نسخه چاپی

رئيس سازمان زندان‌ها و اقدامات تاميني و تربيتي:

48 درصد جرم زندانیان كشور در ارتباط با مواد مخدر است

اسماعیلی با اشاره به اینكه مطابق قانون صرف اعتیاد جرم محسوب نمی‌شود، افزود: 48 درصد زندانیان كشور را جرائم مربوط به مواد مخدر تشكیل می‌دهند كه عمدتاً قاچاقچی، نگهدارنده و توزیع‌كننده موادمخدر در كشور بوده‌اند.

به گزارش نما به نقل از روابط عمومي سازمان زندانها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور ، غلامحسین اسماعیلی در جمع خبرنگاران در فرودگاه بین‌المللی ارومیه، در ارتباط با وضعیت کلی زندان‌های کشور اظهار داشت: افزایش جمعیت کیفری در زندان‌ها اختصاصی به ایران ندارد و نباید چنین استنباط شود وضعیت جرم در کشور شیوعی بیش از سایر کشورهای دنیا دارد.
وی افزایش جمعیت کیفری در دنیا را ناشی از اوضاع اقتصادی حاکم بر عموم کشورهای دنیا اعلام کرد و افزود: وضعیت نابسامان اقتصادی خود عاملی برای افزایش جرائم در دنیا شده است.
اسماعیلی با اشاره به اینکه غالب جمعیت زندان‌های کشور ناشی از جرائم مرتبط با مواد مخدر است، افزود: اگر کشور گرفتار این پدیده نبود، زندان‌های احداث شده قبل از پیروزی انقلاب می‌توانست اکنون پس از گذشت 34 سال از پیروزی انقلاب نیز برای نگهداری زندانیان کافی باشد.
وی با اشاره به اینکه مطابق قانون صرف اعتیاد جرم محسوب نمی‌شود، افزود: 48 درصد زندانیان کشور را جرائم مربوط به مواد مخدر تشکیل می‌دهند که عمدتاً قاچاقچی، نگهدارنده و توزیع‌کننده موادمخدر در کشور بوده‌اند.
اسماعیلی در ارتباط با برنامه‌های آتی برای توازن ظرفیت زندانهای کشور با تعداد زندانیان، اظهار داشت: هدف ما توسعه زندان‌های کشور نیست اما برنامه‌هایی برای تعدیل آن در دست داریم.
رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی اولویت نخست را بر خروج زندان‌های داخل شهر به خارج از شهرها عنوان کرد و افزود: این موضوع علاوه بر در نظر گرفتن مصالح شهروندان، برای غلبه بر محدودیت فضایی زندانیان نیز موثر است.
وی به نبود زندان در بسیاری از شهرستان‌های کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 200 شهرستان کشور فاقد زندان هستند.
اسماعیلی با اعلام این مطلب تصریح کرد: البته به دنبال احداث زندان در تمامی شهرستان‌ها نیستیم و بر اساس اولویت‌های تعیین شده اقدام به احداث بازداشتگاه در این شهرستان‌ها خواهیم کرد.
رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی با اشاره به بازدیدی که از زندان‌های آذربایجان غربی در سفر دو روزه خود به این استان انجام دادند، وضعیت کلی زندان‌های استان را در مقایسه با میانگین کشوری مطلوب ارزیابی کرد و افزود: وضعیت زندان‌های استان، به ویژه در حوزه فعالیت‌های اصلاحی، تربیتی، آموزشی، اشتغال و نیز وضعیت زندان زنان و کانون اصلاح و تربیت از میانگین کشوری بالاتر است و می‌توان آن را در زمره 10 استان برتر کشور در این زمینه معرفی کرد.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: البته به لحاظ تراکم جمعیتی، زندان‌های استان وضعیتی مشابه سایر نقاط کشور دارند و افزایش تراکم زندان‌ها همانگونه که بیان شد، نه تنها موضوعی کشوری، بلکه مسئله‌ای جهانی است.

۱۳۹۲/۷/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...