نسخه چاپی

دبير كل جامعه اصناف و بازار در گفتگو با نما:

از حرف تا عمل دولت فاصله زیاد است/سخنان سیف باعث گرانی شد/ دولت دست به اقدامات عجولانه می زند

عکس خبري -از حرف تا عمل دولت فاصله زياد است/سخنان سيف باعث گراني شد/ دولت دست به اقدامات عجولانه مي زند

كریمی اصفهانی گفت: قاعدتا اگر دولت سخنی را می گوید باید حساب شده و با یك پشتوانه علمی و براساس خرد جمعی باشد. متاسفانه رفتارهای دولت در این رابطه همانند برخی از رفتارهای دوره قبل است .

احمد کریمی اصفهانی دبیر کل جامعه اصناف و بازار در گفتگو با خبرنگار نما در رابطه با گرانی های اخیر در بازار لبنیات و مرغ اظهار داشت : دولت یازدهم وعده داده بود تا پایان سال  قیمت هیچ کالایی تغییر پیدا نکند و افزایش نداشته باشد . متاسفانه  در این مدت شاهد بودیم که از حرف تا عمل دولت فاصله زیاد است . سوالی  که مطرح است این است که آیا صحبتهای دولت حساب شده است یا نه ؟ اگر دولت حساب شده سخن نمی گوید این خود یک اشکال بزرگتر نسبت به عمل اوست .
وی افزود : قاعدتا اگر دولت سخنی را می گوید باید حساب شده و با یک پشتوانه علمی  و براساس خرد جمعی باشد  . متاسفانه رفتارهای دولت در این رابطه همانند برخی از رفتارهای دوره قبل است .
کریمی با اشاره به افزایش قیمت محصولات لبنی در این مدت  ادامه داد:  قیمت محصولات لبنی در این مدت خیلی افزایش یافته است .که برخلاف آن چیزی است که از دولت شنیده شد . همچنین قیمتهای برخی دیگر از کالاها چون دانه مرغ از 1700به 1900 رسیده است که خود باعث به وجود آمدن مسائل و معضلاتی در این راستا است . لازم است  در این رابطه تامل بیشتری داشته باشد .
عضو جبهه متحد اصولگرایان با بیان علل این افزایش قیمتها اظهار داشت :  بنده معتقدم برخی این افزایش قیمتها مرتبط با سخنان آقای سیف  در رابطه با تک نرخی شدن ارز بود که موجب التهاب  و نوسان در بازار ارز شد .
عضو هیات نظارت حزب موتلفه اسلامی خاطر نشان کرد : به طور طبیعی اگر کاهش ارز طی می شد یقینا این قیمت خیلی پایین نمی آمد زیرا بایک محاسبه کلی درمی یابیم که ارز دولتی با قیمت 2450 با هزینه هایی که دارد ،تقریبا حدود 2800 تا 2700 در می آید و امکان پایین آمدن بیش از 3000 تومان نبود . اما صحبتهای رئیس بانک مرکزی باعث به وجود آمدن التهاب دربازار و افزایش قیمتها شد و روند آرامش  قیمت کالا ها  را برهم زد و وضعیت به شرایط قبل برگرداند .
کریمی اصفهانی تاکید کرد : دولت نسبت به سخنی که می گوید باید عمل داشته باشد . این مسئله که  کسی در صدا سیما بیان م کند که کسی حق ندارد فلان کار را انجام دهد ؛ دیگری بگوید او حق دارد که گره ای از مشکل مردم باز نمی کند و جامعه مصرف کننده از کالای گران قیمت استفاده می کند. اگر کسی حق ندارد قیمت ها را افزایش بدهد باید جلوی آن گرفته شود . اگر هم حق دارد ، مردم را قانع و آماده کند. ما معتقدیم که  دولت دست به اقدامات عجولانه می زند و امیدواریم که که اصلاح شود و اجازه ای تحرکات عجولانه داده نشود .
دبیر کل جامعه اصناف و بازار  در بیان روشهای  جلوگیری از این افزایش قیمتها  اظهار داشت : به نظر می رسد که برای جلوگیری از این افزایش قیمتها  باید بسیار فنی و کارشناسی و عمیق عمل  کنیم . به طور مثال صنعت مرغ ، صنعتی  است که اگر ما بتوانیم به آن سرویس درستی بدهیم یعنی تسهیلات بانکی به آن اختصاص دهیم. دولت می تواند سردخانه هایی را دایر کند تا در نهایت تولید مرغ در آن محل نگهداری شود ، همچنین دانه مرغ و دارو را مهیا کند و از طرفی تضمین خرید  مازاد برمصرف را بدهد که تولید کننده بدون هیچ دغدغه ای بتواند در حد بالا تولید کند . این تولید ، هنگامی که آسیبی به بازار عرضه وارد می شود می تواند  مصرف را تنظیم کند ، تنظیمی که نیاز مصرف کننده را تامین کند. این روند تا زمانی که  این تولید جایگاه خود پیدا کند یعنی آهنگ عرضه و تقاضا باهم برابر شود، ادامه دارد . دولت حربه هایی  را برای تنظیم بازار دارد و با واردات می تواند آن را کنترل کند و یا در هنگام افزایش تولید برای مقرون به صرفه بودن آن جلوی واردات را بگیرد .
وی افزود: تمام دولتها دو اهرم برای تنظیم بازار دارند . هنگامی که تولیدات افزلیش یابد می توانیم صادرات  داشته باشیم که با صادرات روند نزولی قیمتها را کنترل می کنیم تا تولید کننده متضرر نشود، از طرفی هنگامی که عرضه کم است و مصرف بالاست می تواند با واردات کالای مورد نیاز را تامین کند تا به مصرف کننده اجحاف نشود و با قیمت بالا نخرد . این مسئله ای است که به راحتی دولت می تواند مرتب این تنظیم بازار داشته باشد . متاسفانه در خصوص مرغ و لبنیات  نتوانستند عرضه و تقاضا را تنظیم کنند  و این روند افزایشی به وجود آمده است . /

۱۳۹۲/۷/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...