نسخه چاپی

لطفاً این مطلب را با آرامش بخوانید

دختر، برای اسلام به همان اندازه مهم است كه پسر. دختر یا پسر بودن دلیل برتری نیست!

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، دختر، پسر و والدین، جامعه و حکومت، هر کدام از اینها چه مسئولیت یا حقی را بر گردن دارند؟ لطفاً این مطلب را با خوش قلبی و آرامش بخوانید.
پدر و مادرهایی که الگو هستند
چرا بچه های امروزی و برخی از دخترها و پسرهای ایرانی، آن گونه که باید تربیت نمی شوند؟ آن گونه که والدین شان می خواهند رفتار نمی کنند؟ چه کسی مقصر است، پدر و مادر یا فرزندان؟ این پرسشی مهم و تاثیرگذار است که مدیران فرهنگی جامعه را سال های سال درگیر خود کرده است.
اکنون در دبیرستان ها و دانشگاه ها جوانانی درس می خوانند که متاسفانه بعضی از آنها با منش و روش پدر و مادرها و مربیان پرورشی کاملاً فاصله دارند. علت چیست؟ وقتی نوزادی پا به جهان هستی می گذارد، پاک و مطهر است. زندگی مادی و تعارض بین رفتار و گفتار موجب برهم خوردن آرامش و ایجاد تنش بین نوجوان و دنیای اطرافش می شود. پدر و مادرها، بزرگترها و مدعیان اخلاقی جامعه در درون خود و به ویژه خانواده و فامیل خود رفتار دوگانه ای انجام داده و در جامعه رفتار متفاوتی از خود بروز می دهند. اگر دختر خانواده یا حتی پسر جوان پشتیبان دلگرم کننده داشته باشند، سراغ گوش ها و چشم های نامحرم و سوءاستفاده کننده نخواهند رفت.
کاسبین دین
اسلام دین رحمت و مغفرت است. با هر نوزادی که متولد می شود یعنی هنوز خداوند به انسان ها امیدوار است. اما کاسبین از دین خدا به بهانه پرستش برای خود دکان دونبشی درست می کنند. عابدان معبد آمون در سریال یوسف پیامبر (ع) و نیز پدران روحانی دوران قرون وسطی و نیز شیوخ پولدار و متمول روحانی کشورهای حاشیه خلیج فارس همه از نمونه های دیروز و امروز کاسبین دین خدا هستند اما پیامبر اسلام که درود و سلام همه اولیا و نیکان جهان بر او و خاندان پاکش باد چگونه و به چه منظوری مبعوث شد؟ برای خدا کدام خدا؟
پیامبر مهربانی مبعوث شد برای تکمیل مکارم اخلاق. مکارم اخلاق به چه معناست؟ اخلاق یعنی تندخویی؟ افراطی گری؟ اخلاق یعنی اتومبیل چند صد میلیونی خریدن و ادای ندارها و بیچاره ها را در آوردن؟ اخلاق یعنی مهریه چند صد میلیونی را برای دختر یا پسر خویش قرار دادن و برای مردم از ازدواج ساده و الگوی علوی سخن گفتن؟ اخلاق یعنی شوی مذهبی برگزار کردن و در عین حال نپرداختن حق حکومت اسلامی با دفتر نویسی و گزارش غلط برای مالیات؟
کاسبین دین، از دین برای بالا بردن تعداد صفرهای حساب های بانکی، خرید محبت، تقویت مقام و پست و در عین حال اهداف و اغراض خویش استفاده می کنند. با این وجود آنها را کسی بهتر از خانواده هایشان نمی شناسد؛ پدر، مادر، اعضای خانواده. فرزندان کاسبین دین، دقیقاً براساس باور و ایمان قلبی شان بار می آیند. فرزندان کاسبین دین نه به گفتار و نوشته ها و ادعاهایشان بلکه به عملکرد آنها توجه می کنند.
