نسخه چاپی

چرا كتابفروشی ها كاموا می فروشند؟

عکس خبري -چرا کتابفروشي ها کاموا مي فروشند؟

صاحب كتابفروشی گفت:كتابفروشی‌های برای كسب درآمد و از رونق نیفتادن كسب و كارشان دست به فروش سایر كالاها غیر از كتاب هم زده‌اند؛ از لوازم‌التحریر گرفته تا اقلام بی‌ربط دیگری نظیر شارژ تلفن همراه و حتی كاموا

به گزارش نما ، ا فرا رسيدن روزهاي پاياني مهرماه دوباره بازار كتابفروشي‌هاي قزويني راكد مي‌شود. كتابفروشي‌هاي قزوين كه يكي پس از ديگري كركره‌ها را پايين مي‌كشند و مغازه را به صنف ديگري واگذار مي‌كنند اين روزها تنها به يك چيز فكر مي‌كنند؛ اينكه زندگي خرج دارد و در اين اوضاع اقتصادي با كتابفروشي نمي‌شود شكم سير كرد.

رضا قهرماني، صاحب كتابفروشي «نون و القلم» در بلوار امام خميني(ره) بوئين‌زهرا به «ايران زمين» مي‌گويد: غير از ماه‌هاي شهريور و مهر كه به خاطر بازگشايي مدارس و دانشگاه‌ها ايام رونق كتابفروشي‌ها به شمار مي‌روند، در ساير روزهاي سال درآمد كتابفروشان بسيار پايين است و شايد درآمد ما به يك‌هشتم درآمد بقالي‌ها و سوپرماركتي‌ها هم نرسد.

او در ادامه اضافه مي‌كند: كتابفروشي‌هاي قزوين براي كسب درآمد و از رونق نيفتادن كسب و كارشان دست به فروش ساير كالاها غير از كتاب هم زده‌اند؛ از لوازم‌التحرير گرفته تا اقلام بي‌ربط ديگري نظير شارژ تلفن همراه و حتي كاموا

عليرضا سياهپوش، صاحب كتابفروشي «هجرت» در سعدي شمالي به «ايران زمين» اظهار مي‌كند: غير از كتاب‌هاي درسي و كمك‌درسي و دانشگاهي، فروش كتا‌ب‌هاي عمومي در قزوين رونقي ندارد و اغلب كتابفروشي‌ها تعطيل مي‌شوند.

وي با ضعيف توصيف كردن شغل كتابفروشي در اين شهر ادامه مي‌دهد: شايد حدود 100 كتابفروشي در استان قزوين وجود داشته باشد كه اغلب آنها تغيير كاربري داده‌اند.

اين كتابفروش با تاييد اين نكته كه كتابفروشان اين استان از معافيت مالياتي برخوردارند و 2 سالي است كه ديگر ماليات نمي‌پردازند عنوان مي‌كند: اين به تنهايي كافي نيست و بايد براي ترغيب مردم اين شهر به كتاب خواندن و كتاب خريدن، فرهنگ‌سازي گسترده‌اي انجام شود.

مديركل فرهنگ و ارشاد استان قزوين در پاسخ به پيشنهاد ما براي داير كردن راسته كتابفروش‌ها در قزوين به «ايران زمين» گفت: در قزوين چيزي شبيه خيابان انقلاب تهران و به طور مشخص راسته كتابفروش‌ها وجود ندارد. البته پيش از اين اداره ارشاد، طرح مشابهي ارائه داد و خواستار اين شد كه يك مركز تجاري در حال ساخت را ويژه عرضه كتاب در نظر بگيرند كه متاسفانه به دليل بار مالي بسيار سنگين اجرايي نشد.

محمدحسين شفيعي‌ها با پذيرفتن اين نكته كه كتابفروشي در قزوين درآمد بسيار ضعيفي دارد افزود: نه بخش خصوصي و نه بخش دولتي هيچ‌كدام توانايي انجام اين كار را ندارند و تعداد كتابفروشي‌هاي قزوين با جمعيت اين استان تناسب نداشته و پاسخگوي نياز فرهنگي قزوين نيست.

مديركل فرهنگ و ارشاد استان قزوين خاطرنشان مي‌كند: تنها 15 تا 20 كتابفروشي در سطح شهر قزوين وجود دارد كه به طور مطلق اقدام به عرضه كتاب مي‌كنند و بقيه براي كسب درآمد بيشتر به فروش لوازم ديگر روي آورده‌اند.

اين در شرايطي است كه سرانه مطالعه قزوين پايين‌تر از ميانگين كشوري است و مردم اين شهر تنها 17 دقيقه در روز مطالعه دارند كه اين عدد 5/2 دقيقه با ميانگين كشوري فاصله دارد و با تغيير كاربري كتابفروشي‌هاي اين شهر، كاهش سرانه مطالعه قزويني‌ها دور از انتظار نيست.
منبع:ایران زمین

۱۳۹۲/۷/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...