا به شکست نینجامد.

وی در پاسخ به سوالی که به طرح اقتصادی 100 روزه اشاره داشت، خاطرنشان کرد: صد روز ابتدای دولت دکتر روحانی به نیمه رسیده و به نظر می رسد در این 50 روز شناخت وضعیت واقعی موجود و فرا رفتن از آمار سازی ها و عدد سازی هایی که وجود داشته برای دولت یک امر ضروری بوده است و در عین حال تصمیم گیریهایی هم انجام می شود و این تصمیم گیری ها به دو نوع خودش را نشان می دهد. یک تصمیم گیری های بسیار فوری، اورژانسی و ضروری است مثلا تخلیه بارها در بنادر که فشار زیادی بر روی بازار نیاید بخصوص در اول مهر که بسیار برای کشور حساس بود و رئیس جمهور در سخنرانیشان خطاب به نمایندگان مجلس بخشی از این پرده ها را باز کردند.

حسام الدین آشنا افزود: تصمیمات دیگری هم هست که عمدتا رفع موانع از فضای کسب و کار است که اینها در میان مدت جواب خواهد داد و ما فکر می کنیم بین 6 ماه تا یک سال فضای کسب وکار تغییر می کند.

وی در خصوص مهمترین اقدام دکتر روحانی در ابتدای دولتش، اظهارداشت: مهمترین کاری که آقای دکتر روحانی در این مدت انجام دادند ایجاد امید و اعتماد و ثبات است. تلاش برای اینکه مردم بتوانند تصمیمات با ثباتی بگیرند. اگر دولت تصمیمات با ثبات بگیرد ملت وظیفه خود را می داند.

وی همچنین در پاسخ به اینکه دولت یازدهم برای جبران بی اخلاقی ها و قانون گریزی های دولت پیشین و ارتقای اخلاق عمومی چه برنامه هایی دارد، گفت: دولت تلاش کرده بجای اینکه اخلاق مداری را از جامعه شروع کند از درون خودش شروع کند. در همین راستا منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید تدوین شد و اعضای هیات دولت به آن متعهد شدند. هرکسی که حکمی از رییس جمهور دریافت می کند موظف است که به این منشور ملتزم شود که این منشور یک نظام درونی خود کنترلی را بوجود خواهد آورد.

مشاور رئیس جمهور در امور فرهنگی در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر دولت به سمت این می رود که تا قبل از آبان ماه «حقوق شهروندی» را به عنوان یک منشور تدوین کند. منظور از حقوق شهروندی در این تعبیری که من به کار می برم تعهدات دولت نسبت به شهروندان است و اینکه دولت چه چیزهایی را می پذیرد که نسبت به شهروندان انجام دهد و اگر این دو مسیر با هم جلو برود یعنی هم دولت نسبت به خودش کنترل داشته باشد و هم رفتارش را با شهروندان کنترل کند، به نظر می رسد قدم بزرگی به سمت اخلاق مداری دولت برداشته می شود.

۱۳۹۲/۷/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...