تفاوت های دختر و پسر
دنیای دخترها و پسرها متفاوت است. دخترها دوست دارند دیده شوند، به حساب بیایند و مورد توجه باشند. حالا که در کنکور و در موقعیت های مختلف توانمندی خود را نشان دادند، اجازه یابند از حقوق شرعی و قانونی خود بهرمند شده و به عنوان نیمی از جمعیت جامعه به دیده کالا و ابزار نگریسته نشوند. اما پسرها اگر همچنان روحیه مردانه خویش را حفظ کرده و کمی از مامانی بودن خویش دست بردارند! می شود انتظار داشت که علاقه ایشان به دیدن، فعال بودن، ابراز احساسات، پذیرفته شدن و مورد تحسین واقع شدن توسط جنس مخالف، بیشترین ویژگی های شخصیتی ایشان را تشکیل دهد. یکی از اشکالات جدی و نشانه های آخر الزمان زنانه شدن رفتار پسرها و مردانه عمل نمودن برخی از دختر خانم هاست. فناوری های نوین، تضعیف ارزش های مشترک همه ادیان الهی و ابراهیمی را در پی داشته است. خداوند زن و مرد را با خصوصیات و ویژگی های خاص خود آفرید. تمایز، دلیل برتری و ضعف جنسی بر جنس دیگر نیست. در اسلام اجازه زیر خاک نمودن دخترها از آنها گرفته شد و حقوق اقوام مختلف بشر فقط براساس میزان تقرب و خوبی اعمال و نیک بودن افکار، تعیین شده است. پس تفاوت را نمی توان بهانه ای برای بهتر بودن دختر یا پسر دانست. جوان ترها، به پدر و مادر خود اعتماد کنید. بهترین و قابل اعتمادترین دوستان شما، والدین تان هستند. در خیرخواهی پدر و مادرتان شک و تردید نکنید. به مطالب فوق توجه نمایید، از همه ضعف ها و نواقص بزرگترهای جامعه نوشتیم، پس بدانید شما و دردهای ناگفته تان را به خوبی درک می کنیم اما واقعیت این است که برای یک دختر یا پسر جوان بهترین دوست، والدین او هستند. حتی اگر او را به خوبی درک نکرده و نیازها و دنیای جوانی او را به خوبی احساس نکنند. وجه مشترک آسیب های جسمی و روانی و سوءاستفاده های انجام شده از جوان ترهای خانواده در عدم اطلاع و مشورت نکردن بچه ها با والدین شان است. همین چند هفته اخیر، در صفحه حوادث روزنامه ها چندین خبر از تنش ها و خطرات ایجاد شده برای دختر خانم های جوان و پسرهای کم تجربه مطرح شد.
اگر دختر خانم یا آقا پسر جوان هستید، این توصیه دوستانه را از ما بپذیرید که هیچ کس به اندازه والدین تان نمی تواند از شما حمایت کرده و مدافع شما باشد. شرایط اقتصادی دشوار شده، باور کنید هیچ بزرگتری نمی خواهد جلوی چشمان ناراحت فرزندان خود شرمنده شود. این حق شماست که توقع داشته باشید پدر و مادرتان شما را درک کنند، اما قبول بفرمایید که جاده ارتباط، دو طرفه و درک و توجه به احساسات نیز متقابل است.
جملاتی که پسرها، عاشق شنیدنش هستند
آقا پسرها دوست دارند، جمله هایی را از دختر خانم ها بشنوند. همین جمله ها را شوهران دوست دارند که همسران شان بر زبان جاری کنند. پسرها مشکلات را برای شما حل می کنند و وقتی خودتان صراحتاً این را از آنها می خواهید، آنها در می یابند که نه تنها به آنها اعتماد دارید بلکه معتقدید قادر هستند راه حلی پیش پای شما بگذارند. برخی از جمله های مورد علاقه پسرها عبارتند از:
۱. نگران نباش، من با توام
باید بدانید خطا کردن یکی از کارهای بشر است و هیچ اجباری وجود ندارد که کسی هیچ اشتباهی نکند. ولی وقتی چنین چیزی اتفاق افتاد به جای سرزنش کردن او یا تکرار مدام اینکه چه اشتباهی کرده است، به او بگویید چیزی برای نگرانی وجود ندارد و شما طرف او هستید. کمی حمایت نه تنها مشکل را بدتر از پیش نمی کند بلکه ارتباط شما را قوی تر نیز خواهد کرد. این موضوع را به ویژه خواهران می توانند برای برادران خود استفاده کنند.
۲. بسیار هوشمندانه و با فکر عمل کردی؛ متشکرم!
تشکر چیزی است که هر کسی مشتاق شنیدن آن است حالا چه دختر باشد چه پسر. ولی تشکر از سوی کسی که دوستش دارد، دنیا را تبدیل به جای بسیار زیبایی برای زندگی می کند. مثلاً همسرتان خیلی دوست دارد که این جمله را از سوی شما بشنود که حتی با کوچکترین کار، شما را خشنود کرده یا کارتان را راحت تر کرده است. به عنوان نمونه چه غذا پخته باشد چه خانه را مرتب کرده باشد، فراموش نکنید از او تشکر کنید و او همیشه برای شما خواهد ماند.
۳. به تو اعتماد دارم!
طرف مقابل شما در هر زمانی نیاز دارد این جمله را از شما بشنود. ممکن است شما در حقیقت به او اعتماد و اطمینان داشته باشید ولی تا زمانی که نگویید، او از این موضوع آگاه نمی شود، چرا که مهارت کمی برای فهمیدن اینکه در فکر شما چه می گذرد دارد. بنابراین اغلب این نکته را به او بگویید.
۴. تو چی فکر می کنی؟
پسرها دوست دارند مشکلات مختلف را برای شما حل کنند و وقتی خودتان صراحتاً حل یک مشکل را از او می خواهید، آنها در می یابند که نه تنها به وی اعتماد دارید بلکه معتقدید او قادر است راه حلی پیش پای شما بگذارد.
۵. دوستت دارم
مهم نیست چه مدت طولانی با هم هستید یا چه مدت از ازدواج شما گذشته است، باور کنید این دو کلمه «جادویی» هرگز قدیمی نمی شود. به او یادآوری کنید که چقدر دوستش دارید.
نکته مهم در رابطه با چیزی که به او می گویید این است که خودتان به راستی آن را از قلب خود بگویید. وقتی شما چیزی که احساس می کنید را می گویید، آن جملات برای او بسیار پر معنی تر خواهد بود و احترام او به شما بیشتر خواهد شد.
حقوق از دست رفته
برای اولین بار رئیس جمهور حقوقدان از حقوق شهروندی و حق حریم خصوصی مردمان کشور سخن گفت. صرف نظر از محقق شدن یا نشدن شعارهای انتخاباتی جناب دکتر روحانی اما دمیدن روح اعتدال با ابزار تدبیر و امید، برای شناسایی حقوق ملت بر دولت و برعکس بسیار مفید خواهد بود. مدت هاست که برخی کج فهمی ها و افراطی گری ها نشاط و طراوت را از برخی بخش های جامعه ایرانی گرفته است.
ظرفیت حقوقی و قرار دادن قانون برای شناخت حریم و چارچوب زندگی اجتماعی بسیار تعیین کننده و مفید خواهد بود. قوانین جاری در کشور براساس اصول و مبانی ترقی اسلام تدوین شده و هر اقدام فراقانونی و سلیقه ای تهدید کننده آسایش و آرامش جامعه است.
می شود و می توان زخم های بر جای مانده از حریم شکنی ها و تندروی ها را ترمیم کرد و نسبت به آینده امیدوار بود.

۱۳۹۲/۷/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...